arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۳

درخشش مریخ در 5 شهریور شایعه‌ای خنده‌دار + تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شایعه‌ی نزدیک شدن مریخ به زمین و مشاهده ۲ ماه نورانی در شب ۵ شهریور ۹۳ به حدی شوخی با مزه‌ای بود که بعضی دوستان این موضوع را جدی گرفته بودند، بنابراین بر آن شدیم تا خبری در این مورد منتشر کنیم تا ببینیم واقیعت از چه قرار است.





در این شایعه گفته شده کره مریخ به بالاترین درجه درخشش در آسمان شب در ۵ شهریور خواهد رسید شایعه‌ای بیش نبوده و در ادامه این شایعات گفته‌اند اون به اندازه کره ماه تمام بزرگ با چشم غیر مسلح به نظر خواهد رسید. این وقتی است که در روز ۵ شهریور کره مریخ به فاصله ۶۳۴ مایلی خود به زمین می‌رسد. حتما در راس ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر ( نیمه شب) آسمان را تماشا کنید. به نظر خواهد رسید که آسمان دو ماه دارد، این امر ۱۲۰۰ سال دیگر دوباره اتفاق خواهد افتاد.




کارشناسان اخترفیزیک می‌گویند این متن به حدی خنده دار است که صد البته یک شایعه بی‌پایه و اساس است. سیاره مریخ نصف زمین قطر دارد و مدارش به دور خورشید طوری است که در نزدیک‌ترین حالت فاصله مرکز سیاره سرخ تا مرکز سیاره زمین در ساعت ۲۲:۵۳ چهار شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۲،معادل ۵۵۷۸۵۰۰۶ کیلومتر فاصله داشت که این نزدیکترین فاصله بین مریخ و زمین در شصت هزار سال گذشته بود! و این در حالی است که ماه با ربع قطر زمین در بطور متوسط در ۳۸۴ هزار کیلومتری سیاره مان واقع شده است، بنابراین برای آن‌که مریخ به اندازه ماه در آسمان زمین دیده شود، باید ۷۰ برابر به زمین نزدیک‌تر شود که چنین اتفاقی جز بر اثر برخوردی کیهانی امکان‌پذیر نیست!


اما ریشه این شایعه در اتفاقی است که در ۱۱ سال پیش در سال ۱۳۸۲ و پس از حدود ۵۹ هزار سال روی داد. در این شرایط مریخ فقط به اندازه یک ستاره با نور قرمز(نارنجی) با اندازه‌ای حدود یک‌شصتم اندازه ماه کامل در آسمان دیده شد. در این حالت گردش زمین و مریخ به دور خورشید طوری است که این دو سیاره هر ۲۶ ماه یک‌بار روی یک خط و یک جهت از خورشید قرار می‌گیرند و این رویداد مقابله نام دارد و سبب می‌شود مریخ درخشان‌تر از همیشه و کمی بزرگ‌تر در آسمان زمین دیده شود.
نظرات بینندگان