arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

اوباما خواستار مذاکره با پوتین شد/ واشنگتن نگران موشک های هسته ای روسیه

این تارنمای روسی یادآور شد: رئیس جمهوری آمریکا 29 ژوئیه سالجاری روسیه را به نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد مصوب سال 1987 متهم و طی نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، این اتهام را تشریح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تارنمای روسی ˈپراودا روˈ روز شنبه طی گزارشی با اعلام نگرانی مقام های ارشد آمریکا از خودداری مسکو از اجرای قرارداد منع توسعه موشک های هسته ای میان برد، از آمادگی باراک اوباما برای مذاکره با پوتین در این مورد خبر داد.


به گزارش انتخاب این تارنمای روسی نوشت: ˈماری هارفˈ سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است مقام های ایالات متحده بررسی روند اجرای پیمان منع توسعه موشک های هسته ای میان برد را به روسیه پیشنهاد کردند.

در گزارش ˈپراودا روˈ به نقل از خانم هارف آمده است: ما تمایل و آمادگی خود را برای مذاکره دوجانبه در این مورد در سطح سران به اطلاع روسیه رساندیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است روسیه در این مذاکرات ˈبازگشت به رعایت تعهدات خود بر مبنای قرارداد منع توسعه موشک های هسته ای میان بردˈ را تضمین کند.

در این گزارش آمده است: پیشنهاد مذاکراه میان روسای جمهوری روسیه و آمریکا در این زمینه مطرح شده و واشنگتن در انتظار پاسخ مسکو است.

این تارنمای روسی یادآور شد: رئیس جمهوری آمریکا 29 ژوئیه سالجاری روسیه را به نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد مصوب سال 1987 متهم و طی نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، این اتهام را تشریح کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به ادعای آمریکا به طور متقابل خود ایالات متحده را به نقض این قرارداد متهم کرد.

مقام های ارشد روسیه می گویند اگر کاخ سفید ایرادی به نحوه اجرای قرارداد یاد شده از سوی روسیه دارد، باید جزییات آن را اعلام کند.

در همین حال خبرگزاری ˈروس بیزنس کنسالتینگˈ نیز طی گزارشی در این باره اعلام کرد منظور آمریکا از نقض قرارداد منع توسعه موشک های هسته ای میان برد، ساخت سامانه موشکی روسی ˈار اس 26ˈ است که از طرف دمیتری راگوزین معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه، ˈقاتل پدافند ضد موشکیˈ نامیده شده است.

به گزارش این خبرگزاری روسی، احتمال می رود موشک بکار گرفته شده در سامانه دفاع موشکی روسی ˈاسکندرˈ موضوع اتهام آمریکا علیه روسیه باشد.

روابط روسیه و آمریکا در ماه های اخیر بر سر بحران اوکراین در چارچوب خلع ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری روس گرای اوکراین از قدرت و سر کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا در این کشور شرق اروپا، به شدت متشنج شده است.

آمریکا و متحدانش روسیه را به حمایت تسلیحاتی و مالی از شبه نظامیان جدایی طلب شرق اوکراین متهم می کنند و مقام های روس نیز این ادعا را رد می کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا در این راستا تاکنون چندین بسته تحریمی علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کرده اند.

مسکو نیز در مقابل به شکل ضمنی تهدید به خروج از موافقت نامه های بین المللی در صورت تشدید تحریم های ضدروسی غرب کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان