arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۸۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

یارانه جامانده‌ها واریز نشد/ سازمان هدفمندی پاسخ نداد!

بر این اساس سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که کلیه کسانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی هستند می توانند با در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود گذشت چهار ماه از ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی همچنان مشکلات دریافت یارانه برای تعدادی از متقاضیان وجود داشته و کسی در سازمان هدفمندی حاضر به رفع ابهام نیست سازمانی که سایت و سخنگو دارد اما انگار ندارد.

به گزارش انتخاب درحالی از بیستم تا بیست و نهم فروردین ماه سال جاری زمانی برای ثبت نام دریافت یارانه تعیین شد و فرم های مربوطه در سایت رفاهی قرار گرفت تا متقاضیان با تکمیل آن در لیست ماهانه دریافت کنندگان 45 هزار و 500 تومان قرار گیرند که به مانند اغلب پروژه های این چنینی در نهایت تعدای ناراضی و دست خالی برگشتند. در عین حال که تعدای هم ثبت نام کردند اما در ادامه یارانه ای به حساب آن ها واریز نشد.

در کنار ایرادات وارده کارشناسان به طراحی پرسشنامه و خلاءهای موجود در آن، این فرم ها در فاصله محدودی تا زمان آغاز ثبت نام به دست رسانه‌ها رسید و توضیحات جامع و واضحی در مورد چگونگی تکمیل آن ارائه نشد به طوری که با باز شدن سایت رفاهی برای مراجعه و ثبت نام، بسیاری از متقاضیان حتی در پر کردن این پرسشنامه ها با مشکل مواجه شده و نمی دانستند که باید به چه نحوی در مورد آن اقدام کنند. آن هم در شرایطی که هر خانوار تنها یک روز برای اظهار مشخصات خود زمان در اختیار داشته و هر گونه خطایی قابل بازگشت نبود.

این در حالی است در ادامه، روزهای 30 و 31 فروردین ماه به عنوان مهلتی برای کسانی که از ثبت نام به هر دلیلی جامانده بودند تعین شد تا اسامی خود را وارد کرده و از سویی دیگر کسانی که تمایل داشتند می توانستند انصراف خود را از ثبت نام انجام شده اعلام کنند. در عین حال که با درخواست متقاضیان در 31 اردیبهشت ماه بار دیگر این مهلت در اختیار افراد متقاضی قرار گرفت تا بتوانند برخی تغییرات را در اطلاعات ثبت شده اعمال کنند.

بر این اساس سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که کلیه کسانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی هستند می توانند با در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.

همچنین اعلام شد که آن دسته از هموطنانی که به دلایل مختلف از جمله (محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و ...) متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود هستند نیز می توانند پس ازمراجعه به فرمانداری محل سکونت خود و طی مراحل قانونی نسبت به تغییر سرپرست خانوار در دفاتر پلیس +10 اقدام کنند.

اما اعمال این تغییرات در حالی بود که از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می شد افرادی که به هر دلیلی از ثبت نام جامانده و در 30 و 31 فروردین ماه اطلاعات خود را وارد نکرده اند انصرافی محسوب شده و نمی توانند ثبت نام کرده و یا در زمان اعمال تغییرات در این مورد به سایت مراجعه کنند به گونه ای در نمونه ای بارز هنگامی که در یکی دو روز ابتدایی ثبت نام هنوز تکلیف زوج های جوان به درستی مشخص نشده و نمی دانستند که برای جدا کردن خود از خانوارها باید چگونه اقدام کنند در اخباری اعلام شد که باید دست نگه داشته و بعد از پایان ثبت نام تکلیف آنها مشخص می شود اما در ادامه و در حالی که بسیاری نسبت به ثبت نام همراه خانواده های خود اقدام نکرده بودند اعلام شد که باید زوجین همراه خانواده های خود دراین مورد اقدام می کردند تا بعد از زمان ثبت نام بتوانند از خانواده هایشان جدا شوند.

براین اساس بسیاری از زوج های جوان فرصت را از دست رفته دانسته و خود را جزو انصراف دهندگان اجباری تلقی کردند اما این در حالی بود که بعدها مشخص شد که نه تنها این افراد که هیچ گونه ثبت نامی انجام نداده بودند بلکه تمامی کسانی که از خانوارهای خود جامانده و تعداد افراد خانوار با تعداد ثبت شده برابر نیست نیز می توانند به فرمانداری ها مراجعه کرده و بار دیگر به لیست یارانه بگیران بازگردند.

با این حال اکنون با گذشت چند ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هنوز مشکل بسیاری از متقاضیان دریافت یارانه که بخش زیادی از آنها را نه افراد ثروتمند بلکه متوسط و یا حتی ضعیفی که دولت بارها نسبت به عدم قطع یارانه آنها تاکید کرده است تشکیل می دهند حل نشده است. به طوری که سرکشی به فرمانداری و یا پلیس+10 همچنین اعلام آنها به رسانه ها بیانگر بخشی از این مشکلات است که در ادامه به برخی از مسایل پیش روی متقاضیان اشاره خواهد شد.

به سه قلوهایم یارانه نمی دهند

یکی از مراجعین مردی است که به گفته وی سه قلوهایش در 31 فروردین ماه سال جاری یعنی آخرین روز مهلت ثبت نام جاماندگان دریافت یارانه بدنیا آمده اند و شناسنامه هایشان را دوم اردیبهشت ماه گرفته است.

وقتی که برای دریافت شناسنامه مراجعه کرده مسوولین ثبت احوال به او اطمینان داده اند که به طور خودکار از طریق این سازمان نام کودکان وی نیز به لیست یارانه بگیران اضافه شده و حداکثر تا سه ماه دیگر یارانه آنها نیز به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. این فرد بازهم برای اطمینان به پلیس+10 مراجعه کرده و آنها نیز بعد از چک مدارک عنوان کردند که اسامی ثبت شده و یارانه سه قلوهایش با یارانه خردادماه به حساب وی اضافه می شود.

اما او که با گذشت چند ماه، از دریافت یارانه فرزندانش نا امید شده است به محل فرمانداری مراجعه تا موضوع را پیگیری کند که مسوولی به وی می گوید از بهمن ماه تاکنون نوزادان را ثبت نام نمی کنیم و فعلا در این مورد تصمیمی وجود ندارد و وی با برخی پاسخ های نامعقول دیگر بدرقه می شود!

پدر سه قلوها این را هم گفت که هرچند 45 هزار و 500 تومان رقم قابل توجهی نیست اما برای شرایط فعلی من مهم و حیاتی است و در وضعیت طاقت فرسای فعلی می تواند بخشی از هزینه های ما را پوشش دهد از سویی دیگر با این وضع که ما از کوچکترین حمایتی محروم شده ایم چگونه انتظار افزایش جمعیت وجود دارد؟

به گفته این فرد، وی برای برطرف شدن مشکلش تاکنون بیش از 40 نامه به مراجع مرتبط و غیر مرتبط فرستاده اما جوابی دریافت نکرده است.

یارانه نوزادم واریز نمی شود

اما مشکل عدم دریافت یارانه کودکان تنها مختص یک یا دو نفر نبود بلکه بودند والدین دیگری که چندماهی از بدنیا آمدن فرزندانشان می گذشت و هنوز یارانه آنها به حسابشان واریز نشده بود.

مادری عنوان کرد که فرزندش اردیبهشت ماه به دنیا آمده و با وجود اینکه به آنها اعلام شده که به زودی یارانه فرزند تازه بدنیا آمده نیز به حسابشان واریز می شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. و یا اینکه مردی گفت که بعد از چند بار به فرمانداری مراجعه کرده اما به وی گفته اند فعلا سایت باز نمی شود اما درآینده فرزندش ثبت نام خواهد شد.

با این وجود بودند خانواده هایی که یک تا دو ماه بعد از بدنیا آمدن فرزندشان یارانه آنها نیز بدون مراجعه به فرمانداری و یا پلیس +10 به حساب آنها واریز شده است.

یارانه کودکان واریز می شود

به گزارش ایسنا، درحالی برخی خانوارها نسبت به دریافت یارانه کودکان خود گله مندند که چندی پیش نوبخت-معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور- در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه مسوولان سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرده‌اند برای پرداخت یارانه متولدان جدید در چند ماه گذشته تاکنون اعتباری ندارند و آنها را فعلا ثبت نام نخواهند کرد، تاکید کرد که اگر این را مسوولان این سازمان بیان کرده باشند رد می کنم.

وی این را هم یادآور شد که سازمان هدفمندی یارانه ها، اطلاعاتش را بر اساس رویدادهای چهارگانه تکمیل می کند و ما نیز قطعا برای پرداخت یارانه همه آنان اقدام می کنیم و مشکلی در این خصوص نداریم اما درست نیست که این اطلاعات هر لحظه دستخوش تغییر شود بلکه باید هر از گاهی اطلاعات دریافتی از خانوارها را دریافت و روزآمد کنیم تا یارانه ها متناسب با آن پرداخت شود.

نوبخت حتی در پاسخ به این پرسش که آیا معوقه یارانه متولدان جدید نیز پرداخت می شود، این اطمینان را داد که قطعا همه مواردی که پیش بینی شده و حقی برای خانواده ها است پرداخت می شود و هیچ حقی ضایع نخواهد شد.

زوجهای جامانده یارانه نگرفتند

اما گروه دیگری که از دریافت یارانه جامانده اند زوج‌های جوانی هستند که در زمان ثبت نام به دلیل اخبارهای پراکنده تکلیف خود را ندانسته و نتواستند اعلام نیاز کنند.

زوجه‌ای می‌گویند بعد از اینکه همراه خانواده خود ثبت نام نکردند برای حل شدن مشکلشان به پلیس+10مراجعه و نسبت به حل موضوع اقدام کردند که این مرکز نیز حدود 30 هزار تومانی از آنها هزینه دریافت کرده تا برایشان ثبت نام کند اما بعد از مدتی با آنها تماس گرفته و عنوان می شود که امکان ثبت شما برای دریافت یارانه وجود ندارد و این فرصت را از دست داده اید بیاید و پولتان را پس بگیرید! بنابراین دیگر نسبت به این مورداقدام نکرده ایم و در این چندماه نیز یارانه‌ای نداشتیم.

در چند مورد دیگر عنوان شد که نمی دانسته اند که می باید به همراه خانواده هایشان ثبت نام می کردند و ابتدا فکر می کردند که دیگر نمی توانند در لیست متقاضیان دریافت یارانه قراربگیرند اما بعد از اینکه متوجه شدند که باید برای رفع مشکل به فرمانداری مراجعه کنند با وجود اینکه مدت هاست خود و همسرشان عضو خانواده ثبت نام شده‌اند، اما هنوز به حسابشان که قرار بود تا مرداد ماه یارانه واریز شود مبلغی واریز نشده تا بتوانند خود را از خانواده جدا کنند.

گفتند باید منتظر ابلاغیه دولت باشیم

همچنین مشکل برخی دیگر از افراد حذف شدن از جمع خانوارهایشان بود به طوری که در مرحله ثبت نام تمامی اعضا ثبت شده بودند اما در هنگام دریافت یارانه برای یک یا دو نفرشان واریز نمی شد که با مراجعه توانسته بودن اسامی خود را به جمع خانواده هایشان اضافه کنند اما با وحود اینکه به آنها اعلام شده بود که یارانه شان همراه یارانه مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود این اتفاق نیفتاده بود.

این در حالی است که در مراجعه این متقاضیان به آنها عنوان شده بود که برای واریز باید منتظر ابلاغیه دولت بمانند.

در عین حال بودند خانواده های سه یا چهار نفره ای که با وجود ثبت نام در موعد مقرر به طور کلی یارانه ای دریافت نکرده بودند.

پاسخ های پلیس +10

با این وجود پرس و جوی برخی از این موارد از مراکز پلیس +10 نشان داد که ثبت نام یارانه کودکان همزمان دریافت شناسنامه آنها در سازمان ثبت احوال انجام می شود و نیازی به مراجعه به پلیس +10 ندارد.

همچنین یارانه کودکان هر زمانی که شروع به واریز شود معوقه آن نیز پرداخت خواهد شد این در حالی است که در مورد سایر اعضای خانواده این گونه نبوده و با شروع واریز معوقات به متقاضیان تعلق نمی گیرد.

مورد دیگر مرادن چند همسره بودند که یارانه آنها نیز در قالب یک خانواده واریز خواهد شد.

پربازدیدترین سایت دنیا باز نشد!

اما برای پیگیری مشکل و حتی بدست آوردن جوابی برای سوالات این هموطنان طبق ماههای قبل تماس های پی در پی با سخنگوی سازمان هدفمندی که همانطور که از سمت وی پیداست باید در مقابل ابهامات پاسخگو باشد به نتیجه ای نرسید در عین حال یکی از مسوولین این سازمان نیز در پاسخ به اینکه مردم سوالات بسیار دارند که بهتر است برای حل مشکلشان مقامی در سازمان به این پاسخ دهد بدون اینکه از محتوای سوالات بپرسد عنوان کرد که پاسخ ابهامات در سایت هدفمندی وجود دارد و نیازی نیست که در خبرگزاری ها منتشر شود چراکه سایت ما پربازدید ترین سایت دنیاست و همه آن را می خوانند و از آن مطلع می شوند.

با این حال بعد از اینکه با چندین بار مراجعه به سایت هدفمندی بالاخره این سامانه باز شد، اما پاسخ ابهامات موجود علی رغم تاکید مسوولان این سازمان در سایت وجود نداشت.

هدف از انتشار این گزارش تاکید بر پرداخت و ترویج یارانه نقدی نیست بلکه اعلام بخشی از مشکلات مردمی است که خود را نیازمند دریافت یارانه دانسته و خواهان برطرف شدن مسایل پیش رو و دریافت پاسخی صریح هستند. بر این اساس در صورت تمایل سازمان هدفمندی یارانه که پیش از این معاون برنامه ریزی نیز نسبت به پاسخگو بودن آنها برای رفع ابهامات تذکر داده بود هر گونه پاسخ اعلامی در رابطه با موارد مذکور منتشر خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناصر احمدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
3
با سلام
ممنون از شما که پيگير اين قضيه هستيد.
متاسفانه بنده تعداد اعضاي خانوار را کم ثبت کرده بودم که بعدا با مراجعه به فرمانداري اصلاح نمودم.
اما پس از گذشت چنديد ماه و چندين بار مراجعه به شهرداري هنوز مشکل برطرف نشده است.
اين در حاليست که مسئولين فرمانداري مي گويند بارها با سازمان هدفمندي تماس گرفته اند اما هنوز نتيجه نگرفته اند. من فکر مي کنم عمدا به تاخير مي اندازند تا ...
نظرات بینندگان