arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
اصغر رحیمی:

رکورد مدال‌آوری‌ایران در المپیک شکست/فدراسیون شنا واقعیت را نگفته!

وی با تاکید بر اینکه فدراسیون درخصوص کسب سهمیه پیروانی واقعیت مطلب را نگفته، تصریح کرد: مگر می‌شود کشوری از طریق رایزنی سهمیه ورودی المپیک را بگیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی ضمن تمجید از عملکرد 16 ورزشکار اعزامی به دومین دوره بازی‌های المپیک گفت: ورزشکاران نوجوان‌ایران بویژه رشته‌های تکواندو و جودو با نمایش درخشان خود تاکنون در المپیک نوجوانان رکورد مدال آوری در نانجینگ را شکستند. 

به گزارش انتخاب اصغر رحیمی ضمن بیان این مطلب افزود: کاروان‌ایران با حداقل نفرات نسبت به دوره گذشته که با 52 ورزشکار به نخستین دوره المپیک‌نوجوانان در سنگاپور اعزام شد و 5 مدال شامل 2 طلا، 2 نقره و یک برنز بدست آورد، در المپیک نانجینگ چین امسال کاروانی کیفی را به این مسابقات اعزام کرد و تاکنون به لحاظ کمی و کیفی مدال‌های مرغوب‌تری را بدست آورد و رکورد مدال‌آوری در این مسابقات را شکست. 

رحیمی افزود: معمولا در المپیک‌ها، کشورمان در 3-4 رشته بیشتر شانس کسب مدال نداشته که خوشبختانه امسال 2 رشته رزمی تکواندو و جودو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و مدال‌های کیفی را برای کشورمان به ارمغان آوردند. 

وی با تمجید از عملکرد تکواندواران اعزامی‌کشورمان به المپیک نانجینگ یادآور شد: کارنامه تکواندو واقعا فوق‌العاده بود و هر 3 تکواندوکار کشورمان در این مسابقات صاحب مدال شدند(2طلا و یک برنز) و کارنامه موفقی از خود به نمایش گذاشتند، ضمن اینکه مدال طلای جودو هم در نوع خودش بسیار با ارزش و تاریخی بود و همه را غافلگیر کرد. 

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی با بیان اینکه چهارمی تیرانداز کشورمان در نانجینگ نیز بسیار با ارزش بود، یادآور شد: در رشته‌های کشتی و وزنه‌برداری که مسابقات آنها طی روزهای آینده برگزار می‌شود، همچنان از شانس بالایی برای کسب مدال برخورداریم و امیدوارم در این 2 رشته نیز به چند مدال خوش‌رنگ دست یابیم.

رحیمی در مورد عملکرد رشته‌های شنا و دوومیدانی در المپیک نانجینگ اظهار داشت: در شنا برای نخستین‌بار در تاریخ این رشته رهام پیروانی در مسابقات‌آزاد دبی که اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد توانست سهمیه‌ورودی المپیک را بدست آورد و این شناگر جوان در ماده 100متر کرال‌پشت رکورد ملی را جابجا کرد و با توجه به رقبای مطرح‌جهانی انتظار چندانی از او نداشتیم. در دومیدانی هم با توجه به فاصله رکوردهای دوندگان ما پیش‌بینی کسب مدال نداریم ولی بچه‌ها نشان دادند به مدال نزدیک شده‌اند. 

رحیمی درخصوص اینکه فدراسیون‌شنا مدعی است از طریق رایزنی و با استفاده از سهمیه اعطایی فدراسیون‌جهانی- یونیورسالیتی(سهمیه اعطایی با شرایط ویژه)توانسته مجوز حضور رهام پیروانی در نانجینگ را بدست آورد، تاکید کرد: چنین چیزی واقعیت ندارد و با توجه به اطلاعات و مستنداتی که در اختیار کمیته‌ملی قرار دارد، پیروانی با شرکت در مسابقات انتخابی و کسب رکورد ورودی در مسابقات آزاد دبی، توانست برای نخستین‌بار در تاریخ شنای ایران به طور مسقیم مجوز حضور در المپیک نوجوانان را بدست آورد و کسب این سهمیه دستاوردی بزرگ برای شنای ایران محسوب می‌شود و قابل‌کتمان نیست. 

وی با تاکید بر اینکه فدراسیون درخصوص کسب سهمیه پیروانی واقعیت مطلب را نگفته، تصریح کرد: مگر می‌شود کشوری از طریق رایزنی سهمیه ورودی المپیک را بگیرد؟ اگر این‌طور بود تمام کشورهای دنیا رایزنی می‌کردند تا در این مسابقات حداقل یک نماینده داشته باشند و دیگر مسابقات ورودی مفهومی نداشت. بنده تاکید می‌کنم این سهمیه تنها از طریق شرکت در مسابقات ورودی بدست آمده و با تایید فدراسیون جهانی شنا و IOC بوده و هیچ‌گونه رایزنی و نامه‌نگاری از سوی فدراسیون شنا برای دریافت سهمیه اعطایی صورت نگرفته!

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی در مورد اینکه چرا شناگری نظیر پیروانی که در سال‌های اخیر بارها رکوردهای ملی رده سنی و بزرگسالان را جابجا کرده و به تازگی نیز در المپیک نانجینگ موفق به شکستن رکورد 100 متر کرال‌پشت شده، جایی در ترکیب تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی ندارد، تصریح کرد: پیروانی بی‌شک یکی از شناگران نخبه و استعدادهای کشور است که فدراسیون شنا در لیست اولیه‌ای که شامل 10 شناگر بود، نام او را قرار نداد و پس از اینکه مقرر شد 4 رشته به تیم‌های اعزامی اضافه شود و شنا در جمع تیم‌های اعزامی قرار گرفت، به دلیل اینکه نام رهام در لیست ابتدایی نبود، امکان حضورش در جمع 5 شناگر نهایی اعزامی به بازی‌های آسیایی امکان‌پذیر نشد، البته در این زمینه باید مسئولان فدراسیون‌شنا و کادر فنی تیم ملی پاسخگو باشند که بر اساس چه معیاری نام این شناگر نخبه در بین نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی قرار ندارد. همانطور که گفتم پیروانی یکی از پدیده‌ها و نخبه‌های شنای کشور است و دلیل کنار ماندنش از تیم ملی را نمی‌دانم و این موضوع را از مسئولان فدراسیون شنا پیگیری خواهم کرد که به چه دلیل این ورزشکار با استعداد در تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون جایی ندارد!

وی در مورد دلیل اعزام‌نشدن تیم ملی واترپلو به بازی‌های آسیایی اظهار داشت: کمیته ملی المپیک در انتخاب رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی، کاروانی کیفی را مد نظر داشت و بعد از قطعی شدن اعزام 18 رشته ورزشی، برخی رشته‌ها شانسی برای کسب مدال نداشتند که اعتقاد دارم با توجه به نتایج سال‌های گذشته و دوری‌چندین ساله واترپلوی‌ایران از رقابت‌های قاره‌ای، آنها شانسی برای کسب مدال نداشتند، هر چند رئیس فدراسیون مدعی بود این تیم در بدترین حالت جزو 4 تیم اول بازی‌های آسیایی قرار می‌گرفت که به نظر من تاحدودی غیر منطقی و رویاپردازانه است.

رحیمی تاکید کرد: نباید واقعیت‌ها را نادیده بگیریم. ارزیابی کارشناسان کمیته‌ملی و وزارت‌ورزش گویای این واقعیت بود که این رشته در حضور تیم‌های چین، قزاقستان، کره و ژاپن جایی در جمع 4 تیم اول آسیا نخواهد داشت و مسئولان فدراسیون ارزیابی درستی از جایگاه واترپلو در آسیا ندارد. باید بپذیریم واترپلو چند سال گذشته نتایج ضعیفی کسب کرده و از شرایط اوج خود دور بوده است. از سوی دیگر برای اعزام یک گروه واترپلو ناگزیر بودیم حداقل حدود 15 نفر بازیکن و مربی را به این مسابقات اعزام کنیم که به این جمع‌بندی رسیدیم به جای این تعداد ورزشکار از یک تیم، چند رشته پایه و پرمدال را با نگاه حمایتی اعزام کنیم که در نهایت شنا و ژیمناستیک در لیست نهایی تیم‌های اعزامی قرار گرفتند هرچند می‌دانیم آنها شانسی برای کسب مدال ندارند.

رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی تصریح کرد: به هر حال برای واترپلو این آخرین فرصت نیست و این تیم که نفرات جوان و آینده‌داری را در اختیار دارد، می‌تواند با تمرکز بیشتر بر روی افزایش سطح فنی و تیمی خود شرایط بهتری را در آینده بدست آورد.

وی درخصوص عملکرد سرمربی آلمانی تیم واترپلوی‌جوانان در جهانی ترکیه گفت: طبیعی است نتایج تیم جوانان به هیچ عنوان رضایت‌بخش نبود و این مربی آلمانی نتوانست از فرصتی که برای آماده‌سازی و کسب نتایج مناسب در این مسابقات در اختیار داشت، استفاده کند. البته این تیم از بازیکنان جوان و آینده‌داری تشکیل شده و آنها نباید به خاطر نتایج ضعیف مسابقات جهانی نا امید شوند. انتظار ما این است تا با سرمایه‌گذاری مناسب و بلندمدت در این رشته و توجه به تیم‌های پایه و مدیریت مناسب، واترپلو بتواند دوران رکود و نزول خود را پشت سر بگذارد و نظیر تیم ملی والیبال در رقابت‌های قاره‌ای و جهانی خودنمایی کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان