arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

تذکر کوچک زاده به اقدام لاریجانی/ دفاع ابوترابی فرد از رییس مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اقدام کمیسیون فرهنگی مجلس بر سر انتخاب یک نماینده ناظر از سوی مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات و انتخاب صرفا دو نفر از اعضای این کمیسیون منجر به واکنش رییس مجلس و اخذ نظر استمزاجی در این باره شد که نمایندگان با این اقدام کمیسیون فرهنگی مخالفت کردند.


علی لاریجانی معتقد است که نامزدهای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات نباید صرفا از میان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس انتخاب شوند در حالی که این کمیسیون محمود نبویان و حمیدرسایی دو نفر از نمایندگان عضو این کمیسیون را صرفا برای رای گیری در جلسه علنی مجلس انتخاب کرده بود.

با توجه به این اختلاف نظر، لاریجانی نظر استمزاجی نمایندگان را درباره اقدام کمیسیون فرهنگی اخذ کرد که نمایندگان با نظر این کمیسیون مخالفت کردند.

اکنون با این مخالفت و نظر استمزاجی مجلس، سایر نمایندگان می توانند نامزدهای خود را برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات مستقیما به هیات رییسه مجلس معرفی کنند.

مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس در اخطار قانون اساسی گفت که رییس جلسه درباره اقدام اخیر کمیسیون فرهنگی باید استفساریه می گرفت اما محمد حسن ابوترابی فرد اظهار داشت رییس مجلس براساس برداشت خود از آیین نامه عمل کرد که این اقدام درست است و مدیر جلسه باید براساس برداشت خود عمل کند.

کوچک زاده با استناد به اصل 73 قانون اساسی، اقدام لاریجانی در اخذ نظر استمزاجی مجلس را خلاف دانست و گفت: امروز یکی از مواد آیین نامه مورد ابهام رییس مجلس قرار گرفت.

این نماینده مجلس نهم افزود: آیین نامه مجلس راه رفع ابهام را معلوم کرده و باید از مجلس استفساریه بگیریم نه استمزاجیه چرا که همه چیز قانون دارد و براساس استفساریه مشخص می شود که مطلبی که در صلاحیت مجلس است به چه نحو روشن شود اما متاسفانه رییس امروز این کار را نکرد.

کوچک زاده در عین حال گفت: البته می توانستند اگر مایل بودند که کمیسیون فرهنگی طبق روال دیگری عمل کند، طرح دو فوریت بیاورند کما اینکه آوردند.

وی اضافه کرد: در استمزاج رییس مجلس هم 100 نفر به رویه کمیسیون فرهنگی رای دادند و 94 نفر رای ندادند. چه برداشتی می شود از استمزاج کرد؟ اکثریت مجلس گفتند کار کمیسیون فرهنگی قانونی و درست است اما رییس میل خود را به استمزاج ترجیح داد آیا این دیکتاتوری نیست؟

کوچک زاده افزود: هم به جمهور مردم و هم به رهبری که مسوول اسلامیت است، گله می کنم که این رفتار دون شأن رییس مجلس است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: بند 11 ماده 24 آیین نامه اشعار می دارد که حفظ شان و اقتدار مجلس از وظایف و اختیارات هیات رییسه است. چندین جلسه است که عضو هیات رییسه به رییس تذکر می دهد که چرا شان مجلس را حفظ نمی کنید .

کوچک زاده افزود: در فتنه 88 کسانی که رای نیاوردند اصرار به تشکیل لویی جرگه داشتند، معلوم نیست در کجای قانون آمده مملکت، مجلس را شورای نگهبان داند و می گفتند لویی جرگه تشکیل بدهیم.

وی با بیان اینکه در شان رییس مجلس نیست که به میل خودش عمل کند، گفت: ظاهر اقدام رییس مجلس این است که از مجلس رای گرفتند اما اینها لویی جرگه بازی است و ما اقدام امروز رییس مجلس را توهین به خودمان می دانیم.

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به کوچک زاده گفت: ریاست محترم مجلس که مدیریت جلسه را عهده دار بودند فرمودند من باید براساس برداشتی که از آیین نامه دارم عمل نمایم که فرمایش درستی است و مدیر جلسه باید براساس برداشت خود عمل کند.

وی ادامه داد: در جلسات دیگر هم نگاه ایشان معطوف به این بوده که در این بند ابهامی قائل هستند و براساس نگاهی که داشتند از مجلس استفسار نمودند. این فرمایش که استفسار در چارچوب آیین نامه تفسیر می شود فرمایش درستی است اما ایشان براساس برداشتی که از آیین نامه داشت خواست نظر مجلس را هم بگیرد که کسانی که تصمیم کمیسیون فرهنگی را صحیح می دانند نظرشان را بدهند و براساس آن نیز عمل کرد.

ابوترابی فرد گفت: طبیعی است هر تصمیمی می تواند مورد نقد و بحث باشد اما در هر صورت ریاست مجلس امروز تصمیمی اتخاذ کردند و باید همکاری کنیم تا با صمیمیت از این مساله عبور کنیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان