arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳

جنتی: زبان فارسی ظرفیتی شگفت برای بین‌المللی شدن دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی از پنجم تا هفتم شهریور ماه در بجنورد در حال برگزاری است.

به همین مناسبت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی به شرح ذیل صادر کرده است:

برگزاری گردهمایی عمومی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را در شهر زیبا و دیرینه بجنورد، به فال نیک می‌گیرم و به مردمان این خطه درود می‌فرستم.

زبان فارسی مهمترین ذخیره فرهنگی و سند هویت مردمان این سرزمین است که با بیش از 110 میلیون سخنگو در جهان، زنده و بالنده است. نامدارترین فرهنگ‌پژوهان و زبان‌شناسان دنیا، زبان شیرین فارسی را به عنوان دومین زبان آسان‌آموز در میان 4000 زبان رایج دنیا معرفی کرده‌اند.

بی‌سبب نیست که خواندن و شنیدن اشعار فارسی برای همه ایران‌شناسان و حتی نوآموزان این زبان، گوش‌نواز و دلچسب است، چرا که این زبان صرفاً یک ابزار ارتباطی نیست بلکه حامل غنی‌ترین مضامین انسانی بوده و هست.

به دیگر سخن، زبان فارسی ظرفیتی شگفت برای بین‌المللی شدن دارد؛ و این ویژگی مسئولیت شما استادان فرهیخته را برای شناساندن هر چه بیشتر به جهانیان دوچندان می‌سازد. با این همه، اکنون خرسندیم که در بیش از 35 کشور جهان تقاضا برای آموختن زبان فارسی وجود دارد.

اما سؤالی که امروز مطرح است اینکه جایگاه زبان فارسی در دنیای امروز کجاست؟ اگر به این پرسش پاسخی واقع بینانه داده شود، بدون شک مسیری روشن‌تر، فرا روی آینده زبان فارسی قرار خواهد گرفت.

فراموش نکنیم که ایران قلب فرهنگ منطقه و زبان فارسی دروازه ورود به این فرهنگ است و شما استادان ارجمند دروازه‌بانان فرهنگ فارسی هستید، پس به این جایگاه خویش ببالید و آن را قدر بدانید.

از مهمترین و فوری‌ترین اقداماتی که شایسته انجام است، تقویت حضور زبان فارسی در فضای مجازی و فراهم ساختن بستر آموزش آن برای غیر فارسی‌زبانان است.

باید زبان فارسی را از غربتی که کمابیش گرفتار آن است، نجات داد و گسست‌های ایجاد شده میان ملت‌های فارسی زبان منطقه را ترمیم کرد. از این رو، اکنون فرصت آن است که با بازخوانی و تحلیل زبان مادریمان و میراث ارزشمند پیشینیانمان بیش از پیش در راه بازسازی فرهنگ خویش بکوشیم.

بی‌تردید مهم‌ترین رسالت شما استادان فرهیخته در پاس داشتن زبان فارسی این است که دغدغه حراست از زبان فارسی را از سطح نخبگان به عموم مردم بگسترانید؛ به گونه‌ای که حساسیت مردم کوچه و بازار نیز در به‌کارگیری زبان فارسی افزایش یابد.

برگزاری این گردهمایی را به مؤسسان و مدیران این انجمن به ویژه رئیس دانشمند آن جناب آقای دکتر محقق تبریک می‌گویم و امیدوارم این انجمن علمی، بتواند در تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی بین استادان زبان فارسی و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در اقصی‌نقاط گیتی و نیز در اعزام استادان فارسی‌آموز به سراسر جهان و نشر متون ارزشمند قدیم و جدید گام‌های بلندتری بردارد و در همکاری با مراکز و مراجع ایران‌شناسی و اجرای طرح‌های مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور بیش از پیش موفق باشد.

دست یکایک شما را به گرمی می‌فشارم و صمیمانه درودهایم را تقدیم می‌نمایم.

مراسم افتتاحیه این جشنواره صبح امروز در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد با حضور ادیبان و نخبگان ادبیات فارسی ایران برگزار شد مراسم اختتامیه ی آن جمعه این هفته برگزار می شود
نظرات بینندگان