arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳

یونسی:ایران از گذشته غنی تاریخی و فرهنگی برخوردار است ولی بعضا از این گذشته غافل شده ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: کشور ایران از گذشته غنی تاریخی و فرهنگی برخوردار است ولی بعضا از این گذشته غافل شده ایم.

حجت الاسلام ˈعلی یونسیˈروز پنجشنبه در بجنورد اظهار کرد: همین غفلت باعث شده بسیاری از مردم ما نیز از پیشینه افتخارآمیز تاریخی و فرهنگی این سرزمین آگاه نباشند.


وی همچنین با اشاره به غنای فرهنگی و تاریخی خراسان شمالی، خواستار تلاش سازمان میراث فرهنگی برای کشف و معرفی مواریث فرهنگی موجود و مدفون در این خطه به نسل های امروزی شد.

یونسی از خطه خراسان و بخصوص خراسان شمالی به عنوان خاستگاه احیای مجدد تمدن ایران پس از یورش اسکندر مقدونی یاد کرد و گفت: پس از شکست امپراتوری ایران در برابر یونانی ها، قوم مهاجم تلاش کرد از طریق سلوکیان، فرهنگ و زبان ایرانی را از بین ببرد که در این زمینه توفیق چندانی نداشت.

وی ،خطه خراسان را نخستین خیزشگاه مجدد فرهنگ ایرانی عنوان کرد و گفت: نخستین پایتخت پارتی ها (اشکانیان) نیز بر اساس مستندات تاریخی در حوالی خراسان شمالی امروزی بوده است.

یونسی با اشاره به استقرار سلسله اشکانیان در این خطه افزود: هویت و فرهنگ ایرانی مجددا در این خطه جوانه زد و پایان سلطه بیگانگان که پس از فروپاشی هخامنشیان بر ایران سایه افکنده بود از این منطقه آغاز شد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در سفر دو روزه خود به استان خراسان شمالی، ضمن شرکت در نشست علما و نخبگان ترکمن اهل سنت خراسان شمالی، در جمع فعالان سیاسی اصلاح طلب و حامیان دولت تدبیر و امید در این استان سخنرانی کرد.

وی همچنین از دانشگاه دولتی بجنورد و نیز دانشگاه غیرانتفاعی اشراق مرکز استان خراسان شمالی بازدید کرده و در نهمین همایش بین المللی انجمن ترویج ربان و ادبیات فارسی شرکت کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان