arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۹۰۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

هیات‌رییسه «شورای شهر» امروز انتخاب می‌شوند؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: «با احترام خاصی که برای آقای مسجدجامعی قایلیم در انتخابات این‌دوره به آقای چمران رای می‌دهیم و احتمال رای‌آوری چمران بسیار بیشتر از گذشته است. به گفته سروری؛ مهدی چمران در این دوره 17رای دارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خوب و خوب‌تر؛ این عباراتی است که اصولگرایان شورای شهر برای توصیف انتخابات هیات‌رییسه به کار می‌برند، خوبی که از نظر آنها مسجدجامعی است و خوب‌تری که مهدی چمران است. پیام اصولگرایان روشن است: «رای تشکیلاتی».

به گزارش انتخاب  نگاهی به اسامی روی کاغذ، از پیشتازی 16 بر 15 اصلاح‌طلبان حکایت دارد البته اعداد و ارقام، به تنهایی قابل‌اعتماد نیستند زیرا تجربه نشان داده که بخشی از آرا «شناور» هستند و همین ویژگی بود که فرجام انتخاب شهردار را رقم زد و به‌علت رای غیرسازمانی دو عضو منتسب به اصلاح‌طلبان، قالیباف همچنان شهردار ماند. اگر کمی دقیق‌تر به فهرست 31نفره اعضای شورای شهر نگاه کنیم آرا 14 بر 13 به نفع اصلاح‌طلبان است و چهاررای هم قابل پیش‌بینی نیست و در زمره آرای «شناور» محسوب می‌شوند و جهت‌گیری رای آنان 50-50 است. با این ملاحظه، توازن آرا، روی کاغذ 16بر15 به نفع اصلاح‌طلبان، سنگینی می‌کند اما باز هم باید منتظر ماند و دید که آیا گرایش سیاسی اعضا در تعداد آرای آنان هم بازتاب خواهد یافت یا رای به نامزد رقیب، سرنوشت انتخابات را دگرگون خواهد کرد؟ حالا، همه اعضای شورا درباره انتخابات هیات‌رییسه در جلسه غیرعلنی امروز صحبت می‌کنند هرچند انتخابات هیات‌رییسه در دستور جلسه انتخابات امروز قرار ندارد اما گفته می‌شود، قرار است درباره زمان برگزاری انتخابات هیات‌رییسه صحبت شود و اگر دوسوم اعضا، به غیرعلنی‌بودنش رای دهند انتخابات امروز برگزار می‌شود. پیش از این گفته می‌شد انتخابات سال دوم ریاست شورای شهر تهران، سه‌شنبه 11 شهریور و با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و رییس شورای شهر از احتمال برگزاری انتخابات در روز یکشنبه 9 شهریور خبر داده است. احمد مسجدجامعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «قبلا گفته بودم انتخابات روز سه‌شنبه برگزار می‌شود»، گفت: «برخی اعضا نظرات دیگری داشتند و می‌خواستند انتخابات یکشنبه برگزار شود که گفتیم در همان جلسه یکشنبه این موضوع را بحث کنند و اگر اجماع نسبی وجود داشت، انتخابات یکشنبه برگزار شود.» وی افزود: «نظر من این است که انتخابات با حضور رسانه‌ها صورت گیرد و برای انتخاب شهردار نیز همین نظر را داشتم.» مخالفان علنی برگزارشدن انتخابات هیات‌رییسه مشخص نیستند.


اما به‌نظر می‌رسد، خبر‌ها و تصاویری که رسانه‌ها در جریان انتخابات شهردار تهران از محتوای جلسه، رایزنی‌های مخفیانه و حاشیه‌ها منتشر کردند، خوشایند گروهی از اعضا نبوده و آنان ترجیح می‌دهند، جلسه و رای‌گیری برای انتخاب هیات‌رییسه شورا، به دور از نورافکن رسانه‌ها برگزار شود.

سال گذشته در چنین روزهایی در انتخاباتی علنی، مسجدجامعی 16بر 15 چمران را پشت‌سر گذاشت و یک‌دهه ریاست اصولگرایان بر شورای شهر به پایان رسید. مسجدجامعی طی یک‌سال گذشته، همواره جانب «میانه» را نگه داشت. او رییس شورایی بود که ریاستش سخت‌ترین ریاست چهار دوره پیشین شوراهاست، شورایی 31 نفره.

رقیب او، چمران، رییس شورایی بود که ارتباط چاره‌گشایی با دولت نداشت. طبق گفته خود اعضای شورای پیشین، تعامل با شهرداری هم در حد مطلوب نبود و برخی اعضا هم اختلافات اساسی با چمران داشتتند. هنوز خاطره اختلافات جدی چمران با دبیر و طلایی در اذهان مانده است. اما مسجدجامعی سعی می‌کند با همه طرف‌ها، تعامل کند و به‌همین‌دلیل تعامل شورا با دولت، شهرداری و... بهبود یافته است. او وزیر پولدارترین وزارتخانه دولت را به صحن ‌آورد و اعضا سوال و جوابش کردند، وزیر هم قول تامین‌های مالی چندصد‌میلیون‌دلاری داد. در دوره مسجدجامعی، پای قالیباف به جلسات هیات‌دولت باز شد. مسجدجامعی در مقام ریاست شورا سعی دارد همه را در مدیریت شهری سهیم کند. اما انگار برای اصولگرایان، داشتن چنین کارنامه‌ای، کافی نیست و انتخاب رییس شورا، از منظر منافع جناحی را اولویت خویش می‌دانند.

پرویز سروری، عضو اصولگرای شورای شهر به«فارس» گفته است: «براساس بررسی‌های صورت‌گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که اکثریت نمایندگان شهر تهران در این دوره به آقای چمران تمایل دارند.»

وی با اشاره به اینکه «این انتخاب برای برگزیدن خوب و خوب‌تر است» گفت: «کسی منتخب می‌شود که اهداف منظورشده را در مدیریت شهری به نتیجه برساند. در دوره‌های گذشته مهدی چمران عملکرد مثبتی در شورای شهر داشته است و او را نماد شورای شهر می‌دانند.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: «با احترام خاصی که برای آقای مسجدجامعی قایلیم در انتخابات این‌دوره به آقای چمران رای می‌دهیم و احتمال رای‌آوری چمران بسیار بیشتر از گذشته است. به گفته سروری؛ مهدی چمران در این دوره 17رای دارد.»

دیگر عضو اصولگرای شورای شهر، محسن پیرهادی  گفت: «برای ما علنی‌بودن یا غیرعلنی‌بودن فرقی نمی‌کند.» او در پاسخ به این سوال  که آیا رایتان تشکیلاتی است گفت: «رای فردی یا تشکیلاتی فرقی نمی‌کند و باید به یک‌نفر رای دهیم که بهتر بتواند شورا را اداره کند.»

پیرهادی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد یک‌ساله هیات‌رییسه گفت: برآیند عملکرد از دید من مثبت است. او در پاسخ به این سوال که نظر شما تداوم یا تغییر مدیریت است، گفت: «انتخاب میان خوب و خوبتر است و هیات‌رییسه فعلی خوب اداره کرده است و تجربه ریاست چمران در دوره‌های قبل هم تجربه موفقی است. تداوم خوب است اما اگر تغییر کند بهتر هم است.»

او در پاسخ به این سوال که پیام مصاحبه سروری مبنی بر انتخاب چمران با 17رای، تشکیلاتی‌بودن رای اعضای اصولگراست گفت: «درست است اما نمی‌توان گفت تنها تشکیلاتی است، بالاخره اعضا با هم صحبت می‌کنند و از نظر هم مطلع می‌شوند.»

اقبال شاکری، دیگر عضو اصولگرای شورای شهر گفت: «از نظر ما اگر هیات‌رییسه بتوانند جلسه را خوب مدیریت کرده و بدون مشکل پیش ببرند علنی‌بودنش اشکالی ندارد.» او درباره تشکیلاتی‌بودن رای اعضای اصولگرا گفت: «سوال شما ایهام دارد بالاخره هرکدام از اعضا براساس بررسی‌های خود و اصولی که به آن پایبند است، رای می‌دهند.» شاکری در ارزیابی عملکرد یک‌سال اخیر هیات‌رییسه گفت: «به‌نظر من هیات‌رییسه کارهای خوبی انجام داده، اما این عملکرد می‌تواند بهبود پیدا کند.» اما در جناح مقابل، اصلاح‌طلبان بر علنی‌بودن جلسه و بر تداوم مدیریت مسجدجامعی پافشاری می‌کنند.

محمد حقانی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه «ما به غیرعلنی‌بودن جلسه اعتقادی نداریم» گفت: «نظر من ابقا هیات‌رییسه است چراکه با عقلانیت و آرامش شورا را اداره کرد و ارتباطات خوبی با سه قوه برقرار شد. او تاکید کرد بهتر است بدون جناح‌بندی و اعمال نقطه‌نظرات سیاسی، شورا را اداره کرده و ارتقا ببخشیم.» احمدحکیمی‌پور، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر هم در این‌باره به «شرق» گفت: «برای غیرعلنی‌بودن انتخابات هیات‌رییسه، باید دوسوم اعضا رای دهند و نظر ما برگزاری انتخابات به صورت علنی است.» وی افزود: «قرار است در جلسه امروز تنها در این زمینه صحبت شود. ما فکر می‌کنیم باتوجه به عملکرد ریاست شورا، تداوم ریاست مسجدجامعی می‌تواند
شورای شهر را به اهدافش برساند اگر اصولگرایان نظری جز این دارند، بهتر است بیایند و بگویند کجای مدیریت مسجدجامعی مشکل داشته است؟ مگر اینکه تنها جناحی و سیاسی با موضوع برخورد کنند که در شأن شورای شهر نیست. مسجدجامعی با انصاف و مدارا و بدون‌تعصب توانسته شورا را به‌خوبی مدیریت کند و می‌تواند ما را به هدف‌مان برساند و باید یک‌سال گذاشته را ارزیابی و روند روبه‌رشد گذشته را تقویت کنیم و نه اینکه در کارها اخلال ایجاد کنیم.» حالا صف‌بندی‌ها مشخص است، اصولگرایانی که تشکیلاتی رای می‌دهند و نیم نگاهی هم به عملکرد هیات‌ریسه ندارند و اصلاح‌طلبانی که برخلاف روندی که سال گذشته در پیش گرفته بودند، می‌خواهند شورا را از سیاسی‌کاری دور کنند. باید منتظر ماند و دید سرنوشت انتخابات هیات‌رییسه شورای شهر تهران در پشت درهای بسته رقم خواهد خورد؟


منبع: شرق
نظرات بینندگان