arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

«فانی» باقی می‌ماند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه خیلی‌ها در تلاشند به کل، برنامه تندروها برای استیضاح قطاری و پی‌درپی وزیران دولت «تدبیر و امید» را تکذیب کنند اما سخنان «عزت‌الله یوسفیان‌ملا» نشان از آن دارد که اراده‌ای جدی برای حذف برخی وزیران دیگر کابینه وجود دارد و به گفته او، اگر مقاومت هیات‌رییسه مجلس نبود دولت در عرض دوهفته سقوط می‌کرد چرا که نیمی از این وزرا در معرض استیضاح قرار دارند. او تاکید دارد: «متن استیضاح وزیر کشور هم‌اکنون در اختیار من است و من برای مطرح‌نشدن این استیضاح وساطت کردم و از آنان خواستم اجازه دهند وزیر کشور کارش را انجام دهد. البته در مورد استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش تا اندازه‌ای حق با نمایندگان است. باید به‌عنوان نماینده بدانیم که کلمه استیضاح وزارتخانه را به‌خاک‌سیاه می‌نشاند.»

تنها یکی، دو نفر دنبال استیضاح وزیر ارشادند
عزت‌الله یوسفیان‌ملا به «ایلنا»، گفته: «در مورد استیضاح وزیر ارشاد باید گفت که شاید تنها یکی، دو نفر از نمایندگان به دنبال استیضاح او باشند ولی هنوز چیزی به‌عنوان استیضاح وجود ندارد. البته استیضاح جزو ابزارهای نظارتی نمایندگان است و شاید در برخی مقاطع به دنبال آن باشند که این ابزار را به رخ وزرا بکشند اما هنوز در مورد علی جنتی استیضاحی وجود ندارد.»به گفته او، سوالات هیچ دلیلی بر استیضاح نیست. کلمات «کارت‌زرد» و «کارت‌قرمز» نیز به‌هیچ‌عنوان جایگاه قانونی ندارد. یک‌وزیر حتی اگر 10بار هم «کارت زرد» بگیرد؛ بازهم برای استیضاح او نیاز به 10امضا است. در نتیجه در قانون اصلا جایگاهی برای «کارت‌زرد» درنظر‌گرفته‌نشده است.

استیضاح رحمانی فضلی مکتوب شد
او درباره زمزمه‌های استیضاح وزیرکشور و جمع‌آوری 60امضا می‌گوید: «استیضاح آقای رحمانی فضلی نوشته شده است. به‌هرحال نظر برخی نمایندگان مجلس این بود که وزیرکشور کم لطفی‌هایی هم داشته است. از جمله آنکه بنا بوده وزیرکشور در انتصاب استانداران و فرمانداران نظر نمایندگان را جویا شود اما چنین کاری را انجام نداده. البته متن استیضاح وزیرکشور هم‌اکنون در اختیار من است و من برای مطرح‌نشدن این استیضاح وساطت کردم و از آنان خواستم اجازه دهند وزیر کشور کارش را انجام دهد.»یوسفیان‌ملا در مورد طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش نیز می‌افزاید: «البته در مورد این استیضاح تا اندازه‌ای حق با نمایندگان است. فردی که 15سال پیش بازنشسته شده و در خارج از کشور بود حالا به کشور بازگشته و مدیر شده است. خب مگر قحط‌الرجال شده است که چنین مدیری انتخاب شده است؟»

 «فانی» باقی می‌ماند؟
این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اظهارعقیده می‌کند: «مدیرانی که آقای فانی انتخاب کرده است دستورات او را رعایت نمی‌کنند و در برخی موارد حتی جواب تلفن وزیر را هم نمی‌دهند. ما 12نماینده در استان مازندران داریم که همگی از مدیران استانی ناراضی هستیم. من هم معتقدم که اصلا نباید استیضاح صورت بگیرد اما باید بدانید که اگر هیات‌رییسه مجلس و برخی نمایندگان مجلس مقاومت نکنند دولت سقوط می‌کند چرا که نزدیک به نیمی از وزرا در معرض استیضاح قرار دارند. به هر حال دولت هم باید ببیند که این استیضاح‌ها چیست؟ قابل‌حل است یا خیر؟ به هر حال این استیضاح نزدیک به 50 امضا دارد.»

اینطور که یوسفیان توضیح داده گویا استیضاح «چیت‌چیان» هم از سال قبل مطرح بوده و نمایندگان جلسه‌ای با وزیر گذاشتند و یک‌ماه به او مهلت دادند اما به هر حال وزیر نیرو در مدیریت برنامه‌های آبی کشور ضعف دارد. می‌گویند اعتبار ندارد اما به‌دنبال منابع هم نمی‌روند اما از وقتی که استیضاح مطرح‌ شده است به‌دنبال منابع رفته‌اند. او البته خطاب به نمایندگانی که این‌روزها با تمام توان دنبال بالابردن تعداد استیضاح وزرا هستند نیز می‌گوید: «باید به عنوان نماینده بدانیم که کلمه استیضاح وزارتخانه را به خاک سیاه می‌نشاند. اما دولت هم باید بیاید و بگوید که حرفتان چیست؟»مجلس، سه‌هفته‌ای تعطیل است و نمایندگان به حوزه انتخابیه بازگشته‌اند. باید دید مجلسی که پس از روز استیضاح با صف‌کشی تازه سیاسی مواجه شد، هفته پس از تعطیلات برای استیضاح دیگر وزرا چه خواهد کرد؟ البته تدبیر هیات‌رییسه و فراکسیون «رهروان ولایت» در رقم‌خوردن چگونگی مناسبات آینده قوای مجریه و مقننه، تاثیرگذار است.


منبع: شرق
برچسب ها: تندرو ، افطار ، ارشاد ، استیضاح
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
hadi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
0
10
انتظار ما از این دولت آقای فانی نبود معلم ها ناراضی هستند از کم تحرکی ایشون به شدت نا امید هستیم از این انتخاب
بابا مدرسه
|
United States of America
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
0
اصلا ايشان بدرد اموزش پرورش نميخورد خيلي خشك و بدون انعطاف است
نظرات بینندگان