arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳

توضیحات وزیر کشور درباره تلاش‌های داعش برای نفوذ به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشورگفت: همجواری ایران با دو کشور ناپایدار و بی‌ثبات افغانستان و پاکستان در شرق و عراق در غرب ما را متاثر از این ناپایداری‌ها خواهد کرد. از جمله در حوزه قاچاق مواد مخدر و اشرار و گروه‌های دیگری است که قصد سوء‌استفاده از این شرایط را دارند.

رحمانی فضلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در مورد مباحثی مبنی بر تلاش داعش برای نفوذ به مرزهای کشوربا اشاره به این‌که «گروه‌ها و فرقه‌هایی در بیرون از مرزهای ایران هستند که همواره مخالفت و عقده‌ای نسبت به ایران دارند»، اظهار کرد: این مخالفت را در تبلیغات‌شان به صورت آشکار نشان می‌دهند اما این‌که چقدر مؤثر باشند و بتوانند در کشور ما نفوذ داشته و اثرگذاری کنند، مواردی را نداشته‌ایم البته در حوزه فضای مجازی فعالیت‌هایی را برای برقرای ارتباطات در این طرف مرز انجام می‌دهند.

وی افزود: نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی ما کاملاً به اوضای مرزها مسلط هستند و به‌خصوص در منطقه غرب ما آمادگی کامل در جوار مرز داریم و نیروهای‌مان را مستقر کردیم، پس اگر بخواهد اقدامی خطوط قرمز ما را در مناطق مرزی تهدید کند، بدون هیچ معطلی اقدام خواهیم کرد، چون امنیت داخلی‌مان را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که «خوشبختانه وضعیت در عراق به نفع دولت مرکزی است و اجماع مردم پیش می‌رود» گفت: اتحاد و یکپارچگی پیش‌ آمده در داخل عراق را شاهد هستیم و از طرف دیگر با فهم و درک کشورهای منطقه با مقوله داعش به عنوان یک فرقه خطرناک مواجه هستیم و آمریکا هم متوجه این موضوع شده است؛ بنابراین همه به دنبال کنترل و مدیریت آن هستند که البته ایران نقش بسیار سازنده‌ای در این مسئله داشته است.

وزیر کشور درباره نتیجه انتخابات شورای شهر و طرح موضوع عدم حمایت دولت از گروه‌های اصلاح‌طلب گفت: دولت از کسی در انتخابات شورای شهر حمایت نمی‌کند؛ چراکه اساس این کار نادرست است.

وی با بیان این‌که «شورای شهر یک نهاد دموکراتیک و مدیریتی برخواسته از رأی مردم است» گفت: طبیعی است در انتخابات شورای شهر همه جریان‌های سیاسی برای تاثیرگذاری بیشتر در هیات رئیسه تلاش کنند و این بار نتایج به گونه‌ای بود که آقای چمران رأی آورد و وزارت کشور هیچ برنامه و نظری در این رابطه نداشته و در آینده هم نخواهد داشت یعنی این‌طور نیست که در انتخابات مجلس هم دولت بخواهد دخالت کند چون ما در وزارت کشور باید بسترساز و زمینه‌ساز برگزاری و اجرای انتخابات صحیح و سالم باشیم.

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در آستانه برنامه ششم از موضوعات مهم و برنامه‌های رییس‌جمهور این است که عقب‌افتادگی تاریخی ایجاد شده در حوزه توازن و تعادل در مناطق برطرف شود، گفت: ما مشکلاتی در مناطق در حوزه عقب‌افتادگی توسعه‌ای، فقر عمومی، مهاجرت، حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ، بیکاری، ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها داریم که دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل اصلی آن عدم توجه به توازن، تعادل و توسعه پایدار در مناطق است.

وی افزود: گزارش مفصلی در رابطه با توازن و تعادل مناطق ارائه شد که جمع‌بندی نظرات همه دستگاه‌هاست و امید است برای برنامه ششم رد پای موثری در این رابطه داشته باشیم تا مناطق به توسعه‌یافتگی پایدار مناسب برسند.

وزیر کشور در رابطه با پرسشی در مورد مفاسد اقتصادی و پیگیری آن گفت: وزارت کشور تا به حال به طور مستقیم در مورد مفاسد اقتصادی ورود نکرده است و ضرورتی هم نداشته است، اما از این جهت که استانداران ما در استان‌ها به عنوان رییس دستگاه اجرایی باید بر سیاست‌های ابلاغی دولت و اجرای آن نظارت داشته باشند و در حوزه‌های اجرایی با توجه به عقد قراردادها در قالب پیمانکاری طبیعی است که وزارت کشور در این حوزه‌ها هر کمکی به سیاست‌های دولت مبتنی بر مبارزه با فساد اقتصادی خواهد داشت که این کار به عهده استانداران است و وزارت کشور نقش پشتیبانی و هماهنگ‌کننده‌ای این موضوع را دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه اعتراضات کارگری بافق، گفت: اختلافاتی بین نیروهای محلی و مردمی و کارگران معدن وجود داشت که دولت در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کرد و اختیار را به وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی داد تا نماینده آن در محل حاضر شود و تصمیم‌گیری کند بنابراین معاون انتظامی وزارت کشور به عنوان مسئول امنیتی منطقه همراه قائم مقام وزیر کار به بافق فرستادیم تا با حضور نمایندگان قشرهای مختلف و افراد محلی تصمیمات خوبی را اتخاذ کنند که در نهایت توافق شده است با رعایت همه جنبه‌های قانونی و آرامش در جامعه این موضوع خاتمه یابد.

رحمانی‌فضلی در مورد معرفی معاونت سیاسی وزارت کشور با اشاره به اهمیت این جایگاه گفت: معاونت سیاسی کشور با مقوله‌های تقسیمات کشوری، احزاب، انتخابات و عزل و نصب‌ها روبرو است پس اهمیت و حساسیت زیادی دارد بنابراین در این مدت با افراد مختلفی صحبت کرده‌ایم که برخی از آنها خودشان قبول نکردند و در حال حاضر دو سه نفر کاندید داریم که حتما باید با دولت و نظرات رییس‌جمهور انطباق دهیم که ان‌شاءالله به زودی این مساله هم حل خواهد شد.

وزیر کشور در مورد رونق بازارچه‌های محلی در راستای سیاست خروج از رکود گفت: یکی از مقولات بسیار مهم بسته خروج از رکود، افزایش صادرات است.

وی با بیان اینکه در کشور همیشه تولید باید با رویکرد صادرات تنظیم شود خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی ما در مناطق مختلف مرزی فعال هستند چرا که ما با پانزده کشور رابطه همجواری داریم و نقش بسیار مهمی در صادرات کالاها و تامین کالاهای وارداتی خواهند داشت و امروز در دولت این موضوع مطرح شد و قرار شد کارگروهی با موضوع صادرات در مناطق مرزی به کشورهای همجوار بررسی شوند که متشکل از وزارت خارجه، صنایع و معادن و کشور خواهد بود.

رحمانی‌فضلی در رابطه با سوالی در مورد وضعیت خانه احزاب گفت: دولت از اول روی کار آمدن خود یک مبنای اصلی داشته است و تکیه ما بر مشارکت واقعی مردم در فرآیند تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اقدام است.

وزیر کشور اضافه کرد: در حوزه سیاسی هم باید بار اصلی را به روی دوش مردم بگذاریم که این کار از طریق فعالیت NGOها، احزاب و تشکل‌های صنوف قابل تحقق است.

وی تصریح کرد: ‌در مورد خانه احزاب سه جلسه با احزاب مختلف داشته‌ام و هشت جلسه در سطح معاونت سیاسی نیز برگزار کرده‌ایم.

رحمانی فضلی توضیح داد: در مورد خانه احزاب مشکلاتی از منظر حقوقی و قانونی وجود داشته است چرا که مجمع تشکیل نشده است و جواز آن تمدید نشده است که باید مجمع تشکیل شود و جواز آن تمدید شود بنابراین در جلسه آخر توافق شد تا وزارت کشور محور شود و با حضور نمایندگانی از مجلس، احزاب و گروه‌ها با محوریت وزارت کشور این موضوع را جمع‌بندی کنند تا ان‌شاءالله به توافق برسند که این جلسات به طور مستمر در مرکز آموزش و پژوهش وزارت کشور برگزار می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا در راستای توازن و تعادل مناطق آیا تقسیمات کشوری اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: الزاما به این معنا نیست که اگر بحث توازن و تعادل را در مناطق پیگیری می‌کنیم تقسیمات کشوری اتفاق بیفتد؛ چون در تقسیمات کشوری موضوعات اجتماعی، سیاسی و محلی خاص خود مطرح است پس وزارت کشور به این فکر نیست که برای ایجاد توازن و تعادل تقسیمات کشوری و تغییر را مدنظر داشته باشد.

وی اضافه کرد: با وضع موجود هم می‌توانیم با لحاظ اصول کلی و اجرایی موضع توازن و تعادل مناطق را ساماندهی کنیم و یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید ان‌شاءالله این خواهد بود که اعتدال را در حوزه جغرافیایی هم بسط دهیم.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وجود دست نوشته‌هایی بر روی دیوارهای خیابان‌های استان زاهدان از نام رهبران داعش تایید می‌کنید؟ گفت: خیر، ما به صورت فراگیر و خیلی حساس این اتفاقات را مشاهده نکرده‌ایم و همین جا اعلام می‌کنم در حوزه بدنه شرقی کشور از طرف عموم مردم امید وافر، همبستگی و پیوستگی با دولت و حکومت وجود دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه دولت اولین سفرهای خود را به استان‌های شرقی کشور داشته است و طرح‌های موثری برای پیشرفت اقتصادی آنها داشته است، گفت: شاهد بودیم در بحث گروگان‌گیری پنج نفر، دو نفر و شمشیرباز برای اولین بار توانستیم با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و نفوذ ریش‌سفیدان طوایف آنها را آزاد کنیم که موضوع بسیار مهمی در معادلات امنیتی است و نشان می‌دهد که مردم پای کار هستند و اخیرا هم که بحث ریگی در این منطقه مطرح شد شاهد همین اتفاق بودیم و امید است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان