arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳

این قراردادهای وسوسه انگیز!

نفت خاورمیانه از ایران شروع شد و بیش از 100 سال است که نفت در دنیا مشتریان مشخصی دارد و همیشه پالایشگاه‌ها را بر اساس مشخصات نفت ایران می‌ساختند. مشتریان نفت ایران هم تعدادی زیادی می‌باشند و در سطح جهانی هم پراکنده هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با بهره‌برداری طرح‌های جدید پالایشگاهی صادرات انواع فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، نفتای سبک و سنگین و سوخت هواپیما به مشتریان اروپایی و آسیایی نسبت به گذشته رونق بهتری گرفته است و از طرفی به گفته وزیر نفت دولت یازدهم، ایران به مشتریانی که نمی‌شناسد نفت نمی‌فروشد.

به گزارش انتخاب درهمين زمينه با محمد غرضي، وزير اسبق نفت به گفت‌وگو پرداختیم که در پی می‌آید.

 نظر شما درباره بازگشت مشتریان سنتی نفت ایران چیست؟ 
نفت خاورمیانه از ایران شروع شد و بیش از 100 سال است که نفت در دنیا مشتریان مشخصی دارد و همیشه پالایشگاه‌ها را بر اساس مشخصات نفت ایران می‌ساختند. مشتریان نفت ایران هم تعدادی زیادی می‌باشند و در سطح جهانی هم پراکنده هستند. خیلی مایلند مبنی بر اینکه بتوانند از نفت ایران خریداری کنند و مشتری قدیمی نفت ما به مراتب از مشتریان جدید بیشتراست و همچنین حجم مصرفشان هم بسیار بالاست. وقتی که ایران در سال 1908 روزی بیست هزار بشکه نفت تولید می‌کرده است، امروز که ظرفیت نفت ایران (در موقعی هم كه حتي به 6 میلیون بشكه رسید) همیشه پالایشگاه‌ها بر اساس نفت ایران ساخته می‌شدند و بهترین نتیجه هم در تصفیه می‌گرفتند. به‌نظرم نمی آید که ما مشتری کم داشته باشیم یا مشتریانی داشته باشیم که توانسته باشند مشخصات پالایشگاه‌ها را عوض کنند با نفت‌های دیگر چرا كه این کار هم هزینه‌های بسیار زیادی برایشان دارد.

 به چه مشترياني نبايد نفت فروخت؟
درباره این موضوع که به کسی یا شرکتی نفت نمی فروشیم و سرمایه و یا به نوعی یک میلیون دلارهم ندارد این حرفی است که در دولت یازدهم به زبان افتاد. مشتریان معمولا اعتبار بانکی دارند، از جمله چک‌ها، سفته‌ها و گاها اعتبار درسطح جهانی از بقیه مشتریان قوی‌تر هستند. هیچ یادم نمی آید که نفتی را فروخته باشیم و به موقع پولش پرداخت نشده باشد.

 آیا مسائلی که در دولت قبلی به وجود آمد تکرار می‌شود؟
 مسائلی که در دولت‌های نهم و دهم به وجود آمده است به‌تدریج درحال برطرف شدن است . گزارشاتی که رئیس‌جمهور و وزیر نفت دولت یازدهم ارائه می‌دهند نشان می‌دهد که فروش نفت روال منظم و اعتبار خودش را به دست آورده است .

 تيم  نفتی دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نفت باسابقه‌ترین، سازمان‌یافته‌ترین و متخصص‌ترین سیستم صنعتی کشوراز صد سال پیش تا به حال بوده است و همیشه این تیم به صورت منظم کار کرده است و جانشین هم داشته است. حتی زمانی  که افراد بازنسشته می‌شوند تجربیات را به تیم جدید انتقال می‌دهند. تیم‌های نفتی بالاخص درمورد اکتشاف، استخراج، و تصفیه، تیم‌های باسابقه‌های بیش از بیست سال هستند. حالا این تیم‌ها را به‌کار ببریم فقط کفایت نمی‌کند. در گذشته هم تیم‌های سابقه‌دار وجود داشتند و بسیار توانمند هم بوده‌اند باید ببینیم، می‌توانند خوب عمل کنند و دولت می‌تواند از این استعداد‌ها استفاده کند؟ درکل در وزارتخانه‌های صنعتی افراد خبره‌ای وجود دارند که می‌توانند همه مسائل را پیگیری کنند به‌عنوان مثال هم در نفت، مخابرات، برق، صنایع، هر وقت دولت بتواند حمایت این متخصصین را جلب کند هزینه پایین می‌آید و کارها منظم‌تر می‌شود.

 نظر شما درباره قراردادهای نفتی جدید چیست؟
قراردادها، مانند قراردادهای سابق است. یعنی قراردادهای نفت منظم‌ترین قراردادهایی هستند که در سطح جهان شکل گرفته است برای اینکه منتهی به سابقه هستند. قراردادها درصورتی که عینا عمل شود چون سوابق طولانی و منظم دارند کوچک‌ترین مشکلی هم ندارد. اینکه طرف قرارداد شرکتی باشد که توانمند به خرید، تصفیه، فروش، باشد این هم ممکن است که مورد توجه قرار گیرد. درمجموع اگر سابقه شرکت و وضع موجود شرکت مورد تائید بانک‌های معتبر باشد هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان