arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳

خاتمی: شرط سنی برای هیات رییسه خبرگان وجود ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مورد شرط سنی برای خبرگان رهبری و شورای نگهبان چیزی نشنیده است، گفت:در خصوص گذاشتن شرط سنی برای اعضای خبرگان به ویژه هیات رئیسه, در آیین نامه خبرگان چیزی نیامده است. اما بحث کارآیی یک اصل است که در این اصل سن ملاک نیست بلکه کارآیی مهم است.

 حجت الاسلام سید احمد خاتمی در پایان شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله فلسطین و جنگ غزه گفت: باید بشریت به این واقعیت رسیده باشد که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود همانطور که امام راحل فرمود. دیدیم که در صحنه جنگ آنها پایبند به هیچ یک از قوانین انسانی نیستند.

وی افزود: بنابراین دنیا با یک رژیم وحشی مواجه است که خطری برای امنیت بشر محسوب می‌شود. ضمنا چهره آمریکا هم برای کسانی که باور نداشتند شعار دموکراسی وحقوق بشر ابزار دست آنها است و به این شعارها معتقد نیستند، آشکار شد. این هفت هفته اخیر نشان داد که آمریکا حتی به بدیهی‌تربن اصول حقوق بشری نیز پایبند نیستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص عدم حضور آیت الله مهدوی کنی در شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری نیز گفت: رئیس مجلس خبرگان به دلیل کسالت در این اجلاس حضور نداشت اما نائب رئیس اول به خوبی این مجلس را اداره کرد.

امام جمعه موقت تهران درمورد نکات مهم بیانیه پایانی شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری یادآور شد: این بیانیه عمدتا شامل محورهای فرهنگی، سیاسی و مطالباتی بود که در حقیقت موکلین خبرگان از زبان وکلای خود در مجلس خبرگان داشتند.

وی در خصوص مهمترین خواسته اعضای مجلس خبرگان از دولت گفت: این بیانیه ده ماده داشت که به نظر من مهمترین خواسته های خبرگان در آن عمل به رهنمودهای رهبری است به خصوص 15 توصیه ای که ایشان در دیدار با هیات دولت داشتند البته خوشبختانه بنده دیدم که آقای روحانی نسبت به اجرایی شدن رهنمود ها به دستگاه‌های اجرایی سفارش کردند.

خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره صحبتی از انتخابات هیات رئیسه خبرگان نشد، گفت: هیات رئیسه و کلیه کمیسیون های مجلس خبرگان دو ساله هستند که دوره آنها اسفند آینده به پایان می رسد.

وی افزود: طرحی مطرح شده بود که دو فوریت آن به تصویب نرسید چون یکسال دیگر از شانزدهمین دوره خبرگان باقی مانده است نمی ارزد که ما این انتخابات را تجدید کنیم اما دو فوریت این طرح تصویب نشد. اگر این طرح به طور کلی مورد تصویب قرار گیرد دیگر نیاز به تجدید انتخابات تا پایان دوره چهارم که اسفند 93 است نخواهد بود در غیر اینصورت اسفند امسال انتخابات هیات رئیسه وکمیسیون ها تجدید می شود. اگر این طرح به اجلاس آینده بیاید قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص گذاشتن شرط سنی برای اعضای خبرگان به ویژه هیات رئیسه آن گفت: در آیین نامه خبرگان در این خصوص چیزی نیامده است. اما بحث کارآیی یک اصل است که در این اصل سن ملاک نیست بلکه کارآیی مهم است.

وی با تاکید برا ینکه آنچه مهم است توان انجام وظیفه است گفت: ما همین الان هم کسانی را در مجلس خبرگان داریم که سن آنها بیش از 90 سال است و درجلسات فعال هستند و با نشاط شرکت می کنند. من درخصوص گذاشتن شرط سنی نه در اعضای خبرگان و نه در شورای نگهبان چیزی نشنیده ام.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان