arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳

کامرون: برای آزادی گروگان انگلیسی به داعش باج نخواهیم داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در حاشیه نشست ˈناتوˈ در ولز، با اشاره به تهدیدات گروه تروریستی ˈداعشˈ برای کشورش و سایر کشورهای جهان گفت: لندن برای آزادی گروگان انگلیسی، به این گروه ˈباجˈ نخواهد داد.


 وی در گفت و گو با شبکه خبری ˈاسکای نیوزˈ گفت: به رغم سخت بودن شرایط، ندادن باج سیاست درستی است، چرا که پرداخت این پول بیش از پیش به تروریست ها کمک خواهد کرد.

کامرون همچنین از اینکه برخی از کشورهای غربی بر خلاف توافقات صورت گرفته ، برای آزادی اتباع شان اقدام به پرداخت باج به گروگان گیران کرده اند، ابراز تاسف کرد.

وی همچنین گفت که دولت انگلیس هم به مخالفان میانه رو سوریه و نیز دولت عراق پیشنهاد کمک برای مقابله با تهدیدات گروه داعش در این دو کشور داده است.

نخست وزیر انگلیس افزود که برای امن شدن محیط مان باید فشار زیادی را بر روی گروه داعش وارد سازیم.

وی در پاسخ به این سووال که انگلیس آیا حاضر است با ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه برای شکست گروه داعش همکاری کند، ادعا کرد: من فکر می کنم که اسد بخشی از مشکل است و نه بخشی از راه حل.

پیش از این نیز ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر خارجه انگلیس به رغم تهدیدات آشکار داعش برای منطقه گفته بود که لندن برای مقابله با داعش با دولت سوریه همکاری نخواهد کرد.

دولت انگلیس به دنبال کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی و نیز تهدید گروه داعش برای کشتن یک شهروند انگلیسی دیروز با حضور مقام های ارشد سیاسی، دفاعی و اطلاعاتی این کشور ، نشست اضطراری یا ˈنشست کبریˈ برگزار کرد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از نشست کبری در سخنانی در پارلمان این کشور، مصایب شهروند انگلیسی که اکنون گروگان داعش است را ˈغیرقابل تصورˈ دانست و افزود: انگلیس هرگز تسلیم تروریسم نخواهد شد و مخالفت ما با گروه داعش در داخل و خارج از کشور ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت که انگلیس تلاش های دیپلماتیک بیشتری را به منظور گرفتن این تضمین که اعضای گروه هشت کشور صنعتی به گروگان گیران باج نخواهند داد، صورت می دهد.

وی افزود: انگلیس و آمریکا به این سیاست ادامه خواهند داد، اما باید از پایبندی دیگر کشورهای عضو ˈگروه هشتˈ به مواضع شان نیز اطمینان یابیم.

کامرون به عنوان رییس دوره ای گروه هشت ، در تابستان سال گذشته، اعضای این گروه را متقاعد کرد تا اعلامیه ای را به امضا برسانند مبنی بر این که پرداخت باج به گروه های تروریستی باعث افزایش توان و تقویت آنها خواهد شد.

یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این توافق را تایید کرد. اما به نوشته روزنامه ˈدیلی تلگرافˈ فقط آمریکا و انگلیس به این توافق پایبند ماندند، در حالی که فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان راه هایی را برای رساندن پول به دست تروریست ها در ازای آزاد کردن اتباع شان پیدا کرده اند.

به گفته نخست وزیر انگلیس، مقابله با تهدیدات داعش و نیز تحرکات روسیه در شرق اوکراین از جمله موارد مهم مورد بحث در نشست دو روزه سران ناتو در ولز خواهد بود.

تحولات اخیر در شرق اوکراین به ویژه ادعاهای صورت گرفته درباره دخالت مستقیم روسیه در بحران این کشور و برجسته تر شدن تهدیدات داعش در پی کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی توسط این گروه تروریستی، سبب شده تا این دو موضوع بیش از سایر مسایل، نشست ناتو را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، علاوه بر ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا، ˈآنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان و ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه، در مجموع 180 میهمان ویژه از جمله رهبران و مقامات ارشد بیش از 60 کشور جهان در نشست ولز شرکت دارند.

دولت انگلیس در حالی سخن از تهدیدات داعش می گوید که به گفته تحلیل گران و آگاهان به مسایل منطقه، این گروه از حمایت مالی قدرتهای مهم در منطقه به ویژه از گروه ها و نهادهایی در عربستان سعودی و امارات عربی متحده و کویت برخوردار بوده و از طریق سرویس های اطلاعاتی به ویژه سرویس های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تقویت می شوند.

این صاحب نظران همچنین سخنان کامرون را مقدمه چینی لشکرکشی دیگر آمریکا و انگلیس به خاک عراق و سوریه ارزیابی کرده اند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: باج ، گروگان ، توافقات ، تروریست
نظرات بینندگان