arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳

درخواست هاشمی از رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات مسکن مهر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار تهران با گلایه از سیستم بروکراتیک و پیچیده بر سر راه حوزه تعاون گفت: موانع و مشکلات زیادی برای کارآفرینان این حوزه به لحاظ اداری وجود دارد که در صورت مرتفع شدن آن می‌توانیم مشارکت بیشتری را از سوی فعالان این حوزه شاهد باشیم.

به گزارش سرویس «شهری» ایسنا، نخستین همایش ملی نقش تعاونی‌های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. در این همایش که در حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت السلام مصباحی مقدم، نماینده مردم در خانه ملت، سید حسین هاشمی استاندار تهران و هچنین لطفی نژاد مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، استاندار پایتخت طی سخنانی اظهار داشت: دولت یازدهم از زمان آغاز به کار خود در مرداد ماه سال گذشته همواره توسعه اقتصادی و مباحث تولیدی را محور و پایه فعالیت‌های خود قرار داده و اقتصاد بخش خصوصی و توجه به آنرا که از اصول پذیرفته شده در قانون اساسی است، مورد نگاه و توجه ویژه قرار داده است.

وی افزود: باید به این مهم اشاره داشته باشم که اگر نگاهی تیتروار به یک ساله نخست دولت‌های سازندگی، اصلاحات و دولت نهم داشته باشیم و مقایسه اجمالی بین این دولت و دولت نهم را مبنا قرار دهیم، شرایط به شکل قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

مقام عالی دولت در استان تهران خاطر نشان کرد: در هیچ کدام از یکساله‌های نخست تمام دولتهای پس از انقلاب اسلامی، مشکل جابه جایی پول و ارز به شکل حاد وجود نداشت و اگر نگاهی گذرا داشته باشیم درخواهیم یافت که در هیچ برهه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی تحریم‌های گسترده به شکل کنونی را بر سر قوه اجرایی کشور نداشتیم.

وی افزود: در سال اول دولت تدبیر و امید کاهش شدید صادرات نفتی آن هم در کشور ما که وابستگی در حوزه اقتصاد به منابع فسیلی غیر قابل کتمان است، یکی از موانع بزرگ بر سر راه دولت بود. در همین برهه یکساله در کنار کاهش قابل توجه صادرات نفت، وجود تحریم‌های گسترده در تمامی سطوح و فشارهای خارجی و البته پس از آن نیز وجود اختلافات و زوایای متفاوت فکری در داخل، از موانع بزرگی بر سر راه دولت بود که در دایره انصاف نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت.

استاندار تهران در ادامه عنوان داشت: البته خوشحالم که با عنایت خداوند و پشتیبانی مقام معظم رهبری، آرامش و امید در تمامی سطوح بویژه حوزه اقتصاد در کشور حاکم شده است و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این حوزه به نوعی طعم آرامش و ثبات را چشیده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در این یکساله تورم حدود 40 درصدی با کاهش چشم گیری روبرو شد و خوشحالم با افتخار این مهم را عنوان کنم که در پایان امسال تورم افسار گسیخته در دولت سابق، به طور قطع به زیر 25 درصد کاهش خواهد یافت.

وی همچنین ادامه داد: صندوق بین المللی پول به عنوان مرجعی قابل استناد در حوزه بین الملل عنوان داشته است که رشد اقتصادی در کشورمان امسال رقم قابل توجه و چشمگیر 1.5 درصد را در حالی تجربه می‌کند که این رقم با استناد به گزارش همان مرجع در سال 92، 1.6 – درصد و در سال 91،‌ 2.5 – درصد را به شکل اسفناکی تجربه می‌کرد.

وی افزود: حال اگر به گزارش‌های غربی‌ها از سوی مراجع مختلف نگاهی داشته باشیم، در می‌یابیم که غرب نیز این رشد اقتصادی را در یک ساله نخست دولت تدبیر و امید در کشورمان امری در حد معجزه قلمداد می‌کند.

هاشمی همچنین خاطر نشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در جلسه اخیر خود با دولت فرمودند، "آرامش اکنون در جامعه ایجاد شده است و این اتفاق، امری مهم در حوزه سیاسی و اقتصادی کشورمان به چشم می‌آید. البته کاهش تورم نیز که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد نیز مسئله مهمی است که از تحقق آن خرسندم."

استاندار تهران در ادامه سخنان خود در این همایش با اشاره به اینکه بخش تعاون همواره در اقتصاد ایران مظلوم واقع شده است، گفت: همواره از ابتدای انقلاب اسلامی سهم 25 درصدی بخش تعاون در تولید ناخالص داخلی مورد هدف بوده است که متاسفانه در داخل استقرار این بخش را در اقتصاد به شکل تعریف شده و مبنا شاهد نیستیم.

وی افزود: سیستم بانکی در نظام کلی باید در خدمت تعاون و تولید باشد که متاسفانه ما عکس این قضیه را شاهد هستیم و می‌بینیم که این دو بخش همواره در خدمت و زیر بیرق سیستم بانکی به فعالیت خود ادامه داده‌اند که البته امیدوارم این نقص با مساعدت مجلس و دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط مرتفع شود.

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: در کشورهای چین، کره، اندونزی، مالزی و امثالهم تعاونی‌ها نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و ما می‌بینیم که موفقیت این کشورها در حوزه اقتصاد تا چه اندازه چشمگیر بوده است. با این همه در کشور ما نیز استعدادها و نوابغ زیادی در حوزه تعاونی‌ها وجود دارند که ما نیز می‌توانیم با بارور کردن این استعدادها به رشد و تعالی اقتصادمان در مجموع کمک کنیم.

وی همچین با تقدیر از عملکرد یکساله مدیران و دست اندرکاران حوزه تعاون گفت: خوشبختانه به‌رغم تمام کاستی‌ها در گذشته حالا حرکت‌های خوبی را در این حوزه شاهد هستیم و شکل گیری صندوق حمایت و بازسازی کمبودها با سرعت خوبی در حال انجام است.

وی افزود: در مجلس و دولت باید تمام تلاش بر این باشد که این بخش را به جایگاه تعریف شده و واقعی خودش در کشور برسانیم و این امر نیز امری شدنی است.

استاندار تهران در ادامه سخنان خود گفت: استان تهران به عنوان یکی از استان‌های پرجمعیت دنیا که به لحاظ تراکم جمعیتی از بسیاری از کشورهای جهان پرجمعیت‌تر محسوب می‌شود، می‌تواند در حوزه تعاون نقش قابل توجهی را ایفا کند.

وی با انتقاد شدید از نواقص اجرایی در تعاونی‌های مسکن مهر که از زمان دولت‌های نهم و دهم اجرا شده است، گفت: مردم به مسکن مهر نگاهی منفی دارند چرا که با وجود پرداخت مبالغ قابل توجهی در اندازه استطاعت خود، همچنان با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و بنده به شخصه با طرح این مشکلات در دولت از شخص آقای دکتر روحانی درخواست کردم که با تشکیل کمیته پیگری هر چه زودتر شاهد مرتفع شدن این موانع باشیم.

وی افزود: ما در تهران حدود 30 تعاونی داریم که مشکلات پیچیده‌ای را بر سر راه خود دارند و در فعالیت‌های اجرایی خود درگیر موانع به ظاهر ساده‌ای هستند که تنها مستلزم یک دستور است و این امر باید به سرعت مرتفع شود.

وی افزود: بنده به عنوان شخصی که تجربه حضور 20 ساله در خانه ملت را دارم، حالا در مسند یکی از مسئولان قوه مجریه باید بگویم که در آستانه برنامه پنجساله ششم توسعه، تعامل دولت و مجلس می‌تواند با اعمال اصلاحاتی موانع سر راه تولید و تعاون را تسهیل کند.

مقام عالی دولت در استان تهران افزود: از توفیقات مجلس نهم در این است که می‌تواند در بررسی قانون پنجساله ششم نقش مستقیم داشته و سهم قابل توجهی را در حل مشکلات و موانع ایفا کند.

وی در آخر افزود: حالا که در مجلس و دولت نگاه مثبتی به حل مشکلات اقتصادی وجود دارد، می‌توان با نگاه ویژه سهم این حوزه در بودجه 94 را به شکل ایده آلی تعریف و بستر رشد و تعالی تعاونی را در کشور فراهم کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان