arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۳

بوی دهان؛ علل و درمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بوی دهان یکی از معضلاتی است که اکثر افراد با آن مواجه هستند. این موضوع آزاردهنده باعث کاهش اعتماد به نفس و از طرفی کاهش جذابیت برای اطرافیان می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از هلث، شایع ترین علت بوی دهان، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه است.

* دلایل

بوی دهان دلایل متفاوتی دارد و علاوه بر بیماری های لثه و دندان می تواند ناشی از دیابت و نارسایی کلیه و عوامل دیگری باشد.

گاهی بوی دهان به علت یک موضوع پیش پا افتاده مانند عدم رعایت بهداشت دهان پس از صرف غذاست. استفاده از نخ دندان، مسواک و دهانشویه پس از غذا به برطرف کردن بو بسیار کمک می کند.

باقیمانده غذا بین دندان ها باعث رشد باکتری می شود و باکتری ها عامل بوی دهان هستند. علاوه بر غذا، ذرات توتون و تنباکو نیز باعث رشد باکتری و بوی دهان می شوند؛ بنابراین احتمال این معضل در افراد سیگاری به مراتب بیشتر است.

بزاق دهان کمک می کند که برخی از باکتری ها و ذرات غذا از لابلای دندان ها پاک شوند، ولی هنگام خواب، بزاق کمتری تولید می شود و دهان خشک است و همین موضوع باعث می شود که دهان هنگام برخاستن از خواب بدبو باشد.

در افراد مبتلا به دیابت حالتی به نام کتواسیدوز دیابتی وجود دارد که در آن بدن قادر به شکستن گلوکز و استفاده از آن به عنوان مهمترین منبع انرژی نیست. در این حالت بدن شروع به شکستن چربی می کند و به دنبال آن در بدن یک ماده شیمیایی به نام کتون تولید می شود. سطح بالای این ماده بسیار سمی است و منجر به تولید نفس نامطبوع در بیماران دیابتی می شود.

نارسایی کبد یکی دیگر از دلایل بوی نامطبوع دهان است و گاهی این علامت در تشخیص زودهنگام بیماری های کبدی بسیار موثر است.

نفس افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه معمولا بوی ماهی یا آمونیاک می دهد که دلیل آن نیز غلظت بالای اوره در بزاق است.

سینوزیت (التهاب سینوس های اطراف بینی)، ذات الریه، برونشیت، ترشحات پشت بینی و ریفلاکس معده نیز جزء مهمترین دلایل بوی دهان هستند.

*روش های درمانی

همانطور که گفته شد علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، گاهی نفس بدبو ناشی از بیماری یکی از ارگان های بدن است که برای درمان باید به پزشک مراجعه شود.

نوشیدن مقدار زیادی آب در روز، مکیدن آب نبات های بدون قند و جویدن آدامس بدون قند باعث تولید بزاق دهان و نفس مطبوع می شود.

با توجه به گزارش مجله بین المللی دندانپزشکی، مسواک زدن زبان به طور روزانه موجب از بین رفتن باکتری های زبانی و از بین رفتن بوی دهان می شود.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Journal of Chromatography B منتشر شده است.
نظرات بینندگان