arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳

واکنش سفارت استرالیا به مرگ مغزی پناهجوی ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از پیگیری‌های خبرنگارما از سفارت استرالیا در تهران، درباره‌ مرگ مغزی یکی از پناهجویان ایرانی به دلیل تاخیر در رساندن تجهیزات پزشکی و درمانی به وی، این سفارت‌خانه تنها به تایید حضور پناهجوی دچار مرگ مغزی شده در بیمارستانی در استرالیا اکتفا کرد.

  سفارت استرالیا در تهران اعلام کرد "این پناهجوی ایرانی در حال حاضر در بیمارستانی در شهر بریزبن استرالیا بستری است. خانواده این فرد به صورت مرتب با مسوولان بیمارستان برای جویای شدن از حال بیمار در ارتباط هستند."

سفارت استرالیا با رد بیان جزییات بیش‌تر درباره‌ی حمید خزایی اعلام کرد بر اساس قوانین حریم خصوصی نمی‌توان اطلاعات بیش‌تری در این باره ارائه کرد.

حمید خزایی، دومین جوان ایرانی است که در طول یک سال گذشته درکمپ پناهجویان غیرقانونی استرالیا به دوراز وطن و خانواده‌اش در آستانه مرگ قرار گرفته است.

اما این بار به نظر می‌رسد سهل انگاری و کوتاهی مسوولان کمپ باعث شده است که وی با مرگ دست و پنجه نرم کند. در همین راستا در چند روز گذشته جمعی از پناهندگان در جزیره مانوس در نزدیکی استرالیا با امضای نامه‌ای استرالیا را مسوول سلامت این پناه‌جوی ایرانی دانستند که پس از قطع پایش دچار مرگ مغزی شد.

به گزارش ایسنا، در این نامه که در اول سپتامبر خطاب به سازمان خدمات پزشکی و بهداشت بین‌الملل نوشته شده آمده است: ما به عنوان کسانی که این نامه را امضا می‌کنیم شما را مسوول عواقب درمان نشدن و بیماری‌های دوستان‌مان می‌دانیم.

سازمان خدمات پزشکی و بهداشت بین‌الملل در قراردادی که با وزارت امور مهاجران استرالیا امضا کرده مسوول رسیدگی به وضعیت بهداشت مراکز بازداشت استرالیا شامل جزایر مانوس و نائورو است و موظف است خدمات پزشکی به آنان ارائه کند.

بر اساس این گزارش حمید خزایی 24 ساله در 27 اوت پس از آن که به دلیل جراحی قطع پا دچار عفونت خونی شده بود به یک بیمارستان منتقل شد اما به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست داد.

این پناهنده ایرانی یکی از اولین کسانی است که توسط دولت استرالیا به جزیره مانوس منتقل شده بود. بسیاری از پناه‌جویانی که برای زندگی در خاک استرالیا به صورت غیرقانونی به این کشور سفر می‌کنند پس از بازداشت به این جزیره منتقل می‌شوند.

گفته می‌شود این افراد در این جزیره از شرایط بسیار بدی برخوردارند و حتی از فضای کافی برای زندگی برخوردار نیستند.

وزارت امور مهاجران استرالیا تا کنون در مورد مرگ این پناهنده ایرانی اظهار نظری نکرده است.

خانواده وی امیدوارند بتوانند اعضای بدن او را اهدا کنند. آن‌ها اعلام کردند حاضرند اعضای بدن او در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهدا کنند.

اییان رینتول، سخنگوی ائتلاف اقدام برای پناهندگان در این باره گفت: حمید قربانی شرایط وحشتناک و نبود امکانات پزشکی مناسب در جزیره مانوس است. هیچ چیزی نمی‌تواند گسترش عفونت خونی در وی را توجیه کند.

او اظهار کرد: چیز دیگری بیش از این وجود ندارد که نشان دهنده لزوم بسته شدن این جزیره باشد.

در پاپوآ گینه‌نو بیش از 1300 پناه‌جو از کشورهای مختلف شامل ایران در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان