arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳
عضو شورای مرکزی اعتماد ملی:

انحصار اینترنت عقب‌افتادگی می‌آورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدصادق جوادی حصار معتقد است: باید بجای فیلتر شبکه‌های اجتماعی این موضوع را به خانواده‌ها و فرهنگ منتقل کنیم. یعنی بجای فیلتر شبکه‌های اجتاعی به بحث فرهنگ‌سازی خانواده‌ها بیشتر توجه کنیم.

مدیر مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی توس و عضو شورای مرکزی اعتماد ملی درباره بحث رفع فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی گفت: رفع فیلتر همانند شمشیر دولبه است. به‌طور قطع نمی‌توانیم بگوییم در کشوری فیلتر باشد یا نباشد. طبیعی است که در همه کشورها فیلترینگ انجام می‌شود، این یک اتفاق منطقی بوده و هیچ اشکالی ندارد. به عبارتی باید برای خانواده‌ها شرایطی به وجود بیاورند که روش بهینه استفاده از فیلترینگ را یاد بگیرند. در این صورت فیلترینگ مفید هم خواهد بود.

جوادی حصار افزود: در مجموع ما نسبت به سطح مطالبات و توقعاتی که درباره علم و فن آوری تحقیق و پژوهش و دسترسی به اطلاعات داریم؛ کمتر امکانات لازم را در اختیار توده علمی و فرهنگی قرار دادیم درحالیکه در عصر خبر و دریافت دانش‌های جدید راه یافتن به لایه‌های اطلاعات از هر راهی ارزشمند است از این رو ورود به اطلاعات تازه و تکنولوژی از همین راه‌های ارتباطی مثل شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد. چنانچه امکان استفاده از پهنای باند و اینترنت پرسرعت را در اختیار مردم قرار ندهیم؛ نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم به علم و فناوری روز دست یابند.

وی درباره اینکه دولت روحانی در این زمینه چه نقشی می‌تواند داشته باشد؛ گفت: نیاز است دولت روحانی دستیابی به راه‌های ارتباطی را راحت‌تر کند و بستر و زیرساخت لازم را فراهم کند. عدم فیلترینگ، پهنای باند مناسب و امکان استفاده از اینترنت پرسرعت از نیازهای جامعه است گرچه دولت هنوز نتوانسته به در این زمینه به شرایط مطلوب برسد، ولی امیدواریم در این راستا برنامه‌های دولت جامه عمل بپوشد و مردم بتوانند به راه‌های ارتباطی دستیابی آسان‌تر داشته و به اهدافشان برسند.

جوادی حصار با اشاره به عدم رضایت برخی مراجع نسبت به رفع فیلترینگ اظهار داشت: کسانی که مخالفت می‌کنند را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد. یا به همه زوایای اجتماعی واقف نیستند که در این صورت زیبنده نیست بدون آگاهی اظهار نظر کنند یا دغدغه سیاسی، اقتصادی یا حزبی در پشت این مخالفت است. از نگاه این گروه از مخالفان؛ اگر این امکانات در اختیار توده مردم قرار گیرد؛ زمینه سوءاستفاده و بدآموزی و رواج فرهنگ نامناسب فراهم می‌شود که این امر مورد پسند علما و مراجع دینی نیست چراکه آنها لازم است نسبت به مسایل دینی حساسیت داشته باشند و اینگونه موارد را نیز مدنظر قرار دهند.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه در فرهنگ اسلامی توصیه داریم که در مقابل دانش و تکنولوژی روز و مواردی از این قبیل باید پیشگام باشیم و با مسلح کردن خود به دانش و فرهنگ شرایطی را فراهم آوریم که با آن بتوانیم به ترویج مسایل دینی بپردازیم؛ در این زمینه خانواده و مسوولان فرهنگی باید در جهت تقویت بنیان جامعه تلاش کنند که هیچ بدآموزی و سوءتفاهمی نتواند به جامعه خدشه‌ای وارد کند.

این فعال سیاسی بیان کرد: این نظر قطعی مراجع نیست. اگر آنها متوجه شوند که شبکه‌های جهانی می‌توانند فرصتی برای توسعه علم و دانش در اختیار اهالی علم بگذارند؛ نه تنها مخالفت نمی‌کنند بلکه کمک نیز خواهند کرد. یکی از مصادیق شبکه‌های اجتماعی صرفه‌جویی در وقت است. ازجمله کسانی که بخواهند از اینترنت در کار پژوهشی و تحقیقاتی استفاده کنند با پهنای باند مناسب می‌توانند زودتر به نتیجه برسند. بنابراین اینترنت می‌تواند به توسعه علم به محققان، پژوهشگران و دانشگاهیان کمک کند. با توجه به ارزشی که فرهنگ دینی و اسلامی برای وقت درنظر گرفته حتماً مراجع از این قضیه استقبال هم خواهند کرد.

جوادی حصار درباره مخالفت مراجع افزود: تصور می‌کنم منابع اطلاعاتی و مورد اعتماد مراجع؛ اطلاعاتی ناقص را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: استفاده غیراصولی از فرهنگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یک کاستی فرهنگی است و برای جبران آن نباید شاهراه اطلاعاتی و ارتباطی علم و فرهنگ را محدود کنیم. در حقیقت باید شرایطی فراهم شود که جامعه پاسخگوی شبهات باشد و به دنبال دریافت شبهات برود؛ سوال پیدا کند و برایش جوابی داشته باشد و پاسخگویی کند نه اینکه از سوال بترسیم و صورت مسئله را پاک کنیم.

مدیر مسوول پایگاه اطلاع رسانی توس در مورد داخلی کردن اینترنت معتقد است: مرادمان از ارتباط با شبکه‌های جهانی این نیست که مشابه داخلی آن را بسازیم شبکه ارتباطی مانند اتوبان نیست که بگوییم در پاریس چنین اتوبانی ساخته‌اند و ما هم مشابه آن را در ایران خواهیم ساخت! وقتی اینترنت داخلی و منحصر به ایران باشد هرچقدر هم که پهنای باند آن وسیع باشد پاسخگوی نیاز قشر علمی جامعه نخواهد بود. ساختن اینترنت ملی اگر بدون ارتباط با اینترنت جهانی باشد در نهایت مثل انحصار خودرو می‌شود که هنوز به هیچ عنوان قابل رقابت با کشورهایی که صنعت خودروسازی را با ما آغاز کردند؛ نیستیم. هرجایی که رقابت وجود نداشته باشد و امکان دستیابی به گزینه‌های دیگر نباشد محصولش عقب‌افتادگی می‌شود.

جوادی حصار با بیان اینکه دولت روحانی در رفع فیلترینگ و استفاده از شبکه‌های اجتماعی چقدر موفق بوده است؛ گفت: دولت یازدهم به نسبت گام‌های ارزنده‌ای برداشته است. هنگامی که وزرا و مسولان کشور خودشان در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک فعالیت می‌کنند این امر بی‌شک به توسعه امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند و در شکستن تابوهای بی‌بنیاد و موهوم در این زمینه مؤثر است.

وی افزود: دولت در حوزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی موفق بوده ولی به هر میزان رشد این شبکه‌ها بیشتر شود تلاش مخالفان نیز بیشتر می‌شود. البته اینکه ما بگوییم تمام این مخالفت‌ها به دلیل مسایل فرهنگی و اعتقادی است درست نیست. برای مثال برخی تلاش‌ها اقتصادی است. مثلاً از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک یا وایبر یا واتس‌آپ مردم می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، پیام بدهند و هزینه‌ای را به شبکه‌های مخابراتی پرداخت نکنند. طبیعی است که درآمد این شبکه‌ها کاهش می‌یابد و می‌تواند باعث مخالف باشد. در مسایل سیاسی خیلی ساده‌انگارانه است که مسئله را تنها با نگرش علمی دنبال کنیم زیرا در جامعه ایران همیشه مسایل اقتصادی و جناحی تأثیرگذار بوده و هست.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان