arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

دستاورد جوانان ایرانی در لیگ جهانی کاراته - استانبول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرحله ششم از رقابتهای لیگ جهانی موسوم به کاراته وان روز شنبه با حضور 592 کاراته کا از 57 کشور به میزبانی ترکیه در استانبول آغاز شد که حاصل تلاش نمایندگان کشورمان یک مدال طلا و یک برنز بود و سایر کاراته کاهای کشورمان راهی به سکوی قهرمانی پیدا نکردند. 
 
تک مدال طلای تیم کشورمان در این مسابقات را سعید احمدی دارنده مدال نقره سال 2012 جهان به خود اختصاص داد. احمدی در وزن 67- کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، دور دوم 8 به 4 "موآت الغمدی" از عربستان را شکست داد و سپس درپی تساوی با "نیازی علی اف" از آذربایجان، با رای داوران پیروز میدان معرفی شد. احمدی دور چهارم 5 به صفر "برایان هیلیارد" از امریکا را مغلوب کرد و سپس با حساب 3 بر صفر در پیکار با "احمد البثالی" از کویت به پیروزی دست يافت و راهی مرحله نیمه پایانی شد.
 
ملی پوش کشورمان در مرحله نیمه نهایی نیز 7 بر صفر "تورال آقالارزاده" از جمهوری آذربایجان را از پیش رو برداشت و راهی فینال شد. احمدی در جدال برای کسب مدال طلا به مصاف "جانلوکا دویوو" از ایتالیا رفت و با 8 امتیاز اختلاف حریف خود را شکست داد و طلا گرفت.  در همین وزن شاهین جعفری شرکت کننده دیگری از ایران در دور نخست از سد "توماس کاسه رر" از اتریش گذشت اما در دومین مسابقه 1 – 2 نتیجه را به "فهد الخطامی" از عربستان واگذار کرد و حذف شد. ضمن اینکه دادیار رهنما دیگر کاراته کای کشورمان در این وزن، دور نخست 1 به صفر مغلوب "ایهور کوریایین" از اوکراین و از دور پیکار ها کنار رفت.
 
بهمن عسگری نماینده کشورمان در وزن 75- کیلوگرم صاحب مدال برنز شد. عسگری در مبارزه نخست با نتیجه 2 بر صفر برابر "هالدون آلاگاش" ترکیه صاحب پیروزی شد و در ادامه "ایووچتکوسکی" از مقدونیه را 2 بر صفر مغلوب کرد.وی در ادامه "استپان اسپینوز" از اکوادور را با نتیجه 8 بر صفر شکست داد. نماینده کشورمان در مرحله یک چهارم نهایی کاراته کایی از هنگ کنگ را 3 بر صفر شکست داد به نیمه نهایی رسید. 
 
عسگری برای رسیدن به فینال "سرکان یاغچی" از کشور میزبان را پیش رو داشت که پس از تساوی یک بر یک با رای داوران بازنده شد.وی در جدول شانس مجدد احمد عبدالرحمان مصری را با نتیجه یک بر صفر مغلوب کرد و به مدال برنز این وزن رسید.  در همین وزن ابراهیم حسن بیگی ابتدا "پاتریک بویلی" ا زکانادا را 3 بر یک مغلوب کرد، در گام دوم موفق شد "میلتون دسوزا" برزیلی را با نتیجه 2 بر صفر از پیش رو بردارد. حسن بیگی در ادامه مقابل "سرکان یاغچی" از ترکیه  5 بر 2 شکست خورد و برای رسیدن به برنز در جدول شانس مجدد ابتدا "مونتن سونگرت" از تایلندرا 3 بر یک شکست داد و سپس مقابل "احمد عبدالرحمان" از مصر بازنده شد و از رسیدن به مدال بازماند.
 
سعید حسنی پور هم ابتدا پاسکال سوچی از کانادا را 8 بر صفر از پیش رو برداشت و در ادامه مقابل حریفی از کویت پس از تساوی 6 بر 6 در وقت قانونی مبارزه، با رای داوران نتیجه را واگذار کرد و با نرسیدن این حریف به فینال، حسنی پور از دور رقابتها کنار رفت. 
 
در بخش کاتا، نمایندگان ایران به توفیقی دست نیافتند و مقام پنجمی فرید حقیقی، بهترین جایگاه کاتاروهای ایران بود. در وزن 60- کیلوگرم، وحید حسنی پور ابتدا  "اوکار کومالی" از ترکیه را 10 بر صفر شکست داد و در ادامه "آنتونیو واتسولا" از ایتالیا را 8 بر صفر مغلوب کرد. وی در سومین دیدار  8 بر6 نتیجه را به "عبداله الملکی" نایب قهرمان آسیا از عربستان واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت.  هامون درفشی پور قهرمان سال 2013 آسیا دیگر نماینده ایران در این وزن بود که در گام نخست برابر«لوکا ماسکرا» کاراته کای ایتالیا با حساب 5 بر 2 شکست خورد. با راهیابی نماینده ایتالیا به دیدار پایانی، درفشی پور به جدول شانس مجدد رفت. وی در گروه بازنده ها ابتدا، "عبداله شلوان" از قطر را 6 بر صفر شکست داد و در ادامه مقابل "سنتیک موران" از مالزی نتیجه را واگذار کرد و حذف شد. 
 
 
در وزن 55- کیلوگرم بانوان فاطمه چالاکی ابتدا با نتیجه 2 بر صفر "ژانا ملیک»"از اوکراین را از پیش رو برداشت و در دومین مبارزه هم "ازگی کورت" از ترکیه را 2 بر یک شکست داد. وی در ادامه 3 بر 2 به «فاطمه احمد» از مصر باخت و با نرسیدن این کومیته کای مصری به فینال، چالاکی با مسابقات وداع کرد. رزیتا علیپور  در وزن 61- کیلوگرم دور نخست "لی تینگ" از هنگ کنگ را دو بر صفر شکست داد و در ادامه به مصاف "سیلویا اسپنر" از آلمان رفت و در پایان مبارزه ای نزدیک، 2 بر یک باخت و حذف شد. در همین وزن، طراوت خاکسار دور نخست برابر "آیسان بلیکی" از ترکیه 2 بر صفر پیروز شد و در مرحله بعدی مقابل "آنیتا سروگینا" از اوکراین 2 بر صفر نتیجه را واگذار کرد و با شکست نماینده اوکراین در مرحله نیمه نهایی، خاکسار نیز نتوانست راهی به جدول شانس مجدد داشته باشد.
 
این مسابقات امروز یکشنبه روز پایانی خود را سپری می کند و سایر کاراته کاهای ایران به دیدار رقبای خود می روند. ضمن اینکه با نظر کادر فنی امیرمهدی زاده در وزن 60 کیلوگرم و حسین سمندر در وزن 67-کیلوگرم با وجود اینکه ثبت نام کرده و نامشان در جدول مسابقات قرار داشت، روی تاتامی حاضر نشدند.
 
 
منبع: مهر
نظرات بینندگان