arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

17 شهریور روز جهانی سواد آموزی/ چند میلیون بی سواد در دنیا وجود دارد؟

بوکوواهمچنین گفت : امروزه، 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند. دوسوم این افراد، زنان هستند. بیش از 250 میلیون کودک که حدود نیمی از آنها چهارسال هم به مدرسه رفته‌اند، قادر به خواندن حتی یک جمله نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گرچه در دنیای امروز معیارهای با سوادی دگرگون شده است و فردی برای آن که با سواد تلقی شود لاجرم باید مهارتهای دیگری مانند کار با رایانه و آشنایی با یک زبان خارجی را در چنته داشته باشد اما هنوز با معیارهای قدیمی با سواد بودن یعنی خواند و نوشتن بیش از 780 میلیون نفر در سطح جهان بی سوادند. در ایران نیز طبق آمار حدود 15 در صد جمعیت ما بی سوادند.

به گزارش انتخاب 75در صد تعداد بی سوادان جهان در ده کشور متمرکز شده اند هند، چین ، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، اتیوپی، مصر، برزیل ، اندونزی و جمهوری کنگوگر چه کشور مانند افغانستان با وضعیت اسف بار بی سوادی گوی سبقت را از بقیه کشورها ربوده است.

دو سوم از این تعداد بی سواد را زنان تشکیل می دهند که از فرصتهای نابرابر اقتصادی و اجتماعی در این جوامع رنج می برند.
تلاشها برای از بین بردن این فاصله ها در کشورهای سنتی با برخوردهای خشن نیز همراه است نمونه آن ملاله یوسف زی که به دلیل فعالیت برای آموزش دختران به دست عوامل تندروی طالبان ترور شد.

تصویر زیر بیانگر پراکندگی بی سوادی در جهان است.


در همین زمینه مدیرکل یونسکو با بیان اینکه 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند، گفت: دو سوم این افراد را (بیش از 500 میلیون) زنان تشکیل می‌دهند.

جدول زیر نشاندهنده وضعیت بی سوادی بین مردان و زنان در برخی از جوامع است.

ردیف کشور در صد با سوادی کل باسوادی مردان باسوادی زنان
1 جهان 84.1 88.6 79.7
2 چین 95.1 97.5 92.6
3 ایران 85 89.3 80.7
4 هند 74.4 82.1 65.5
5 پاکستان 55 67 42
6 بنگلادش 57.7 62 53.4
7 مصر 73.9 81.7 65.8
8 جمهوری کنگو 66.8 76.9 57
9 افغانستان 28.1 42.1 12.8

ایرینا بوکووا به مناسبت روز جهانی سواد آموزی (17 شهریورماه) با انتشار پیامی در این زمینه : روز بین المللی سواد آموزی در سال 2014 به ارتباط بین سواد آموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته است و این فرصت را برای ما فراهم می کند تا این حقیقت ساده را به خاطر داشته باشیم که سواد آموزی نه تنها زندگی‌ها را تغییر می‌دهد بلکه آنها را نجات می‌بخشد.سوادآموزی به کاهش فقر کمک می‌کند و مردم را قادر می سازد تا شغلی بیابند و دستمزد بیشتری کسب کنند. سوادآموزی یکی از موثرترین روش های بهبود سلامت مادران و کودکان، فهمیدن نسخه های تجویز شده از طرف پزشکان و دستیابی به سلامتی است.

چرا که ˈزندگی بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال طی سال‌های 1990 تا 2009 به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت.ˈ

بوکوواهمچنین گفت : امروزه، 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند. دوسوم این افراد، زنان هستند. بیش از 250 میلیون کودک که حدود نیمی از آنها چهارسال هم به مدرسه رفته‌اند، قادر به خواندن حتی یک جمله نیستند.

وی همچنین گفت: تعهد به این اهداف، در راس موضوع های کنفرانس آموزش برای توسعه پایدار که در ماه نوامبر امسال در آچی ناگویای ژاپن برگزار خواهد شد، قرار دارد. علاوه بر این، موضوع اصلی مجمع جهانی آموزش نیز است که در سال آینده در اینچئون کره برگزار خواهد شد.
این کنفرانس گفت وگوهای جهانی را به سمت تصویب اهداف جدید توسعه پایدار در مجمع عمومی ملل متحد در سال 2015 سوق خواهد داد.

یونسکو در سراسر جهان در افغانستان، بنگلادش، کامبوج، مصر، نیجریه، سنگال و هر کجای دیگر جهان فعالیت می کند تا ادغام سوادآموزی را در راهبردهای توسعه ملی کشورها تضمین کند. مشارکت جهانی برای آموزش زنان و دختران و صندوق مالالا (Malala) برای «حق آموزش دختران» که یونسکو آن را راه اندازی کرده است نیز بر سوادآموزی متمرکز شده است.
وی ادامه داد: برنامه جایزه های سالانه سوادآموزی کنفوسیوس یونسکو و جایزه کینگ سجونگ یونسکو برای سوادآموزی در هر سال به ما این امکان را می دهد که فعالیت های نوآورانه ای را که نشان دهنده دستیابی ما به سوادآموزی است، پاس بداریم.

فناوری های جدید از جمله تلفن های همراه نیز فرصت جدیدی برای سوادآموزی همه افراد فراهم می‌کند. ما باید سرمایه گذاری بیشتری در زمینه سوادآموزی انجام دهیم.

بوکووا در پایان پیام خود آورده است: من از تمامی کشورهای عضو و تمامی شرکای خود تقاضا می‌کنم تا تلاش های سیاسی و مالی خود را برای تضمین اینکه سوادآموزی به عنوان یکی از موثرترین تسهیل گران توسعه پایدار به رسمیت شناخته شود، به کار برند. آینده ای که ما خواهان آنیم؛ با حروف الفبا آغاز می‌شود.

در ایران متاسفانه وضعیت سواد اصلا مناسب جامعه ما نیست در کشور ما حدودا 15 در صد مردم بی سوادند ده در صد مردان و بیست در صد زنان در کشور ما بر طبق آمار داخلی بیسواد محسوب می شوند.


منبع: خبرانلاین

نظرات بینندگان