arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

هشدار وزیر بهداشت نسبت به گسترش ایدز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تنها یک روز پس از آنکه عضو کمیته کشوری ایدز از رشد خزنده نوع جنسی این بیماری در ایران خبر داد، این بار وزیر بهداشت و درمان زنگ خطر را به صدا درآورد.

 حسن قاضي‌زاده هاشمي، البته از زاويه‌اي ديگر به ايدز پرداخت و از ديدار خود با عالي‌ترين مقام قضايي كشور براي كنترل اين بيماري در زندان‌ها خبر داد. او در مورد ديدار خود با آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: درباره كليات كنترل ايدز ميان زندانيان با ايشان گفت‌وگو كردم. آيت‌الله آملي هم اعلام كرد آماده هر نوع همكاري است تا ان‌شاءالله نكات بهداشتي در زندان‌ها رعايت بشود.

وزير بهداشت كه به‌نظر مي‌رسد تمايلي به انتشار جزئيات بيشتري از اين گفت‌وگو نداشته به خبرگزاري فارس گفته است: علاوه بر سرنگ پيشنهادهاي ديگري شد و آيت‌الله آملي در كليات موافق بود. صرفاً موضوع سرنگ نيست و درمان‌هاي جايگزين نيز مطرح است و در عين حال تسهيلاتي است كه كمك كند به پيشگيري از شيوع ايدز.

برگزاري جلسه رئيس سازمان زندان‌ها و مسئولان بهداشتي در زندان‌ها با مديركل بيماري‌هاي واگير مهم‌ترين نتيجه اين گفت‌وگوي وزير بهداشت با رئيس قوه قضاييه بوده است. حالا بايد منتظر اين جلسه و بعد هم امضاي تفاهمنامه‌اي ميان 2دستگاه ماند و ديد منظور وزير از درمان‌هاي جايگزين و تسهيلات كمك‌كننده به پيشگيري از شيوع ايدز چه بوده است.اما مهم‌تر از موضوع ايدز در زندان‌ها هشدار شفاف و روشن او درباره اين بيماري بوده، وقتي كه گفت:مسئله ايدز مسئله بسيار مهمي است و اگر در مورد آن كوتاهي شود، بعداً ممكن است مشكلات زيادي رخ دهد.

اين تنها گسترش ايدز در زندان‌ها نيست كه موجب نگراني كارشناسان شده، روز گذشته عضو كميته كشوري ايدز هم نسبت به روند رو به رشد ابتلا به اين بيماري از طريق روابط جنسي ناسالم هشدار داد و گفت: «شايع‌ترين سن ابتلا به HIV در ايران از دهه دوم زندگي شروع شده و زمينه ابتلا تا دهه چهارم زندگي گسترش دارد. متوسط اين سن در ايران بين 20تا 45سال است.»

به روايت آمار

به گفته مدير اداره بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت تا يك فروردين 93، 27هزار و 888نفر مبتلا به عفونت اچ‌‌آي‌وي در كشور شناسايي شده‌اند كه 88/7درصد مرد و 11/3درصد از اين تعداد را زنان تشكيل مي‌دهند. از اين تعداد مبتلا به عفونت اچ‌آي‌وي، 5هزار و 813نفر به مرحله پيشرفته يعني ايدز رسيده‌اند. 5هزار و 761نفر نيز بر اثر ابتلا به ايدز در كشور فوت كردند. تخمين زده شده كه بين 80تا 90هزار نفر در كشور مبتلا به عفونت ايدز باشند.

اين آمار و ارقام كه مدير اداره بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به خبرنگار همشهري اعلام كرد تنها مربوط به افرادي است كه در كشور شناسايي و ثبت شده است. شايد به همين دليل است كه به‌طور مكرر وزير بهداشت و ساير كارشناسان پزشكي و بهداشتي كشور نسبت به شيوع ايدز در كشور ابراز نگراني مي‌كنند.

نگراني براي زنان

دكتر محمد مهدي گويا به همشهري مي‌گويدكه آنچه وزارت بهداشت را نگران كرده اين است كه درصد بانوان مبتلا در سال‌هاي اخير افزايش يافته است به‌طوري كه تا قبل از سال92، 11درصد بانوان مبتلا به اچ‌آي‌وي بوده‌اند اما در سال 92، نزديك به 30درصد از مبتلايان را بانوان تشكيل مي‌دهند. افزايش ابتلا براي بانوان يك هشدار جدي است چون اكثر بانوان مبتلا در سنين باروري هستند.

ابراز نگراني نمايندگان مجلس

دكتر عابد فتاحي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي هم از شيوع ايدز با سرعت زياد در كشور اظهار نگراني مي‌كند اما در عين حال، مي‌گويد كه كميسيون بهداشت و درمان مجلس بحث ايدز را در اولويت‌هاي خود قرار داده است.

فتاحي از تلاش كشورهاي ديگر براي كنترل ايدز هم سخن گفت و اينكه همه كشورها به‌طور ضربتي براي اين مهم تلاش و سرمايه‌گذاري جدي كرده‌اند. به گفته او براساس آخرين اطلاعات، آمار ايدز در آمريكا 26در صد كاهش يافته است كه اين در صد قابل توجهي است.

اما آيا با اين همه ايدز در ايران هم مي‌تواند مهار و يا دست‌كم كنترل شود ؟

اقدامات وزارت بهداشت براي كنترل ايدز

وزارت بهداشت تاكنون 3برنامه استراتژيك را با همكاري آموزش و پرورش، سازمان زندان‌ها و وزارت كشور به اجرا گذاشته و برنامه استراتژيك چهارم را نيز تهيه كرده كه بخشي‌هايي از آن در حال اجرا‌شدن است. برنامه چهارم، يك برنامه 5ساله است كه 5هدف كلي، 15هدف اختصاصي و 87برنامه مداخله‌اي دارد. به گفته مدير اداره بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، اطلاع‌رساني و آموزش، پيشگيري و مراقبت از بيماري‌هاي آميزشي، برنامه كاهش آسيب، تقويت نظام مراقبت و ثبت موارد ابتلاي به عفونت، تقويت نظام تشخيص بيماري، اجراي مدرن‌ترين روش‌هاي درماني در دنيا و برنامه پيشگيري مثبت ازجمله اين استراتژي‌هاست كه تا حدودي توانسته از شيوع ايدز جلوگيري كند. به گفته وزارت بهدشت اجراي برنامه كاهش آسيب در زندان‌ها در پيشگيري از انتقال اين بيماري از طريق اعتياد تأثير داشته است.


منبع: همشهری
برچسب ها: زندان ، ایدز ، هشدار ، بهداشتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
1
0
یه خورده دیگه محدودیت ایجاد کنند که باعث بشه مردم به جای پارک و کافی شاپ برن تو خونه ها درست میشه!!!
نظرات بینندگان