arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

هاشمیان: گواردیولا در تمرین روزنامه نمی‌خواند!/ حریفان آسیایی ایران بیکار ننشسته‌اند

همه تمرکز اعضای کادر فنی روی تمرین است و اینکه بخش‌های مختلف تمرین را چگونه طراحی کند. به‌طور مثال یکی از بدن‌سازهای باشگاه از ساعت 7:30 صبح به محل تمرین می‌آید و تا ساعت 8:30 شب در آنجا هست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران از مطرح شدن نامش به عنوان گزینه احتمالی دستیاری کی‌روش ناراحت است و می‌گوید قبل از هر چیزی باید با او صحبت شود.

به گزاش انتخاب وحید هاشمیان درباره آخرین شرایط خود در باشگاه بایرن‌مونیخ، برداشتش از امکانات و برنامه‌های تمرینی این باشگاه و مطرح شدن نامش برای حضور روی نیمکت تیم ملی کنار کارلوس کی‌روش صحبت کرد.

* چه خبر از دوره‌ مربی‌گریتان که با حضور در تمرین‌های بایرن‌مونیخ همراه شده است؟

سه روز پیش فاز اول این دوره تمام شد. من 19 روز در تمرین‌های بایرن حضور داشتم و نکاتی که باید را یادداشت کردم. این بخش اول بود و هنوز دو فاز دیگر باقی مانده است. از امشب به کلاس مربیگری در هنف می‌روم و فاز دوم این دوره شروع می‌شود.

* در این مدت با بازیکنان بایرن‌مونیخ هم برخورد داشته‌اید؟

بله، با همبازیان سابق خودم مثل شوآین اشتایگر و پیزارو برخورد داشتم و بازیکنان دیگر از جمله فیلیپ‌لام و توماس مولر را هم دیدم که همگی برخورد گرمی با من داشتند.

* حضور شما در تمرین‌های بایرن‌مونیخ آنقدر باارزش است که می‌شود سؤال‌های فنی زیادی از شما پرسید.

ما در تعهدنامه‌ای که به فدراسیون فوتبال آلمان داده‌ایم قول داده‌ایم که هیچ‌یک از مسائل تاکتیکی و تکنیکی تمرین‌ها را خارج از باشگاه نبریم. نمی‌توانم درباره مسائل فنی صحبت کنم چرا که تمرین‌های تیم فقط یک روز در هفته به روی تماشاگران باز است و در سایر روزها حتی کارمندان باشگاه هم نمی‌توانند تمرین را ببینند.

* اما سؤال ما فنی نیست. به طور مثال می‌خواهم بدانم آیا مثل ایران که مربیان به خواندن روزنامه اهمیت می‌دهند و در تمرین هم این کار را انجام می‌دهند آیا گوآردیولا و کادر فنی بایرن در تمرین توجهی به مطبوعات دارند یا خیر؟

همه تمرکز اعضای کادر فنی روی تمرین است و اینکه بخش‌های مختلف تمرین را چگونه طراحی کند. به‌طور مثال یکی از بدن‌سازهای باشگاه از ساعت 7:30 صبح به محل تمرین می‌آید و تا ساعت 8:30 شب در آنجا هست. هر روز دستگاهی به بازیکنان وصل می‌کنند که مقدار دویدن و سایر ویژگی‌های آن‌ها در طول تمرین ثبت می‌شود تا مربیان بدانند چگونه برای هر بازیکنی برنامه‌ریزی کنند. در آلمان مربیان دو بار در هفته یعنی یکبار قبل از بازی و یکبار بعد از بازی مصاحبه می‌کنند و مثل ایران نیست که تعداد روزنامه‌ها زیاد باشد و مصاحبه مربیان هم بیشتر از حد معمول. من ندیده‌ام که گوآردیولا یا سایر اعضای کادر فنی بایرن‌مونیخ در تمرین روزنامه بخوانند.

* در چند سال گذشته یکی از بحث‌هایی که هیچ‌وقت در فوتبال ایران حل‌و‌فصل نشد مساله بودن یا نبودن کمیته فنی در یک باشگاه بود. آیا در بایرن‌مونیخ هم چنین کمیته‌ای وجود دارد و اگر هست وظایفش چیست؟

معمولاً در ایران افرادی که با مربی فعلی تیم دشمن هستند و مترصد یک موقعیت هستند تا جایگاه او را به‌دست بیاورند به کمیته فنی می‌آیند. اگر من روزی در ایران سرمربی شوم به هیچ‌وجه با چنین کمیته فنی کار نمی‌کنم. در بایرن‌مونیخ گوآردیولا به عنوان سرمربی، دو مربی، چهار مربی بدن‌ساز، یک مربی دروازه‌بان و یک آنالیزور دارد و دو نفر دیگر هم هر روز از تمرین‌ها فیلم‌برداری می‌کند بنابراین خیلی به وجود کمیته فنی نیازی نیست اما این بستگی به شرایط هر کشور دارد و قطعاً فوتبال ایران با آلمان تفاوت دارد. کمیته فنی در بایرن‌مونیخ نظرش را می‌دهد اما مسئولیت نتایج با سرمربی است.

* شما در دوره بازیگری هم چندین سال در فوتبال آلمان حضور داشتید. نکته جدید دیگری بود که در تمرین‌های بایرن‌ دیده باشید؟

من در آن زمان از دید بازیگری به همه چیز نگاه می‌کردم و الآن نگاهم از جنبه مربیگری است. می‌توانم به جرأت بگویم از زمانی که من در بایرن‌مونیخ بازی می‌کردم تا الآن این باشگاه 50 درصد پیشرفت داشته است.

* مصاحبه شما با سایت بایرن‌مونیخ بازتاب زیادی در ایران داشت و از حرف‌های شما این‌گونه برداشت شد که دوست دارید روزی سرمربی تیم ملی شوید.

این‌گونه نبود. از من پرسیدند که دوست دارید در اینجا مربی چه تیم‌هایی شوید و من گفتم دوست دارم در تیم‌هایی که بازی کرده‌ام مربی شوم البته در دنیای مربیگری هیچ چیز بعید نیست و هیچ‌کس هم بدش نمی‌آید که روزی سرمربی تیم کشورش شود.

* اما پس از آن صحبت شما گمانه‌زنی‌هایی درباره انتخابتان به‌عنوان دستیار کی‌روش مطرح شد.

معمولاً ادب حکم می‌کند که در این‌گونه مواقع از طرف مقابل هم اجازه بگیرند. این کار زشتی که اسم یک نفر را برای یک شغل مطرح می‌کنند. یک روز می‌گویند هاشمیان مربی تراکتورسازی می‌شود، یک روز صحبت تیم ملی امید است و حالا هم کمک‌مربی تیم ملی. مساله را از طرف خودشان تایید شده می‌دانند و درباره‌اش صحبت هم می‌کنند اما قبل از هر چیز باید به آن گزینه زنگ بزنند در غیر این صورت بی‌ادبی است. مثلاً حسین فرکی با آن شخصیت بزرگ یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی می‌شود و بعد اسم کسی را به عنوان دستیارش مطرح می‌کنند که مشخص نیست کجا تجربه مربیگری داشته است.

* به نظر شما در این فاصله کوتاه باقیمانده تا جام ملت‌های آسیا مشخص نبودن تکلیف نیمکت تیم ملی چقدر به فوتبال آسیب می‌زند؟

تیم ملی آلمان یک سال قبل از جام جهانی قرارداد یوآخیم لوو را تمدید کرد. آن‌ها این پیش‌بینی را کرده بودند که شاید تیمشان نتیجه نگیرد ولی این فکر را هم در نظر داشتند که اگر قهرمان شوند قیمت تمدید قرارداد لوو خیلی بالا می‌رود پس بهترین کار را کردند. الآن هم آن‌طور که خود کی‌روش می‌گوید از همه جای دنیا پیشنهاد دارد. خودش می‌داند که چطور تصمیم‌گیری کند. این بلاتکلیفی به سود فوتبال ما نیست و اگر می‌خواهیم در جام ملت‌ها موفق شویم باید بدانیم که سایر کشورها هم بیکار ننشسته‌اند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان