arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۰۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

واکنش سفارت ایران به تعرض به حریم گردشگران در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره‌ی تعرض کارکنان هتلی در ترکیه به حقوق و حریم خصوصی گردشگران ایرانی، گفت: آن هتل به هیچ‌وجه حق نداشت که با مسافران چنین برخوردی کند و نمایندگی ایران در ترکیه باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

حدود یک هفته پیش، تعدادی از ایرانی‌ها با یک آژانس دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ترکیه سفر کردند. آن‌ها پس از یک روز اقامت در هتل، با شوک بزرگی مواجه شدند؛ تخلیه‌ی اتاق‌ها از وسایل مسافران و حتی دست‌درازی خدمه‌ی هتل به گاوصندوق داخل اتاق‌ها.

علاوه بر این، یک شرکت هواپیمایی ترکیه نیز به‌دلیل بدتعهدی آژانس ایرانی در پرداخت پول، از انتقال مسافران ایرانی به ترکیه سرباز زد. این ماجرا را مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نقل کرد و افزود: براساس گفته‌های آژانس، شرکت هواپیمایی ترکیه به‌دلیل دریافت نکردن پول، اعلام کرد که مسافران را به ترکیه نخواهد برد.

رجبعلی خسروآبادی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - درباره‌ی این اقدامات، با تأکید بر این‌که دفاتر خدمات مسافرتی باید مسوولیت از صفر تا صد مسافران را برعهده داشته باشند و خرید با واسطه‌ی تور از آژانس مادر، نافع این سیاست‌ ما نیست، گفت: آژانس متخلف با یک شرکت هواپیمایی ترک برای انتقال مسافران هماهنگ کرده، اما پول را پرداخت نکرده بود، به همین دلیل، آن شرکت از انتقال مسافران سرباز زده بود. ما کاملا پیگیر این موضوع هستیم و قرار شده است، مسأله با حضور طرفین بررسی شود.

او ادامه داد: متأسفانه سازمان هواپیمایی به بعضی شرکت‌ها اجازه‌ی پرواز و ایجاد نمایندگی در ایران را می‌دهد که از دید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قابلیت و اهلیت انجام این کار را ندارند. اگر این شرکت‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود خوب عمل کنند، نباید به مسافر آسیب بزنند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تأکید کرد: سازمان هواپیمایی باید از این شرکت‌ها که مجوز ایجاد نمایندگی و اجازه‌ی پرواز را به آن‌ها می‌دهد، تضمین لازم را برای اجرای کار بگیرد. در حالی که اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

وی بیان کرد: اگر آژانس به شرکت هواپیمایی پول نداده، آن شرکت حق نداشته است که مسافران را منتقل نکند. اگر شرکت هواپیمایی خارجی نمی‌تواند چنین ریسکی کند، اصلا ایران نیاید، شرکت‌های بزرگ این کار را نمی‌کنند و همه‌ی این اتفاق‌ها از سوی شرکت‌های کوچکی رخ می‌دهد که اهلیت لازم را ندارند.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی تعرضی که به حقوق و حریم اتباع ایرانی در هتل ترکیه شده است نیز گفت: اگر کنسولگری و سفارت ایران نتواند در این بازار، تنظیمات لازم را انجام دهد، بازار ترکیه حتما دچار مشکل می‌شود. سازمان هواپیمایی باید از شرکت‌های خارجی برای انجام پرواز تضمین بگیرد و سفارت هم باید طرف خود را وادار کند تا خدمات لازم را به مسافر ایرانی بدهد.

خسروآبادی با تأکید بر این‌که هتل ترکیه به هیچ‌وجه حق نداشته است که مسافر ایرانی را به‌خاطر پرداخت نشدن پول بیرون اندازد، افزود: سفارت ایران باید این موضوع را پیگیری کند. هتل، طرف قرارداد آژانس است و نه مسافر، بنابراین نمی‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
1
25
صرف نظر از مشکلی که از جانب ترکیه پیش آمده و نیاز به پیگیری جدی در جهت احقاق حق مسافران مظلوم ایرانی دارد، ولی چرا درمورد بد رفتاری ها و اجحاف های هموطنان در قالب آژانس های مسافرتی هیچ رسیدگی نمی شود و اصلا فریاد رسی نیست. به نظر من حتی در بدرفتاری ترکیه ای هم می توان ریشه سوء برخوردهای آژانس های مسافرتی دیده می شود. همین مثال مشکل شرکت هواپیمائی که شما اشاره کرده اید باز مشکل از بدقولی های آژانس های مسافرتی داخلی دیده می شود. حداقل در یک تجربه سفر اخیر خانواده اینجانب به ترکیه، اجحاف ها و سوءاستفاده های مالی یکی از آژانس های مسافرتی و برخورد اراذل گونه مسئولین آنها در تهران و استانبول را به چشم دیدیم که هیچ ربطی به دولت ترکیه نداشت. به نظر می رسد که مسئولین محترم سازمان گردشگری چشم خود را به این موارد بسته و کلاً موضوع نظارت را از یاد برده اند. تا وقتی خودمان در حق هموطنان خود چنین بی انصاف و قانون شکن هستیم، انتظار نداشته باشیم دیگر ملل به حقوق ما احترام بگذارند. لطفاً اول به درمان این درد برسید.
نظرات بینندگان