arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

تعیین تکلیف ترکیه برای حضور در نشست مبارزه با تروریسم عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکیه در نشست مبارزه با تروریسم بین المللی که در عربستان سعودی تشکیل می شود، در سطح وزیر خارجه شرکت می کند.


در این نشست که پنجشنبه 20 شهریور ماه به میزبانی عربستان برگزار خواهد شد، آمریکا، مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه شرکت خواهند کرد.

'مولود چاوش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه نیز قرار است در ادامه اولین سفر خارجی خود به کشورهای خاورمیانه بعد از احراز مقام وزارت خارجه، به عربستان سفر کرده و در این نشست شرکت کند.

چاوش اوغلو امروز عازم اردن شده است؛ وی سپس به بحرین سفر کرده و گفته می شود از طریق بحرین نیز عازم عربستان خواهد شد.

چاوش اوغلو پیش از حرکت به اردن با 'جان کری' وزیرخارجه آمریکا نیز تماس تلفنی داشت.

نشست مبارزه با تروریسم در عربستان درحالی برگزار خواهد شد که 'چاک هیگل' وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در راس هیاتی به آنکارا سفر کرد تا ترکیه را به مشارکت به آن چه که ائتلاف 10 کشور برای مقابله با گروه تکفیری 'داعش' ذکر شده، دعوت کند.

ترکیه که به عنوان تنها کشور عضو ناتو در مشارکت در عملیاتی علیه یک کشور مسلمان ملاحظاتی دارد و همچنین 49 تن از شهروندانش گروگان داعش، می باشند، از رسانه ای شدن مواضع خود در این زمینه پرهیز دارد.

در همین حال 'کمال قلیچدار اوغلو' رهبر بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه نیز امروز در آنکارا به خبرنگاران گفت: حزب جمهوری خواه خلق از پیوستن ترکیه به چنین نیروی ائتلافی حمایت خواهد کرد.

وی گفت: ترکیه عضو ناتو است و باید هم سو با غرب در مبارزه با تروریسم داعش حرکت کند.

برگزاری نشست مبارزه با تروریسم در عربستان یک روز بعد از اعلام طرح رییس جمهوری آمریکا در مبارزه با تروریسم قابل توجه است.

اوباما قرار است فردا چهارشنبه طرح خود را برای مبارزه با تروریسم به کنگره ارائه کند. وی که پیشتر از آغاز مبارزه علیه داعش خبر داده بود، دیروز (دوشنبه) تزریق پول از سوی کنگره به یک صندوق ضد تروریسم برای آموزش و تجهیز شرکای آمریکا در دیگر کشورها برای نبرد با افراط گرایی را، خواستار شده بود.

تلاش های آمریکا در مبارزه با داعش در حالی افزایش یافته که برخی از کارشناسان، این اقدامات را باز کردن راهی برای مداخله در عراق و سوریه عنوان می کنند.

این در حالی است که برخی دیگر نیز رفتار آمریکا را در قبال سوریه عامل قدرت گرفتن داعش می دانند و این کشور را به رفتار دوگانه در قبال تروریسم و تقسیم آن به تروریسم خوب و بد، متهم می کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
|
United States of America
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
1
2
این سران ضد داعش نیست سران حامی داعشه که ترک های مغول تبار ترکیه هم دعوت شدند
نظرات بینندگان