arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

زنگنه: تجارت با روس‌ها 10 برابر می‌شود/ نواک: زمان تکان "گرد و غبارها" رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیژن زنگنه در همایش مشترک اقتصادی بازرگانان و تجار ایران و روسیه در تهران با بیان اینکه این همایش مشترک بین دو کشور در حاشیه یازدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و روسیه و با پیشنهاد وزیر انرژی فدراسیون روسیه برگزار می شود، گفت: در حال حاضر حجم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور حدود 1.5 میلیارد دلار در سال است که رقم غیرقابل قبولی است.

وزیر نفت با اعلام اینکه سیاست دولت یازدهم توسعه روابط راهبردی، اقتصادی با روسیه است، تصریح کرد: با توافق‌هایی که در طول چند ماه گذشته تاکنون انجام شده، به زودی شاهد یک جهش در توسعه همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهیم بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه، اظهار داشت: پیش بینی می شود با توجه به تاکید حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور دو کشور سقف همکاری‌های تجاری تا سقف 15 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه روسیه بازار بزرگی برای تجار، بازرگانان و صنعت‌گران ایرانی است، خواستار صادرات انواع کالا و خدمات فنی و مهندسی با کیفیت و استاندارد بین المللی توسط ایرانیان به روسیه شد.

این مقام مسئول همچنین از ارائه تسهیلات جدیدی به منظور توسعه و بهبود روابط مالی، بانکی و کنسولی بین دو کشور خبر داد و تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود امروز با امضای یک تفاهم نامه جدید بین ایران و روسیه بسیاری از مشکلات حل و فصل شود.

نواک: زمان تکان گرد و غبارها رسید

الکساندر نواک، وزیر انرژی فدراسیون روسیه هم در این همایش با اشاره به سفر نمایندگان 40 شرکت روسی به تهران، گفت: هدف از برگزاری این همایش مشترک ایجاد یک تحول اساسی در همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه است.

این مقام روس با یادآوری مشارکت شرکت‌های روسی در ساخت نیروگاه‌های برق، کارخانه ذوب آهن و نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: ایران و روسیه پتانسیل توسعه همکاری های دو جانبه و یا حتی چند جانبه در سایر کشورها همچون عراق، سوریه و افغانستان را دارند.

نواک با اعلام اینکه امکانات مورد نیاز برای تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه صنایع نفت، گاز، برق و انرژی اتمی، صنایع هواپیمایی، ذوب فلزات، حمل و نقل و مخابرات بین ایران و روسیه وجود دارد، خواستار ارتقای کیفی همکاری‌های تجار و بازرگانان دو کشور شد.

این عضو کابینه دولت مسکو با بیان اینکه در طول چند سال گذشته تاکنون اعمال تحریم‌هایی علیه ایران مانع همکاری‌های جدید و افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری از 1.5 میلیارد دلار فعلی به بیش از 10 میلیارد دلار شده است، تاکید کرد: مذاکراتی به منظور بهبود نحوه پرداخت‌ها و نقل و انتقال ارز بین دو کشور انجام شده است که پیش بینی می شود مجموعه این اقدامات منجر به بهبود کیفیت روابط بازرگانی و اقتصادی بین ایران و روسیه شویم.

وی همچنین از ایجاد شرکت‌های مشترک بین بخش خصوصی ایران و روسیه سخن گفت و افزود: ایجاد شرکت مشترک برای انتقال تکنولوژی و حتی ایجاد تکنولوژی های مشترک و جدید می تواند پایه گذار توسعه همکاری های دو جانبه در بلندمدت شود.

وزیر انرژی فدراسیون روسیه در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی زمان حال فرارسیده است که گرد و غبار کت و شلوارهای خود را بتکانیم و زمینه توسعه همکاری های همه جانبه بین بازرگانان و تجار ایران و روسیه را فراهم کنیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان