arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

لاوروف: نگران حمله به ارتش سوریه به بهانه داعش هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه روسیه امروز(سه‌شنبه) پس از نشست با همتای مالایی خود گفت،‌ ائتلاف ناتو برای مبارزه با تروریسم نمی تواند امیدبخش باشد چرا که برنامه‌های آن تنها بر اساس دیدگاه یک سری از کشورهاست.

به نقل ازخبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف،‌وزیر خارجه روسیه گفت: اتحادی که فقط بر اساس تمایلات گروهی از کشورها شکل گرفته است و تنها تمایل دارد که تهدیدی در دل یک تهدید دیگر را خنثی کند، نمی‌تواند چشم انداز روشنی داشته باشد.

وی هم‌چنین تاکید کرد: وزیر خارجه آمریکا ادعا می کند که متعهد به مقابله با تروریسم شده است اما اینها فقط حرف است و نه عمل.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که از این امر هراس دارد که واشنگتن در راستای تلاش خود برای مبارزه با "دولت اسلامی" پایگاه‌های متعلق به نظام سوریه را هدف قرار دهد. وی عنوان داشت: ما خواستار عدم مداخله‌های خارجی مگر در صورت موافقت دولت‌ها هستیم.

وی گفت: حمله هوایی بدون موافقت دولت دمشق به تشدید شرایط در منطقه منجر می‌شود. این کاملا منطقی است که نگران باشیم به بهانه داعش مواضع ارتش سوریه نیز هدف قرار گیرد. ما خواهان پایبندی کامل ائتلاف مذکور به قوانین بین‌المللی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم که در نشست اخیر سران ناتو اعلام شد نمی‌تواند کار آمد باشد. چرا که بر پایه منافع گروه مشخصی که از کشورها بنا شده است و در آن تلاش می‌شود تا این خطرات تنها از یک منطقه‌ای و بدون در نظر داشتن مناطق دیگر دور شود.

وی افزود: کشورهای غربی به مبارزه با تروریسم در سوریه اهمیت نمی‌دهند چرا که مشغله آنها طرح براندازی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

لاوروف تصریح کرد: امکان مبارزه با تروریسم در سوریه به موازات درخواست کناره‌گیری بشار اسد از قدرت وجود ندارد. مبارزه با تروریسم ایجاب می‌کند که غرب میان تروریست‌ها تفاوت و تبعیضی قائل نشود و از سیاست یک بام و دو هوا دست بردارد.

لاوروف با بیان اینکه توجیه کردن تروریسم ممکن نیست، تاکید کرد: باید تلاش‌ جامعه بین‌الملل برای مقابله با این خطر یکپارچه و همسو باشد.

لاوروف در ادامه گفت: برای چند ماه در جریان ارتباط ما با جان کری،‌ وزیرخارجه آمریکا به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تهدیدهای تروریستی و نیاز به یک رویکرد مشترک،‌ برخی تحلیل‌ها از شرایط منطقه (خاورمیانه) لازم است. با توجه به اینکه آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه می‌توانند شرایط را ارزیابی و برای حل ناملایمات تلاش کنند کری مکررا می گفت در بهترین زمان ممکن برنامه‌ای را پیشنهاد خواهد داد.

لاوروف افزود: من مدام بر آمادگی روسیه درباره چنین اقداماتی تاکید می کردم اما این توافق و برنامه تنها در حد حرف باقی ماند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگویی عادلانه، شفاف و همکاری‌جویانه تاکید کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات درباره وضعیت در شرق اوکراین میان کی‌یف و شورشیان حامی روسیه بزودی آغاز شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با درخواست اصلاحات قانون اساسی در اوکراین گفت: امیدواریم که مذاکرات بزودی آغاز شود. دستیابی به توافق یکی از شرایط کلیدی برای حل و فصل نهایی هر گونه درگیری است. در کل آتش بس برقرار شد اما روسیه نسبت به استقرار سلاح‌های سنگین اوکراین در دونباس بسیار نگران است. می‌توان به این نتیجه رسید که نیروهای رزمی در کنار هم چیده می‌شوند. ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان