arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

مذاکره اوباما با رهبران کنگره درباره عملیات علیه داعش

پست های مختلف دولت عبادی میان شیعیان، سنی ها و کردها تقسیم شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ملاقاتی با رهبران کنگره جزئیات یک عملیات گسترده تر نظامی علیه گروه داعش در عراق و سوریه را تشریح و برای به کرسی نشاندن آن تلاش کرده است.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از بی بی سی، در این جلسه که در کاخ سفید برگزار می شود او استراتژی خود را با رهبران دو حزب در میان می گذارد.

این گفتگوها پیش از نطقی که او قرار است چهارشنبه شب ایراد کند انجام می شود.

معلوم نیست که آیا اوباما برای تشدید عملیات نظامی خواستار مجوز کنگره خواهد شد یا نه.

نشست سه شنبه با رهبران کنگره یک سال پس از آن است که قانون گذاران طرح اوباما برای حمله هوایی به نیروهای دولتی سوریه را مسدود کردند.

از آن زمان تاکنون گروه تروریستی داعش بخش های وسیعی از خاک عراق و سوریه را به دست گرفته است.

این گروه در ماه ژوئن تشکیل یک "خلافت" را اعلام کرد.

در یک ماه گذشته اعضای داعش دو خبرنگار آمریکایی را در اعتراض به حملات هوایی آمریکا علیه این گروه در عراق سر بریده اند.

اوباما امکان عملیات نظامی علیه داعش را مردود دانسته اما اشاره کرده که ممکن است عملیات هوایی علیه داعش را به سوریه گسترش دهد.

او روز یکشنبه گفت:‌ "ظرف چند ماه، ما نه فقط قادر به کند کردن حرکت این گروه، بلکه تقلیل سیستماتیک توانایی های آن خواهیم بود؛ سطح نواحی تحت کنترل آنها را کوچک تر خواهیم کرد؛ و در نهایت آنها را شکست خواهیم داد."

درحالی که رهبران کنگره روشن کرده اند علاقه ای ندارند تایید عملیات نظامی را به رای بگذارند، بعضی قانون گذاران گفته اند که حملات هوایی یا اقدام نظامی باید از کنگره مجوز داشته باشد.

براساس یک نظرسنجی تازه توسط واشنگتن پست/ای بی سی، اکثریت بزرگی از آمریکایی ها گروه داعش را تهدیدی جدی برای آمریکا می دانند و عمدتا از حملات هوایی علیه آن در عراق و سوریه حمایت می کنند.

تصور می شود که حدود ۱۰۰ آمریکایی به این تروریست ها پیوسته باشند و وزارت خارجه آمریکا سعی کرده است با تولید ویدئوهای تکان دهنده نیروهای بالقوه ای که قصد پیوستن به این گروه دارند را دلسرد کند.

در همین حال فرانسه اعلام کرده است که میزبان یک کنفرانس بین المللی در مورد عراق در روز ۱۵ سپتامبر خواهد بود. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه قصد دارد در ادامه هفته جاری به عراق سفر کند.

روز دوشنبه آمریکا تشکیل یک دولت تازه در عراق را به عنوان یک گام مهم به سوی شکست دادن داعش ستود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که کابینه حیدر عبادی نخست وزیر عراق "پتانسیل آن را دارد که همه بخش های جامعه متنوع عراق را متحد کند."

پست های مختلف دولت عبادی میان شیعیان، سنی ها و کردها تقسیم شده است.

آمریکا تایید دولت تازه را شرط افزایش کمک نظامی به عراق اعلام کرده بود.

کری این درحال سفر به عربستان سعودی و اردن است تا حمایت این کشورها را از عملیات علیه داعش جلب کند.



منبع: فرارو
نظرات بینندگان