arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

محسنی اژه ای: قضاوت همانند شغل‌های معمولی نیست/مشورت به استقلال ما لطمه نمی‌زند

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امر قضا خطیر است، اما اگر خوب و بحق قضاوت شود اثر آن در جامعه باعث آرامش، امنیت، رفع خصومات می‌شود و نهایتا مدینه فاضله‌ای خواهیم داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر کسی بتواند در منصب قضاوت صحیح عمل کند کارش بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با حضور در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با بیان اینکه منصب قضا امر بسیار خطیر و مهمی است، گفت: امر قضا همان‌طور که خطیر است آسیب‌های فراوانی هم ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد و به میزان آسیب‌های موجود اگر کسی بتواند در این منصب صحیح عمل کند کار او بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی ادامه داد: نتیجه قضاوت در آخرت بسیار حائز اهمیت است و برای قاضی که در این منصب درست عمل کند پاداش بسیار مهمی قرار داده شده است.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امر قضا خطیر است، اما اگر خوب و بحق قضاوت شود اثر آن در جامعه باعث آرامش، امنیت، رفع خصومات می‌شود و نهایتا مدینه فاضله‌ای خواهیم داشت.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه امر قضا دارای مسئولیتی سنگین است، گفت: اگر در این منصب درست عمل شود بهترین کارها در همین منصب است. منصب قضاوت همانند شغل‌های معمولی نیست. بر اساس ویژگی‌هایی که این مسئولیت دارد شرایط خاصی برای آن قائل شدند، هم در شرع انور و هم در دنیای امروز برای منصب قضا ارزش خاصی قائل هستند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در بسیاری از شغل‌ها نیاز نیست که افراد شئونات خاصی را رعایت کنند، اما در منصب قضا شئونات خاصی برای قاضی تعریف شده، البته هم برای قاضی و هم برای شغل او که قضاوت است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شرط اصلی قضاوت عدالت است، گفت: اگر در قضاوت شئونات رعایت نشود آن قضاوت بی‌اعتبار است. همچنین می‌گویند باید به مساله مالی قاضی توجه شود و نیازهای مالی آن مرتفع شود تا دیگران نتوانند از نظر مالی تاثیری بر قضاوتش بگذارند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در امر قضا قراردادی بین قاضی بسته می‌شود که با سایر قراردادها متفاوت است؛ زیرا او با خدای خودش در محضر قرآن سوگند یاد می‌کند تا به وظایف خودش بر اساس موازین الهی عمل کند.

وی خطاب به کارآموزان قضایی اظهار کرد: شما امروز می‌خواهید این پیمان را ببندید و امروز برای شما روز مهمی محسوب می‌شود. در بسیاری از قراردادها و استخدام‌ها شرایطی وجود دارد و انسان ملزم به رعایت آن قرارداد است، اما اینجا چیزی فراتر از قرارداد ظاهری وجود دارد زیرا در اینجا یک قرارداد شخصی بین خود و خدایتان می‌بندید. همچنین باید خدا را سپاس گوییم که این فرصت را در این مقطع از زمان در اختیار شما قرار داده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: قاضی خوب قاضی‌ای است که بتواند روز به روز آن شرایط اولیه که به امر قضا وارد می‌شود را تقویت کند و هم بر علم و هم بر تقوای خود بیفزاید. در واقع قاضی خوب می‌تواند با دو بال برای رسیدن به مقصود پرواز کند که یکی از این بال‌ها علم و دیگری تقواست. اگر دانش لازم وجود نداشته باشد قاضی در زمان قضاوت دچار اشتباه می‌شود. همچنین اگر آن تقوای متناسب با این شغل وجود نداشته باشد نیز ممکن است قاضی به خطا برود بنابراین هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی ادامه داد: هر کار خطیری در کنارش شیطان و شیطان‌ها وجود دارد. هر کجا شیطان ببیند عمل به حق، آثار بیشتری دارد وسوسه او نیز بیشتر می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه اگر فقط بخواهیم به دانش بسنده کنیم کافی نیست، اظهار کرد: بسیاری از موضوعات جدید پیش می‌آید و نیاز به تحقیق و آگاهی به‌روز دارد. قاضی‌هایی که موفق بودند در واقع به دانش خود اکتفا نکردند البته مساله تقوا امری کلی است و همه ما باید تقوا را پیشه کنیم اما به دلیل این منصب باید دقت بیشتری داشته باشیم و به فکر خود تسلط بیشتری پیدا کنیم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: برای جلب نظر پروردگار و اینکه ما را در کارهایمان راهنمایی کنند باید به نماز و قرآن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. بسیار اتفاق می‌افتد که ما به سمت گناه نمی‌رویم اما گناه را به سمت ما می‌آورند و ما را فریب می‌دهند و آنگونه وانمود می‌کنند که آن عمل گناه نیست. قدری که جلوتر برویم با همان ما را شانتاژ و تهدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشورت به استقلال ما لطمه نمی‌زند، خاطرنشان کرد: از مشورت غفلت نکنید زیرا ضرر نخواهید کرد و حتی به نفع ما است که از مشورت استفاده کنیم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به زیاد بودن کار در امر قضا، افزود: کار زیاد است اما این نباید سبب شود ما از آن احتیاط که باید در امر قضا داشته باشیم غفلت کنیم در واقع باید حرف طرفین را به دقت گوش داد و به مستندات توجه کرد. البته جمع‌بندی مستندات نیز بسیار حائز اهمیت است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ما باید در تعیین عنوان چه در مسائل حقوقی و چه کیفری دقت کنیم زیرا این موضوع در مجازاتی که تعیین می‌کنیم تاثیر می‌گذارد. همچنین فهم قانون نیز بسیار مهم است و ما باید طبق قانون عمل کنیم.

در ادامه نظری مدیرکل گزینش قضات با حضور در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی خاطرنشان کرد: کارآموزان جمعا به مدت 1200 ساعت آموزش می‌بینند که بعد از آن اختبار پایان دوره از آنها به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: مرحله آخر توسط کارگزینی انجام می‌شود که افراد با توجه به امتیازهایی که کسب کرده‌اند و با توجه به نیاز استان‌ها توسط کارگزینی تقسیم می‌شوند.

مدیرکل گزینش قضات اظهار کرد: در حال حاضر 1161 نفر در حال آموزش در هشت استان تهران، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز، کرمانشاه، قم و ساری هستند که 476 نفر از آنها روحانی هستند.

نظری افزود: تا پایان امسال نیز آموزش 840 نفر به پایان می‌رسد و برای خدمت اعزام می‌شوند که امروز مراسم تحلیف 146 نفرشان برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: منصب ، قضاوت ، آخرت
نظرات بینندگان