arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

واکنش چمران به پیشنهاد پس گرفتن انتخاب شهردار از شورا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس شورای عالی استان‌ها در واکنشی به پیشنهاد انتخاب شهردار از سوی دولت، گفت: با گذشت 15 سال از عمر شوراها، هر روز از قدرت شوراها کاسته می‌شود.

مهندس چمران صبح امروز در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم در پایان این اجلاس نظرات شما کارشناسان حوزه شهری را در سیاست‌های کلان شوراها بگنجانیم، گفت: امیدوارم بتوانیم در برنامه ششم توسعه احکامی را پیش بینی کنیم که موجب ارتقای جایگاه شوراها باشد.

فرمان چند خطی امام راحل همه مشکلات و درگیری‌های فعلی شوراها را حل می‌کند

وی با بیان اینکه در برنامه دوم، سوم و چهارم احکام و مواردی تصویب شد که سبب ارتقای جایگاه شوراها در بلند مدت شد، اما متاسفانه در برنامه پنجم توسعه بخشی از این احکام حذف شد، گفت: مبنای کار شوراها دینی و ملی است و مطمئنم اگر فرمان چند خطی امام راحل در مورد شوراها سرلوحه کار ما قرار بگیرد همه مشکلات و درگیری‌های فعلی شوراها حل و فصل می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه تصویب قانون شوراها گفت: متاسفانه هر چقدر از زمان تاسیس شوراها به جلو حرکت می‌کنیم به جای قدرت گرفتن شوراها، از پایگاه آنها کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت طرح انتخاب مستقیم شهردار را به مجلس فرستاده و یا می‌خواهد بفرستد گفت: پیش از این نیز این طرح برای تصویب به مجلس فرستاده شده بود، اما با تلاش فراوان شورای عالی استان‌ها و همکاری نمایندگان مجلس این طرح پس گرفته شد.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز به جایی نرسیده است،‌ گفت: اما می‌خواهند این طرح را به دولت بدهند و یا داده‌اند تا از اختیارات شوراها کسر شود که نهایتا شوراها تزئینی و ویترینی شوند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه وضعیت کنونی شوراها مناسب نیست گفت: با اینکه انتظار داریم جایگاه‌ها شوراها افزایش یابد؛ اما از جایگاه آنان هر روزه کاسته می‌شود.

وی با اشاره به مطالبات رهبری و مردم از شوراها گفت: مردم از شوراها توقع دارند که همراه با فراهم آوردن بسترهای آرامش روحی و جسمی موجبات زندگی آسان آنها را فراهم کند و این در حالی است که رهبری نیز مطالبات زیادی از شوراها داشته‌اند.

چمران با بیان اینکه مطالبات مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند است و بایستی دقیق به آن فکر کرد، گفت: هویت شهری یکی از مطالبات رهبری است که متاسفانه معماری اسلامی – ایرانی از بسیاری از شهرهای ما گرفته شده است و ما باید شهری با معماری خاص ایرانی با فلسفه اسلامی داشته باشیم.

وی با اشاره به سبک معماری و منظر شهری که در دیدار اخیر اعضای شورای شهر با مقام معظم رهبری مجددا مورد تاکید قرار گرفت، گفت: معماری ما سبک زندگی را رقم خواهد زد و حتی می‌تواند تفکرات ما را تنظیم کند.

چمران با بیان اینکه در مقابل پاسخگویی به مطالبات مردمی و رهبری دو راهبرد وجود دارد گفت: در راهبرد اول شوراها تنها و تنها ناظر هستند و می‌توانند نظارت کرده و حتی بودجه نیز نمی‌توانند تصویب کنند و شهردار را انتخاب نمی‌کنند که لایحه و طرح‌ها در این راهبرد با چالش عدم تصویب مواجه است و از سوی دیگر مردم از شوراها در مقابل مدیریت شهری مطالباتی دارند که باید به آنها پاسخ گفت.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون، اختیارات مجلس و شورای شهر را تفکیک کرده است گفت: مجلس بر سیاست و امور کلان مالی، اقتصادی و سیاست خارجی نظارت می‌کند؛ اما نمی‌تواند به سیاست‌های محلی و شهری بپردازد و بر همین اساس شوراها را انتخاب کرده‌اند اما وقتی به مردم می‌گوییم که برخی از موضوعات دست ما نیست از ما سوال می‌پرسند که شما چه وظیفه‌ای دارید که باید این تضاد و پارادوکس حل شود و امیدوارم در برنامه ششم توسعه و به کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام این مشکلات حل شود؛ چرا که شوراها در حد انفجار قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه شوراها می‌خواهند به مطالبات پاسخ دهند؛ اما دستشان بسته است، گفت: بر اساس اصل 102 قانون اساسی، استانداران، فرمانداران و بخشداران که از سوی دولت منصوب می‌شوند می‌بایست مصوبات قانونی شوراها را به مرحله اجرا برسانند، اما در حال حاضر شورای نگهبان ما، همان "فرمانداری" است که باید مصوبه را اجرا کند و ما باید با گردن کج بایستیم که مصوبه را رد نکنند.

وی با بیان اینکه ما باید در این اجلاس تصمیم بگیریم که شورای اسلامی کارآمدی می‌خواهیم یا خیر؟ اظهارکرد:‌ شوراها مجالس مهمی هستند که برای رسیدگی به امور محلی و شهری فعالیت می‌کنند؛ اما اگر شورای تشریفاتی می‌خواهید که در دنیا پز دهید که ما هم شورا داریم، شاهد عقب گردی خواهیم بود؛ چرا که قبل از انقلاب انجمن‌های محلی وجود داشت که به این امور رسیدگی می‌کرد.

چمران با بیان اینکه باید بعد از گذشت 15 سال از عمر شوراها مشخص کنیم که جایگاه شورا کجا است، گفت: مرتبا شورایی‌ها با بمباران سوالات مردمی مواجه هستند که شما چه کاره هستید؟

وی با بیان اینکه شوراها توانسته‌اند با عملکرد مناسب خود از مسئولیت دولت‌ها بکاهند، اظهارکرد: بالاخره باید روشن شود که جایگاه ما کجاست نه اینکه هر روزه از اختیارات اندک ما کاسته شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: شورا ، ویترین ، سرلوحه ، درگیری
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
2
23
شهردار را مردم انتخاب کنند نه شورا به نمایندگی مردم که شهردار وام دار اعضاء شورا باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
0
8
البته در اینکه نخبگان قدرت انتخاب بهتری دارند شکی در آن نیست. چراکه عقل جمعی نخبگان امکان خطای بیشتری دارد. ولی شرطش این است که این نخبگان باید از مشروعیت کافی یعنی حداقل یک سوم جمعیت برخوردار باشند. واقعیت این است که برخی نتخابات مستقیم ضررش به اندازه ای است که مسیر یکی کشور و ملت را عوض می کند... باید روزی به این مسئله برسیم کشور ما کم از عوام فریبی و جذب آرا به این روش آسیب نخورده است..!!
نظرات بینندگان