arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

۳۳ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ارومیه گفت: ۱۹ درصد از خانواده های ایرانی دارای یک فرزند و ۱۴ درصد نیز بدون فرزند هستند در واقع ۳۳ درصد از خانواده ها دارای یک فرزند هستند.

 محمد ناظمی اردکانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران ارومیه اظهار کرد: سازمان ثبت احوال سه ماموریت را بر عهده دارد که عبارتند از ثبت وقایع حیاتی 4 گانه و تغییر کد پستی، اتقان صدور اسناد هویتی برای ایرانیان و تولید نشر و تحلیل آمار و اطلاعات جمعیتی.
وی گفت: برای انجام این 3 ماموریت 5 راهبرد تعریف شده که ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی، اتقان اسناد هویتی، تولید و نشر آمار جمعیتی مکان محور، پدیده جمعیت در کشور و شهر و روستا، مسائل فرهنگی و سرعت و اطمینان در ارائه خدمات از جمله این راهبردهاست.

رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: 19 درصد از خانواده ها دارای یک فرزند هستند و 14 درصد نیز بدون فرزندند.
وی ابلاغ سیاست‌های کلی افزایش باروری و جمعیت را از سوی مقام معظم رهبری راهبردی ترین سیاست ها عنوان و بیان کرد: در دو تا سه سالی که رهبر معظم انقلاب موضوع افزایش جمعیت را عنوان کرده اند شاهد رشد جمعیت بودیم به طوری که در 6 ماهه اول سال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 3 تا 4 درصد افزایش ولادت در کشور ثبت شده است.

ناظمی اردکانی، تعداد ولادت در سال را 1 میلیون و 400 هزار مورد عنوان کرد و افزود: نرخ ولادت در کشور برابر با 18 در هزار است.
وی تعداد فوتی ها را برابر با 400 هزار نفر خواند و اظهار کرد: سال به سال بر شیب نزولی ولادت افزوده و در آمار فوتی ها نیز با صعود مواجه هستیم.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بر اساس پیش بینی های انجام گرفته در 25 تا 30 سال آینده با رشد صفر جمعیت روبه رو بوده و دوره آغاز کاهش جمعیت است.
ناظمی اردکانی بیان کرد: رشد جمعیت 1 و 3 دهم درصد است و نرخ باروری نیز برابر با 1 و 7 دهم درصد است در واقع به طور میانگین هر زوج کمتر از 2 فرزند دارند و برای ثبات جمعیت و نرخ باروری باید تعداد فرزندان در هر خانواده به بالای 2 نفر برسد.

وی افزود: تعداد ازدواج های ثبت شده 800 هزار تا 900 هزار مورد بوده و طلاق نیز 140 تا 150 هزار مورد بوده است در واقع از هر 5 ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده که هشدار دهنده است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: در استان هایی مثل آذربایجان غربی و یزد آمار طلاق کمتر و در تهران و البرز و مشهد آمار رو به افزایش است به طوری که از هر 3 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود. وی بیشترین آمار ثبت شده ازدواج را در اردبیل، کردستان و خراسان شمالی عنوان کرد و گفت: پایین ترین نرخ ولادت در استان گیلان و بالاترین نیز در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: بیشترین افراد فاقد ورقه در استان های مرزی کشور است که بر اساس دستورالعملی افراد شناسایی و به صدور کارت ملی و شناسنامه اقدام می شود.
ناظمی اردکانی افزود: نزدیک بر 120 میلیون سند یا رکورد در ثبت احوال وجود دارد که الکترونیکی شده اند و 103 میلیون سند ولادت به ثبت رسیده که 23 میلیون آن فوت شده و 80 میلیون نفر جمعیت به طور زنده وجود دارد.
وی گفت: در حال حاضر جمعیتی که در داخل کشور زنده ساکن هستند 77 میلیون و 800 هزار نفر است و 2 میلیون و 200 نفر از کشور مهاجرت کرده اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: به برخی از شهدای کشور به طور نمادین شناسنامه صادر شده است و در برنامه آتی صدور شناسنامه به شهدای گمنام نیز انجام می گیرد.
ناظمی اردکانی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت های استفاده از کارت ملی هوشمند در کشور آماده نیست حتی با صدور این نوع کارت به عموم مردم امکان استفاده از آن وجود ندارد.
وی بیان کرد: کارت هوشمند در داخل تولید نمی شود و در صورت تولید بدنه کارت هوشمند در داخل کشور فراخوان صدور برای عموم انجام می گیرد.

ناظمی اردکانی صدور کارت ملی هوشمند را نیازمند تامین اعتبار دانست و گفت: لازم است در قانون بودجه بدین منظور تن خواه پیش بینی شود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور فراوانی نام های پسر در کشور را امیر علی، امیر حسین و ابوالفضل و دختر را فاطمه، زهرا و نازنین زهرا عنوان کرد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان