arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳

ترکيه بيانيه مشترک آمريکا و کشورهاي عربي را امضا نکرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ترکيه بيانيه مشترک آمريکا و 10 کشور عربي را که پنجشنبه در نشست امنيتي جده صادر شد، امضا نکرد.

 نشست وزراي خارجه آمريکا و 10 کشور عربي به ميزباني عربستان پنجشنبه در جده با هدف حمايت از طرح مورد ادعاي 'باراک اوباما' رييس جمهوري آمريکا در مقابله با داعش برگزار شده بود.عربستان، ترکيه را نيز به اين نشست دعوت کرده بود که 'مولود چاوش اوغلو' وزير خارجه ترکيه در آن شرکت کرد.

شبکه خبر 'ان.تي.وي' در خبري فوري خبر داد، چاوش اوغلو اين بيانيه را که در آن کشورها بر عزم خود براي مقابله با داعش و هرنوع فعاليت تروريستي تاکيد کردند، امضا نکرده است.

ترکيه در حالي بيانيه مشترک آمريکا و کشورهاي عربي را رد کرده که قرار است جان کري روز جمعه به آنکارا سفر کرده و با مقامات ترکيه در باره مسايل مختلف منطقه اي گفت و گو کند.

جان کري در حالي به آنکارا سفر مي کند که روساي جمهوري ترکيه و آمريکا هفته گذشته در حاشيه نشست سران ناتو در ولز ديدار داشتند و به دنبال آن 'چاک هيگل' وزير دفاع امريکا دوشنبه گذشته در راس هياتي به آنکارا سفر کرد.

پيشتر رسانه هاي ترکيه خبر داده اند که آنکارا مايل نيست در عمليات نظامي ائتلاف بين المللي به رهبري آمريکا براي مبارزه با گروه تکفيري وتروريستي داعش درعراق وسوريه شرکت کند.
تصميم آنکارا درباره شرکت نکردن در عمليات هوايي وزميني عليه داعش چهارشنبه شب در نشستي با حضور نخست وزير، رييس ستاد ارتش، رييس سازمان اطلاعات وديگر مقام هاي امنيتي ونظامي ترکيه اتخاذ شده است.ترکيه در حالي براي مشارکت در اين نبردتحت فشار قرار دارد که از سويي 49 تن از شهروندان اين کشور در عراق در اسارت داعش هستند و از سوي ديگر ابهامات در خصوص جديت آمريکا و غرب در مبارزه ريشه اي و صادقانه با داعش و گروههاي افراطي در منطقه مطرح است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان