پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تابناک: مديرعامل سابق گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اينکه قيمت خودرو نبايد همگام با نرخ دلار افزايش مي يافت، گفت: افزايش سه برابري قيمت خودرو ربطي به ارز ندارد و رشد ناگهاني قيمت ها به دليل بالا رفتن قيمت ارز، دليلي منطقي و قابل قبول نيست.
منطقي ، درباره نابساماني هاي قيمت خودرو در چند سال اخير، گفت: بايد پذيرفت قيمت هايي که از سوي شوراي رقابت اعلام شد کارشناسي شده است به دليل اينکه اين شورا براساس صورت نرخ هزينه هايي مانند قطعات خودرو، دستمزدها که از خودروسازان دريافت مي کند قيمت پايه خودرو را تعيين مي کنند.
مديرعامل سابق گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: مي توان قيمت پايه خودرو اعلامي از سوي شوراي رقابت را کاهش داد اما بايد پذيرفت براي انجام اين مهم نياز به يک کار فشرده وجود دارد به عنوان مثال براي کاهش يک ميليون توماني قيمت يک خودرو بايد به طور همزمان به ده موضوع توجه کرد.
منطقي افزود: با مديريت و توجه به زنجيره ارزش در صنعت خودرو يعني سازندگان، تامين کنندگان مواد اوليه و فناوري هاي جديد مي توان قيمت يک خودروي توليدي را 10 الي 15 درصد در ميان مدت کاهش داد.
اين کارشناس صنعت خودرو درباره موضوع تحقيق و تفحص مجلس از خودروسازان گفت: مي توان عنوان کرد در تعيين کارشناسي قيمت خودرو، مبناي شوراي رقابت از لحاظ کارشناسي نسبت به گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس دقيق تر است به دليل اينکه عملکرد شوراي رقابت در اين زمينه تخصصي تر بوده است.
وي ادامه داد: قبول دارم هيات تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازي نيز از کارشناسان خبره استفاده کرده اما به دليل اينکه مجلس چندان به بحث هاي فني و تخصصي صنعت خودرو ورود نمي کند، قيمت هاي اعلامي مجلس با نوسان مثبت و منفي 10 درصد در زمينه قيمت گذاري خودرو صحيح است.
منطقي در واکنش به تحليل مردم مبني بر اينکه رشد قيمت خودرو بيش از هزينه هاي متداول خودروسازان و همگام با نرخ دلار بوده، گفت: اعتراض مردم به اين موضوع هوشمندانه است بنابراين بايد با توجه به رشد هزينه هاي سالانه شرکت هاي خودروسازي مانند هزينه انرژي کارخانه و دستمزد کارگران خودروسازان، قيمت خودرو افزايش يابد.
افزايش سه برابراي قيمت خودرو منطقي نيست
مديرعامل سابق گروه صنعتي ايران خودرو افزود: با وجود اينکه نرخ دلار در سالهاي گذشته حدود سه برابر رشد کرده اما بايد قيمت برخي خودرو ها که از درصد بالاي ساخت داخل برخوردارند نهايتا حدود 1.7 برابر رشد مي کرد.
منطقي در اين زمينه افزود: افزايش حدود 3 برابري قيمت خودروبه دليل هدررفت منابع است بنابراين بايد به اين موضوعات رسيدگي شود و هزينه هاي مالي نيز کاهش يابد.
هزينه هاي تيم هاي فوتبال خودروسازان تاثيري در رشد قيمت خودرو ندارد
وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه آيا هزينه هاي ميلياردي تيم هاي فوتبال خودروسازان روي افزايش قيت خودروها تاثير دارد؟ گفت: هزينه هاي تيم هاي فوتبال خودروسازان تاثير چنداني در رشد قيمت خودرو ندارد.
منطقي درباره عدم استفاده شرکتهاي خودروسازي از تمامي ظرفيت خودروهاي توليدي گفت: عدم استفاده شرکت هاي خودروسازي از تمامي ظرفيت توليدي خود صحيح است به طور مثال با وجود ظرفيت توليد 800 هزار خودرو در سال اما 400 هزار خودرو با استفاده از اين ظرفيت توليد مي شود. بنابراين بايد خودروسازان با استفاده از تمامي ظرفيت خود شرايط کاهش قيمت خودرو را فراهم کنند.
مديرعامل سازمان صنايع هوايي در زمينه فعاليت خودروسازان گفت: خودروسازان روي تمامي عوامل در ساخت خودرو توجه نمي کنند و معمولا روي يک عامل متمرکز مي شوند بنابراين بايد در اين زمينه تدابير لازم اتخاذ شود.
منطقي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه آيا خودروسازان به صورت عمدي تمايلي به افزايش تيراژ خودرو ندارند؟ گفت: اين موضوع را قبول ندارم به دليل اينکه فروش کارخانه هاي توليد خودرويي که از تيراژ بالايي برخوردار نيست کاهش مي يابد که اين موضوع رشد هزينه ها را در پي خواهد داشت. بنابراين شرکت هاي توليدي خودرو براي جلوگيري از خطر ورشکستگي از کاهش تعمدي تيراژ استقبال نمي کنند.
وي ادامه داد: تمامي شرکت هاي توليدي خودرو تلاش حداکثري را براي پاسخگويي به ميزان تقاضا خواهند داشت.
انحراف بخشي از نقدينگي خودروسازان
منطقي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه آيا واقعيت دارد که بخشي از منابع مالي خودروسازان صرف فعاليت هايي مانند برج سازي مي شود؟ گفت: احساس مي کنم به دليل رکود کنوني در بازار مسکن منطقي نيست که خودروسازان در حوزه ساخت و ساز وارد شوند.
مديرعامل اسبق گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: براساس گزارش تحقيق و تفحص مجلس خودروسازان بخشي از نقدينگي خود را صرف خريد سهام شرکت هاي ديگر کرده اند که در اين زمينه گزارش تحقيق و تفحص مجلس بسيار دقيق است.
میخواستی پراید را ۷۰ میلیون بفروشی?
خیلی از مرحله پرتین.