پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ابراهیم حاتمی کیا شب گذشته در برنامه سینمایی «هفت» حضور یافت و به سینمای دفاع مقدس و آسیب هایی که به آن وارده شده، پرداخت.
به گزارش «انتخاب»، ابراهیم حاتمی کیا در برنامه شب گذشته "هفت" طی گفتگویی با محمود گبرلو عنوان کرد: پیش از ساخت "چ" مدتها بود فکر میکردم در مورد شخصیتی واقعی حرف بزنم که دیدم شهید چمران بهترین پاسخ برای سوالات خودم در سینماست. شخصیتی چندبعدی که عالم، چریک بود و در سیاست هم وارد میشود و دنبال خدمت بود.
*گفتن همه شخصیت شهیدچمران مرا هم دچار وحشت کرد
وی با اشاره به فیلم "چ"، ادامه داد: این شهید همه اینها را در کنار هم داشت اما قرار نبود با "چ" دنبال نمایش همه اینها باشم چون واقعا سخت بود در سینما گفتن این خلوت و رهبریت بیرونی اش را. من تا حدی که در وسعم بود سراغش رفتم.
این کارگردان توضیح داد: وحشت میکردم که "چ" را بسازم برای همین هم زیاد طول کشید و فکر میکردم آیا میتوانم آن را دربیارم یا نه آنهم آدمی که هرکسی یک تصوری از او داشت. میترسیدم "چ" را طوری بسازم که برخی را به وحشت بیاندازد یا سرخورده کند. ترش داشتم که راحت آن را بتوانم در سینما نشان دهم.
*حضورم در سینما حرام است اگر...
به گفته حاتمیکیا؛ فیلم "چ" خالقش منم و از نظر من تفسیر و ساخته شده است و شاید هرکس دیگری بود نگاه دیگری به آن داشت. امیدوارم بقیه هم بیایند و بهترین نکات دیگر در مورد شهید چمران را بگویند. اگر تعهد و قطب نما را از من بگیرند که حرفی را بزنم که مسأله جامعه نباشد حضورم در سینما حرام است. برای همکار من مسأله نیست وقتی میگوید این همه فیلمنامه دارم و نمیدانم ابتدا کدام را بسازم.
حاتمیکیا ادامه داد: مشکل سینمای مال از زمانی آغاز شد که هنرمند را از زمانش گرفتند و باعث شد که فیلمساز از زمان و مسائل زمان فاصله بگیرد و سمت سینمایی رفتیم که نسبتی با ما ندارند شاید بخاطر محدودیت و این سانسورهاست.
*سینمای ما انگار برای سیاره دیگری است
این کارگردان در ادامه این گفتگو، بیان کرد: خیلی غم انگیز است این سینمای ما؛ انگار این سینما سیاره دیگری را نمایش میدهد. من افق و نگاهمان را در این سینما نمیبینم. جدای از بحث اقتصادی، مردم به سینما نمیروند چون در سینما مگر چه مسألهای را میبیند که با ان ارتباط بگیرد؟ من که نباید صرفا آئینه به دست بگیرم و مصیبتهای مردم را به خودشان نشان دهم.
حاتمیکیا گفت: سینما قرار بود که مسائل جامعه را نشان دهد تا آینده بهتر داشته باشیم اما امروز این اتفاق را نمیبینم. وقتی یک منتقدی نمیفهمد و به من میگوید جنگ تمام شده و دیگر بس است با اینها چکار کنم؟ جنگ ما که شوخی نبود. دردهای این دوران که التیاپ پیدا نکرده اما چطور سینما میخواهد به دردهای دفاع مقدس اعتنا نکند و به آن پشت کند. منظورم هم تنها فیلمساز نیست.
*یک عدهای دیدهبانیشان برای آن ور آب است
این کارگردان همچنین بیان کرد: فیلمسازان ما سه جورند؛ بدنه که به هرحال خیلی هم خوب است. یک جریانی هم هست جشنواره ای و روشنفکری با مخاطب آن ور آب که دیده بانیاش برای آنهاست تا مخاطب خودی که من هم به آن کار ندارم. دیگری سینمای بومی که با درد وارد سینما شده است.
حاتمیکیا در این رابطه توضیح داد: روشنفکران سینما که با این کشور و آن کشور رفتن شبیه مارکوپولو هستند و دلارهایشان از دیگر کشورها می آید و هر چیز میخواهند نصیبشان میشود.
وی افزود: سینمای بدنه که در 10 روز فیلمش را میسازد و تمام؛ حرف من اینها نیست. نوک پیکان حرف من سینمای ملی است که باید مصونیت داشته باشند برای گفتن حرفها و باید سیاستمدار حوصله داشته باشند در قبالش.
این کارگردان گفت: من فیلمی را باید بسازم که مردم درکش کنند و با آن ارتباط برقرار کنند درحالیکه در بدترین وضعیت آن را گذاشتهاند. فیلمهایی که باید با حوصله آن را ساخت. بازیگری به فیلمهای ماها متلک میگوید که خودشان در فیلم به اصطلاح فاخر بازی میکند. این فیلمسازی نیاز به فیلمسازانی دارد که پای حرفش بایستند و حوصله کنند.
*در سینما هم باید بجنگیم
وی با بیان اینکه مسأله ما تعداد تماشاچیان شده نه اینکه آیا فیلمسازی مثل ما میتواند حرفش را بزند یا نه، ادامه داد: ما هم باید در سینما بجنگیم که حرفمان را بزنیم. باید فیلمساز خودش مقاومت کند برای آنچه که باید بگوید. اصلا انتظار از سیاستگذار نداشته باشد. فیلمساز الان ما میگوید نمیگذارند ما بسازیم! این چه حرفی است؟
وی به فیلمسازان دفاع مقدس اشاره داشت و گفت: فیلمسازی که خون دیده و جنگیده جای سوال من است که چرا وقتی اینها را دیده ای، صحنه را ترک کرده ای و سراغ جای دیگری از سینما رفته ای؟ مگر حرف "شیار 143" حرف تازه ای بود که واکنش مردم را داشت؟ نه حرف تازه ای نداشت اما مردم دنبال اینها هستند.
*قرار نیست فیلمی جنگی توپ و تفنگ داشته باشد
حاتمیکیا همچنین تأکید کرد: من نمیگویم فیلمساز فیلم توپ و تفنگی بساز؛ بلکه جامعه را مطرح کن مگر آژانس شیشه ای و ... توپ و تفنگ دارد؟ من میگویم از نسل انقلاب و جنگ بگو که بچه های ما با آن غریبه نباشند.
وی افزود: قرار است که سینمای دفاع مقدس هم سخت باشد و فیلمساز هروقت توانست، بیاید فیلم جنگی را بسازد. چون سخت است باید بروی سراغ هر فیلمی؟ من با هم قبیله های خودم در سینمای جنگ حرف میزنم و کاری به بقیه فیلمسازان ندارم. خانه سینما و .. کار خودشان را میکنند من به هم قطاران خودم و کسانی که باید از سینمای جنگ حرف بزنند کار دارم. شرم بر فیلمسازی باشد که بخاطر نان بیشتر برود سراغ یک ژانر.
*بچه های جنگ پای سینمای دفاع مقدس نایستاده اند
وی با بیان اینکه بچه های فیلمساز جنگ پای کار نایستادند و تحمل نکردند و صحنه را رها کرده اند، عنوان کرد: قرار نیست وقتی مشکلی را بببینم سریع کنار بکشیم. بحثم مشکل و مدیر نیست مشکل خود ماست. دنبال چیزی باشید که مشکل زمانه را جواب بدهد. متأسفانه دوستان این را فراموش کرده اند که حرف زمانه بزنند. از باکری و چمران هم اگر حرف میزنیم باید دنبال بخشی باشد که به درد جوان امروز بخورد. قرار نیست که حتما فیلم بفروشد. نمیدانم چرا کسی مثل بهزادپور فیلم نمیسازد و سراغ تئاتر و .. رفته؛ چرا صحنه سینمای جنگ را ول کرده ای؟
حاتمیکیا در ادامه یادآور شد: وقتی ماها میدان را خالی میکنیم فیلمهایی می آید که اشخاص این گوی و میدان را سکوی پرتاب میدانند؛ طرف هیچ اعتقادی به این مباحث نداشت و می امد که با پولی، کار دفاع مقدسی بسازد و بعد برود سراغ کار خودش.
*حرف نسل ماها بوی باروت میدهد
این کارگردان در ادامه نشست خود، گفت: مسئول ما باید به بهترینها فرصت ساخت فیلمسازی دفاع مقدس بدهد نه هرکسی که لباس بسیجی دارد و چفیه گذاشته. گرچه بخشی از ان به میدان خالی کردن از طرف ماها برمیگردد.
وی عنوان کرد: حرف نسل انقلاب بوی باروت میدهد و وقتی این نقدها را تحمل نکنند، مسئول ما راه به اینها نمیدهد. بچه های تازه کار که دنبال الفبای فیلمسازی است را وارد سینمای جنگ میکنند؛ به حرف بچه های ما که منتقد هستند و بوی باروت میدهند، اعتماد نمیکنند.
وی گفت: کسی که ادعا میکند حرفش واقعیت است و دیگر جز این نیست من به اینها شک دارم. اینها جوک است و دنبال رام کردن مخاطب؛ هرکسی از نگاه خودش یک واقعه را نشان میدهد مثل من که چمران را از دید خودم روایت کردم.
ابراهیم حاتمی کیا در بخش دیگری از گفتگوی خود در برنامه "هفت" بیان کرد: من تا الان به انجمن سینمای دفاع مقدش نرفته ام وآنان را جدی نمیگیرم. دوستان من از شما و کار و تشکیلات شما چه چیزی درآمده است؟ اگر چیزی درنیامده در آن را ببندید. این تشکیلات پولها را خورد اما عملا سرما را پایین انداختند. پشت این بچه ها هم نماز میخوانم اما بحثم سر تخصص سینماست که مانع کار ما هم شده اید.
این کارگردان تأکید داشت: ما فیلمسازان پر از اشتباهاتیم و باید به این اشتباهات افتخار کرد. قرار نیست هرچه من بگویم عین حقیقت باشد و ما اشتباه نکنیم؛ اصلا حرف درستی نیست که من اشتباه نکنم.
*خیلی ظلم است که در فیلم دفاع مقدس هم دنبال سیاه نمایی باشید!
حاتمی کیا در این رابطه به فیلم نرگس آبیار اشاره کرد و گفت: در "شیار143" کل فیلم روایتگر انتظار یک مادر بخاطر فرزند شهیدش را نشان میدهد و چه زیبا ساخته شده اما یک فیلم دیگر طوری این را نشان میدهد که فلان بچه با رنگ چشم آبی جنگ رفته اما امروز با وضعیت فلاکت باری، جانباز شده و ... .
وی ادامه داد: این دو فیلم خیلی متفاوتند و این همان به اصطلاح بقیه سیاه نمایی میشود. فلان فیلمساز تو فقط چسبیدی به این بخش؛ این خیلی ظلم است. چطور میتوانی جنگ را نبینی چون اولین تقه ای که خورد آبادان را رها کردی و به تهران آمدی.
*آدمهای آرمانی در اقلیت هستند؛ این درد است
کارگردان فیلم "چ" در این نشست خاطرنشان ساخت: برخی فیلمها جنگ تحمیلی را بد نشان میدهند و این درد است. این درد است که فیلمساز آبادانی ما از قبل انقلاب و فضای آن حرف بزند ولی از درد جنگ چیزی نگوید. فیلمهای جنگی هم ساختیم که مثلا سیاه نمایی است و شرم باد.
وی تأکید کرد: درد این مملکت است که هرم سینما طوری شده که ما آدمهای آرمانی در اقلیت هستیم و ما را به بازی گرفته اند. خدا به ما این مقاومت را بدهد و بچه های ما کوتاه نیایند و مقاوم باشند.
*وای بر ما با سینمایی که دنبال حرف پایین تنه زدن، برود
وی همچنین گفت: سینما ورشکسته است. قرار نیست من حرف پایین تنه بزنم که سینما بچرخد و پر از مخاطب شود که وای بر ما و آینده ما که متأسفانه برخی بچه ها سراغش هم رفته اند. من کاری به اینها ندارم و باید حرف خودم را بزنم.
این کارگردان در ادامه گفت: آقای ایوبی و دوستان مدیر را کاری ندارم و امیدوارم زحمتشان را بکشند. ما خیلی حرف در سینمای دفاع مقدس برای گفتن داریم و بچه های ارزشی نباید خاله زنکها سینما، آنان را گمراه کنند. حرفت را بزن چندین سال دیگر فیلمت را میبینند. به اندازه کافی هستند که چرخ دهنده سینما را چرخ دهند وسینما را بتکده کنند. ما کاری به اینها نداریم.
*به حرف منتقدی که فقط دنبال بی بی سی است، کاری ندارم
به گفته این کارگردان؛ کار دفاع مقدس و مسائلی از این دست سخت است و ممکن است جلویت را بگیرند. حتی "گزارش یک جشن" نیز همین گونه است که با آن مخالفت کرده اند. من درد دارم و حامل پیامم و این را به کسانی میگویم که میگویند سینما نیازمند پیام نیست. اگر پیامی نداشته باشم برای چه به سینما می آیم.
ابراهیم حاتمی کیا در پایان گفتگوی خود در برنامه "هفت" بیان کرد: خداروشکر که مردم مرا بعنوان فرزند خودشان پذیرفته اند. منتقد آدم را گمراه میکند. به منتقدی که مسأله اش ارزش نیست و افتخار میکند که فیلم ایرانی بد است و تلویزیون جمهوری اسلامی را نمیبیند و دنبال بی بی سی است، کاری ندارم.
چرا فکر میکنید کسی که همفکر شما نیست بفکر ممیزی و اینچیزاست؟؟آخه دلیل نداری خب حرف نزنیییییییید.
ای بابا.
اگه در مورد حرفای این بنده خدا نقد دارید خب با دلیل بگید..اینکه چیز سختی نیست!
ا-بپذیریم سینما یک صنعت است وبایستی باویژگی هایش به آن پرداحت.
2-اغلب مخاطبین آن عام هستند(هرچند فیلم هاد درجایی محدود و تعدادی معدود به نمایش درآیند).
3-جامعه سینمایی ما نسبت به این قلمرو و آخرین فناوری های سینمایی عقب هستند(بهر دلیلی).
4-از نظر کیفیت وکمیت فاقد راهبرد می باشیم(اگر کسی غیر ازاین ادعادارد مستند بیان نماد).
5-جایگاه هنر در برخی از هنرمندان متاسفانه در حد ژست ظاهری و فخر فروشی کاهش یافته است(به کسی برنخورد).
6-قدر شناسی از پیشکسوتان متعهد وکاریزماتیک این بخش در حدشعار بوده واصیل ونهادینه نیست.
7-رسانه ها(به ویژه صدا وسیما) بصورت عمیق و متعهدانه به آن توجه نمی کنند.
8-مراکز علمی ،اساتید،نخبگان وفرهنگیان (دارای پایگاه اجتماعی )تقریبا از بحث های مربوط به سینما گریزانند.
9-........
اگر اطاله کلام نبود خیلی ازموارد را می شود ذکر نمود.
لطف کن فقط از طرف خودت حرف بزن نگو دل ما و...
و آقتی مجیدی رو در کنار سایر عزیزان دلت ننویس
مخاطب جوان نمیتونه با شما و افکارتون رابطه برقرار کنه
سینمای جنگ و شهدا تموم نمیشود اقا
من ی جوونم و عاشق سینمای دفاع مقدس.چون همون کارای اندکی هم که شده زیبا بودند.
کیه که بگه آزانس شیشه ای زیبا نیست؟؟!
چرا اخراجیها اینقد فروش داشت؟
اما بعضی وقتها افراد جنبه ی بزرگ شدن ندارند یا توی راهی میوفتند که معلوم نیست پشت داستان چیه
کاش حاتمی کیا قدر خودش رو بدونه و بدونه که نباید با تندی با همه حتی مخالفانش صحبت کنه و تهمت های ناشایست بزنه
کاش همه همیدگه رو تحمل کنیم
همین جوونا خیلیهاشون نمی دونن چمران کیه؟!
مطمئنم خیلی ها فیلم چ و به رنگ ارغوان رو ندیدن که اینطوری نظر می دن
بدون اغراق بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایرانه
ایشون واقعا دلسوز هستند اینقدر به برخی گفته ها سخت نگیرید .
حاتمی کیا هنرمند خوبیه و من به شخصه فیلم های ایشونو دوست دارم ولی فکر نمی کنم جز 5 کارگردان برتر ایران باشند در کنار اساتید بزرگی که اجازه فیلم سازی ندارند ایشون سیاه مشق هم نمی کنند .
بین فیلم ها و شخصیت ایشون همخوانی وجود نداره من قهرمانهای ایشونو دوست دارم ولی شخصیت عربده کش و حق به جانب خودشون برام قابل درک نیست .
از دید من عباس قهرمان داستانه از دید ایشون حاج کاظم
سلام و درود و خدا بر زنده نگهدارندگان یاد شهدا
سلام بر ابراهیم حاتمی کیا
ايشون اولين كسي بود كه چند سال قبل از كوي دانشگاه تو فيل آژانس گفتند «دود اون موتوريها ... امثال عباس رو خفه كرده» اون موتوري ها دو سال بعد به كوي دانشگاه حمله كردن. اگه همون زمان معني حرف ايشون رو دريافته بوديم اين فاجعه اتفاق نميافتاد. تو فيلم موج مرده هم در مورد آقازادهها هشدار داد كه كسي گوش نكرد.
همش فكر نكنيم كه ما داريم درست ميگيم. من اعتقاد دارم كه اين آدم صادقه حتي اگر نظرش با من متفاوت باشد. ضمناً ايشون كي از جنگ به تنهايي صحبت كرده هميشه از آدمهاي اون زمان و آرمانهاي انقلاب حرف زده. نه از جنگ
بنده خدا هم بايد با افراطيون اينوري بجنگه هم اونوري
ايشان نه مثل فيلمهاي ده نمكي لمپن ساز وسطحي است
ونه مثل بني اعتماد سياه نمايي دارد
موفق باشد
فیلم طبقه حساس خیلی هم عالیه
از این فیلمای دره پیتی بهتره که والا ....
واقعا شما فکر میکردید که تو پاوه یه همچین اتفاقی افتاده باشه؟؟؟اصلا فک میکردید چمران همچین ادمی باشه ..
واقعا جوونای این زمونه از هیچی خبر ندارن وخیلی بی خیالن باید کسی باشه که تاریخ رو بهشون یاداوری کنه وچه چیزی بهتر از سینما میتونه این کارو انجام بده ...من خودم از این فیلمها دوس ندارم که درمورده جنگه ولی این فیلم حاتمی کیا فوق العاده بود ....
حاتمی کیا با تمامی ایراداتش از خیلی از فیلم سازهای روشنفکر غرب زده بهتره
متاسفم برای دوستانی که تا اسم جنگ میاد انگار شوک بهشون وارد میشه.
متاسفم که کارگردان های غربی "تروی" و "اسپارتاکوس" به خوردمون میدن و ما به به و چه چه می کنیم، کار به "چ" و "شیار143" درجه که می رسه ژست اندیشمند بودن و نقاد بودن به خودشون میگیرن.
. فیلم مورد علاقه خود را . بزرگ ترین عیب سینمای ما نداشتن نویسنده بزرگ ومتفکر است .اغلب کارگردان ها گمان می کنند با یک قصه بی سر وته می توانند فیلم ماندگار بسازند. نمایش نامه هم همین طور ما بهرام بیضایی خیلی کم داریم
نيت ده نمكي در همه فيلم هاش خوبه و مي خواد ارزش هاي فراموش شده رو نشون بده اما اونقدر ضعيف كار كرده كه به جاي دفاع از ارزشها بيشتر ضربه بهشون زده. خواهش ميكنم فيلمسازاني كه توانايي لازم رو دارند دست بكار بشن واسه اين مسائل
سینما قرار بودکه مسائل جامعه را نشان دهد تا آینده بهتر داشته باشیم
اگر دلیل اینکه چنین سینمایی را نداریم نمیدانی از آنانی که میدانند بپرس.
یه جا هم فرمودید من با هم قبیله های خودم..........
اینجا ایرانه . آفریقا و آمازون و عربستان نیست که قبیله ای باشد.
دغدغه اصلی حاتمی تو این فیلم ، جلوگیری از تمامیت خواهی قشری بود که خودشون رو وارث و صاحب این سرزمین می دونستن و این که افکار نو باید مجال مطرح شدن رو داشته باشن و در نهایت این مردم هستن که انتخاب می کنند که با کدام طرز تفکر موافق هستند ولی متاسفانه الان می بینم که دقیقا عکس دیدگاهی که در روبان قرمز مطرح کرده رفتار می کنه و می خواد فقط طرز فکر قشر خاصی در سینما مطرح بشه و بقیه رو به هر اتهامی ساکت کنه !!!
ای کاش حاتمی کیا فقط تو فیلم هاش صحبت کنه و قضاوت رو به مردم بسپاره
البته هدف ایشون از این صحبت ها جلب رضای الهی بود