arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳

تعامل با جهان، تعارف ديپلماتيك نيست

*غلامعلي خوشرو
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس‌جمهور ايران با روساي سران تعدادي از كشورهاي اروپايي نظير فرانسه، انگلستان و سوييس در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل ديدار و گفت‌وگو كرد؛ ديدارهايي كه مي‌تواند سرفصل جديدي را در روابط ايران و اروپا بگشايد. اروپا در سال گذشته با بحران اوكراين و كشمكش با روسيه روبه‌رو بوده است كه ابعاد سياسي و اقتصادي اين بحران روي همه كشورهاي اروپايي اثر گذاشته است. اينك نيز شرايط حاد افراطي‌گري در خاورميانه و شمال آفريقا نه تنها منافع اروپا را تهديد مي‌كند بلكه هزاران نفر از شهروندان اروپايي نيز به گروه‌هاي افراطي و تروريستي و تكفيري پيوسته‌اند و خود به خطري جدي براي امنيت داخلي اروپا تبديل شده‌اند. در مذاكرات ايران و غرب بر سر پرونده هسته‌يي نيز گرچه گام‌هايي در جهت حل و فصل موضوع برداشته شده اما غرب همچنان بر مواضع يكجانبه و غيراصولي خود پافشاري مي‌كند و عملا روابط اقتصادي و سياسي خود با ايران را به ركود و رخوت كشانده است.

تحريم‌هاي يكجانبه آمريكا و اروپا عملا تبادلات اقتصادي و مالي ايران و اروپا را مختل كرده و از اين رهگذر زيان بزرگي بر اقتصاد بحراني اروپا وارد شده است. اگر اروپا منافع راهبردي و استراتژيك خود را در نظر بگيرد به روشني درمي‌يابد كه ايران مي‌تواند يك شريك خوب تجاري و اقتصادي و يك عامل مهم صلح و ثبات در منطقه باشد. تعامل دولت تدبير و اعتدال با اروپا يك تعارف ديپلماتيك نيست بلكه يك رويكرد استراتژيك است. اگر در پرونده هسته‌يي نگراني اروپا صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌يي است، ايران تضمين كافي و عيني براي اين هدف فراهم مي‌كند، اروپا بايد از اين فرصت استفاده كند تا هم در پرونده هسته‌يي به مصالحه‌يي متوازن دست يابد و هم روابط اقتصادي و سياسي خود را بازسازي كند. فرصت بزرگ سرمايه‌گذاري و مشاركت در پروژه‌هاي انرژي و معدني و صنعتي در ايران فراهم است.

بنابراين عامل اقتصادي ايران و اروپا عاملي ثبات‌آفرين براي كل منطقه خواهد بود. همكاري اقتصادي و صنعتي ايران و اروپا علاوه بر توسعه و پيشرفت مي‌تواند به عاملي اعتمادساز و ثبات‌بخش تبديل شود. اروپا بايد يك بار براي هميشه به اين درك استراتژيك برسد كه ايران خطر نيست بلكه عامل صلح و ثبات است.سياست‌ها و تبليغاتي كه ايران را خطر بزرگ امنيتي منطقه و جهان معرفي كرده است بزرگ‌ترين ضربه را به منافع اروپا وارد كرده است. اگر اروپا نگاه خود را تغيير دهد آنگاه به روشني درمي‌يابد كه برنامه هسته‌يي ايران فقط بخشي از توسعه و توليد انرژي در ايران است. تحريم‌هاي بانكي و نفتي اروپا عليه ايران نه مبناي حقوقي دارد و نه توجيه اقتصادي و اروپا هرچه زودتر به مرحله بعد از تحريم فكر كند منافع بلندمدت‌تري خواهد داشت.

رياست‌جمهوري ايران سال گذشته طرح مبارزه با افراطي‌گري و خشونت را به مجمع عمومي سازمان ملل ارايه كرد. اگر اين طرح به صورت جدي و همه‌جانبه مورد توجه غرب قرار مي‌گرفت امروز شاهد چنين فجايعي در عراق و سوريه و افريقا نبوديم. رويكردهاي ايران از عمق استراتژيك برخوردار است و متاسفانه سياست‌هاي اروپا و امريكاست كه دچار روزمرّگي و ناهماهنگي است.

در مبارزه با افراط و خشونت، ايران پيشگام است، در سال‌هاي اخير تروريست‌هاي تكفيري هزاران هزار شيعه را قتل عام كردند و اروپا توجهي نكرد. پس از اين همه كشتار اكنون رييس‌جمهور آمريكا اقرار مي‌كند خطر امنيتي، ايران شيعه نيست بلكه افراط‌گرايي سني است كه خود را به صورت داعش نشان داده است. آيا براي درك اين واقعيت ساده بايد اين همه خون بي‌گناهان بر زمين ريخته مي‌شد؟ مبارزه با افراط‌گري و خشونت‌طلبي امري پيچيده و چندبعدي است كه اگر اروپا به نظرات ايران در اين مورد خوب توجه كند با تعامل و همكاري با ايران مي‌تواند در جهت مبارزه با خشونت موفق شود. بنابراين نقش ايران در ايجاد صلح و ثبات در منطقه با رويكرد اروپا مبني بر تحريم و فشار عليه ايران همخواني ندارد. ملاقات‌هاي اخير رييس‌جمهور ايران و سران كشورهاي اروپايي در جهت درك متقابل از يكديگر و بسط همكاري و تعامل است.

سفير ايران در برن/اعتماد
نظرات بینندگان