arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

انتقاد شدید رییس دیوان عدالت اداری از برخی تعابیر در باره دفاع مقدس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس دیوان عدالت اداری با تاکید بر اینکه حفظ ارزش های دفاع مقدس به شعار نیست، از تعابیر مطرح شده از سوی یکی از هنرمندان ایرانی مقیم خارج از کشور در این زمینه به شدت انتقاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری شامگاه یکشنبه در همایش تجلیل از ایثارگران کانون وکلای دادگستری مرکز با عنوان 'از جبهه تا محکمه' گفت: در همه کشورهای دنیا برای جنگ ها و عناصر تاثیرگذار در پیروزی های آنان شاهد تجلیلهای خاص هستیم، به گونه ای که همگان در برابر بنای یادبودی به نام' سرباز گمنام' ادای احترام می کنند.

وی با اشاره به اهمیت جهاد در مکتب اسلام افزود: هیچ خیر و خوبی بالاتر از حضور در جبهه هایی که از ارزش های اعتقادی یک ملت و کشور دفاع می کند، وجود ندارد.

رییس دیوان عدالت اداری کشور خاطرنشان کرد: ما در برابر شهدا، خانواده های بزرگوارشان و همچنین در برابر جانبازان، ایثارگران و آزادگان نمی توانیم دین خود را ادا کنیم زیرا آبرویی که کشور ما امروز در جهان به دست آورده، ناشی از مبارزه ایثارگرانی است که با تمام وجود در طول هشت سال تمام به دفاع از مرز و بوم ایران پرداختند.

وی تاکید کرد: ما امروز به صراحت این ادعا را بیان می کنیم که هر چه کشور ما از استقلال، ارزش، حفظ ناموس و پیشرفت های علمی کسب کرده، همه و همه مرهون تلاش های هشت سال دفاع این عزیزان است.

منتظری با بیان اینکه در جریان جنگ تحمیلی استکبار جهانی و تمام عوامل منطقه ای اش پشت سر صدام جنایتکار ایستادند و از او پشتیبانی کردند، گفت: ما در جنگ شاهد بودیم که چگونه شرق و غرب تمام امکاناتشان را در اختیار صدام گذاشتند.

وی به همین دلیل، مهمترین وظیفه مردم و مسئولان را در شرایط کنونی، احیا کردن ارزش هایی دانست که ایثارگران به خاطر آن جانفشانی کردند.

رییس دیوان عدالت اداری گفت: حمایت لفظی و تشکیل اینگونه مجالس برای ایثارگران کافی نیست و ما باید بدانیم که حفظ ارزش های دفاع مقدس به شعار نیست بلکه باید در عمل آنها را احیا کنیم.

منتظری در ادامه سخنانش، با اشاره به اینکه برخی افراد داعیه های خاص دارند اما سخنانی درخصوص دفاع مقدس می زنند که واقعا جای تاسف است، از آنچه که آن را ' تعبیر بی شرمانه و وقیحانه یک نفر متفکر مشروب خوار غرب گرای افتاده در دامن غرب' خواند، به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: این فرد یک واژه بسیار زشت را در مورد دفاع مقدس بر زبان جاری کرد که این امر ناشی از واگرایی و از خود بیگانگی در برابر غرب است و این سکولار بودن و پشت پا زدن به همه ارزش های اخلاقی و دینی انسان را نشان می دهد.

منتظری افزود:' کسی که می آید دوران دفاع مقدس را به عنوان - خیلی عذر می خواهم - یک دفاع پریود تاریخ ایران نام می برد چگونه می تواند خود را به عنوان یک ایرانی جا بزند و خجالت نمی کشد خود را ایرانی بنامد. در حالی که در هشت سال دفاع مقدس با دادن 200 هزار شهید و 400 هزار جانباز و ایثارگر از خاک و ناموس کشور دفاع شد چگونه این فرد اینگونه وقیحانه این تعابیر را در یک رسانه عمومی به کار می برد؟!.'

وی با طرح این سوال که منشاء این نوع برداشت از دفاع مقدس چیست؟، اظهارداشت: آیا این موضوع چیزی جز از خود بی خود شدن در برابر فرهنگ غربی نیست؟!

رییس دیوان عدالت اداری هشدار داد:' باید مراقب باشیم خدای نکرده ما چنین جریانی را در کشور شاهد نباشیم.'

منتظری در بخش دیگری از سخنانش گفت: نظام جمهوری اسلامی آنگاه می تواند داعیه حفظ ارزش ها را داشته باشد که قانونمدار باشد و اگر قرار باشد قانونی وضع شود و مجریان امر به آن عمل نکنند و یا به آن اهمیت ندهند قطعا اهداف شهدا تحقق پیدا نکرده است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از قانون گریزی افزود: قانون گریزی از یک نقطه کوچک آغاز می شود و سپس گسترش می یابد، به گونه ای که اگر جامعه ای به قانون گریزی عادت کند تبعاتش همه افراد آن جامعه را در بر می گیرد.

رییس دیوان عدالت اداری همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری همایش تجلیل از ایثارگران در کانون وکلای دادگستری گفت: انتظار می رود جامعه حقوقدانان که به عنوان وکیل دادگستری در جریانات مختلف کشور در محاکم برای دفاع از حق حضور دارند و موکلان خود را همراهی می کنند با دستگاه قضا ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.

وی افزود: تاثیرگذاری یک وکیل و جامعه وکالت در مجموعه دستگاه قضا مساله روشنی است و ارتباط گرم و صمیمی بین جامعه وکلا و دستگاه قضا می تواند اثرات مفیدی برای مردم در پی داشته باشد.

رییس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: اگر جامعه وکلایمان کسانی باشند که صرفا اجرای قانون برای آنها ملاک باشد و در مسیر قانون حرکت کنند بزرگترین خدمت را به دستگاه قضایی کشور می کنند.

وی تاکید کرد: وقتی ملاک برای یک وکیل قانون باشد همانگونه که برای یک قاضی نیز باید ملاک قانون باشد حتما رابطه ای خوبی می تواند بین دستگاه قضا و کانون وکلا برقرار شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان