arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

سکته های زودرس زیاد شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر گروه خانه سلامت شیراز با بیان اینکه سکته های زودرس در جامعه زیاد شده است،گفت : براساس مطالعات 70 درصد سکته های قلبی در افراد با ریسک خطر بالا بروز می کند که توجهی به سلامتی خود از لحاظ وزن ، فشار خون ، قند خون ، چربی خون ندارند.

دکتر علی بابایی به مناسبت روز جهانی قلب هفتم مهر ماه(29 سپتامبر) افزود : هر چه عوامل پرخطر برای افراد جامعه افزایش پیدا کند ریسک بروز سکته قلبی در جامعه بیشتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری های قلبی - عروقی و سکته قلبی زود رس در جامعه افزایش یافته است ادامه داد: نیمی از مرگ و میر ها در اجتماع در بیماران قلبی و عروقی اتفاق می افتد و بروز سکته های قلبی زودرس در کشور نگران کننده است.

به گفته وی در ایران بیماری های قلبی وعروقی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان است و چند ریزفاکتور بسیار مهم در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش دارد.



*** ریز فاکتورهای خطر سکته قلبی

وی به رواج تغذیه نادرست در افراد جامعه به خصوص در میان جوانان اشاره کرد و اظهار کرد: پرخوری، تغذیه نامناسب به ویژه غذاهای چرب باعث افزایش وزن و دور شکم شده و ریسک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

به گفته این متخصص قلب و عروق دور شکم در مردان 90 و در زنان باید 80 سانت بیشتر نباشد.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد : قند خون بالا ، چربی خون بالا ، فشار خون ، اضافه وزن و چاقی از دیگر عوامل خطر است که سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته قلبی می شود .

به گفته وی 40 درصد از مردم ایرانی اضافه وزن دارند و چاقی یکی از مهمترین عوامل خطری است که باعث بیماری فشار خون ، چربی خون ، دیابت و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.



**** پیشگیری مهمتر از درمان

وی به موضوع پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی در روز جهانی قلب اشاره کرد و گفت: تغییر فرهنگ تغذیه و استفاده از سبزی و میوه تازه ، لبنیات کم چرب ، عدم مصرف نمک ، مصرف گوشت سفید و سالم سبب پیشگیری از بروز این بیماری می شود.

بابایی اظهار کرد : تا 80 درصد می توان از بروز سکته های قلبی جلو گیری کند.

وی اضافه کرد : ورزش ، پیاده روی ، دوچرخه سواری از دیگر مواردی که مورد تاکید پزشکان قرار گرفته است .پیاده روی به مدت 40 دقیقه در روز برای سلامتی قلب بسیار مفید است .

بابایی اظهار کرد :پیشگیری از عوامل بیماری های قلبی و عروقی مسی تواند تا 80 درصد موارد مفید واقع شود از بروز سکته های قلبی جلو گیری کند.



****کاهش نمک در رژیم غذایی

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت در آستانه روز جهانی قلب (هفتم مهر ماه) از تمام کشورها خواست تا سال 2025 مصرف نمک را 30 درصد کاهش دهند یادآور شد : مصرف نمک در کشور ما بیش از حد استاندارد های جهانی است.

فوق تخصص قلب وعروق افزود : بیشتر نمک مصرفی در ایران در مواد غذایی آماده و فست فوده ها است زیرا اکثر ایرانی ها غذاهای چرب و شور را بیشتر مصرف می کنند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی و سکته مغزی مهمترین علل مرگ های زودرس در قرن 21 هستند.



****کاهش استرس روزانه

وی با بیان اینکه استرس نیز از عوامل ابتلا به سکته قلبی است اظهار کرد: مردم گرفتار مشکلات روزمره هستند و استرس در زندگی آنان جریان دارد سعی در کاهش استرس روزانه می تواند از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی پیشگیری نماید .

به گفته وی 40 درصد از ایرانی ها اضافه وزن دارند و چاقی یکی از مهمترین عواملی است که باعث بیماری فشار خون ، چربی خون ، دیابت و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مردان چندین برابر زنان است افزود: هورمون های زنانه تا سن یائسگی عامل محافظت کننده زنان در برابری بیماری های قلبی و عروقی است اما پس از یائسگی این نسبت خطر در بین مردان و زنان تقریباً مشابه می شود.

****عدم استعمال مواد مخدر و دخانیات

وی توضیح داد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که استعمال مواد مخدر تاثیر مستقیم بر بروز بیماری های قلبی و عروقی داردو باعث گرفتگی شدید عروق کرونر ، مغزی ، آئورت شکمی و گرفتگی عروق محیطی قلب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز استعمال سیگار و دخانیات را از مهمترین عوامل خطرزای بیماری های قلبی و عروقی برشمرد و هشدارداد: همه آحاد جامعه به ویژه جوانان باید از استعمال دخانیات دوری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : بررسی و معاینات فردی می تواند احتمال بروز بیماری و سکته قلبی را تا 5 سال بعد مشخص کند.

*** روش هایی برای محافظت از قلب

*روزی 30 دقیقه ورزش کنید

*هفته ای 2 بار ماهی بخورید

*مواد غذایی دارای امگا 3 را در برنامه غذایی بگنجانید.

*از استرس پرهیز کنید.

*شب ها حداقل 7 ساعت بخوابید.

*برای گردش و هم صحبتی با دوستان وقت کافی بگذارید.

*کار، همه زندگی نیست به خودتان استراحت دهید.

*از خوردن صبحانه کامل و سرشار از فیبر غافل نشوید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان