arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۸۹
رهبر معظم انقلاب:

تحقیری كه حكومت مصر بر مردم تحمیل كرد، جوانان مصر را به ستوه آورد

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: امروز به بركت ایمان و اسلام، صلابت، عزت، پیشرفت و تأثیرگذاری ایران اسلامی، بیش از هر زمان دیگر درخشان تر و عزم ملت برای رسیدن به اوج قله عظمت مصمم تر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم آذربایجان با اشاره به حركت رو به گسترش بیداری اسلامی در دنیای اسلام، آن را ثمره شیرین مقاومت و ایستادگی ملت عظیم ایران در 33 سال گذشته دانستند و تأكید كردند: امروز به بركت ایمان و اسلام، صلابت، عزت، پیشرفت و تأثیرگذاری ایران اسلامی، بیش از هر زمان دیگر درخشان تر و عزم ملت برای رسیدن به اوج قله عظمت مصمم تر است.

در این دیدار كه در آستانه سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 56، انجام شد، رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از ایمان، اخلاص، پایمردی و بصیرت مثال زدنی مردم آذربایجان در طول تاریخ بویژه در مقاطع مختلف نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی ایران افزودند: مهمترین ویژگی حركت مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 الگو شدن آن برای حركتهای بعدی ملت ایران بود و اگر قیام 29 بهمن 56 روی نمی داد، قیام 19 دی مردم قم به فراموشی سپرده و روند حركت ملت ایران در مسیر نهضت اسلامی، متوقف می شد.

آیت الله خامنه ای مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران را نیز الگو شدن آن برای ملتها دانستند و خاطرنشان كردند: علت اصلی فشارهای گوناگون به جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون جلوگیری از الگو شدن حركت عظیم ملت ایران بوده است.

ایشان با اشاره به تحریم های اقتصادی، ترور دانشمندان برجسته علمی، و اتهام زنی های گوناگون در زمینه حقوق بشر، تأكید كردند: همه فشارها و تبلیغات برای این است كه حركت ملت ایران را متوقف كنند و موجب رویگردانی افكار عمومی منطقه و جهان از جمهوری اسلامی ایران شوند اما برخلاف خواسته سلطه گران، ایران اسلامی روز بروز قویتر و پیشرفته تر شده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: هشت سال دفاع مقدس موجب شد سرداران جوان و شجاع ملت ایران امكان بروز بیابند و تحریم های اقتصادی و علمی نیز باعث شد، استعدادها و تواناییهای جوانان شكوفا شود.

حضرت آیت الله خامنه ای مهمترین ویژگی مردم آذربایجان و تبریز را شور و شعور، و عزم راسخ همراه با بصیرت دانستند و خاطرنشان كردند: این ویژگیها از جمله بصیرت همراه با قدرتِ تحلیل باید همچون 33 سال گذشته در نسل جوان و همچنین نسلهای بعدی حفظ و تقویت شود.

ایشان تأكید كردند: اگرچه جوان امروز امام (ره) و شهید باكری ها را ندیده و دوران سخت 8 سال دفاع مقدس را لمس نكرده است اما فكر، تشخیص و راه جوان امروز، همان فكر و مسیر سالهای اول انقلاب اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه بصیرت ایمانی، شریان حیاتیِ احیاء كننده فكرها و دلها است، افزودند: این بصیرت ایمانی باید همواره ادامه پیدا كند، همانگونه كه تاكنون ادامه داشته و تأثیر خود را نیز در دنیا گذاشته است.

آیت الله خامنه ای بیداری اسلامی مشهودِ كنونی در منطقه را متأثر از حركت ایمانی و عزم راسخ ملت ایران دانستند و تأكید كردند: قضایای بسیار مهم مصر ناشی از حركت بیداری اسلامی و تحقیر سالهای متمادی ملت فهیم، كهن و صاحب تمدن مصر است.

ایشان شكل گیری حركتهای عظیم اجتماعی را تدریجی و در طول سالیان متمادی اما بروز آنها را ناگهانی و دفعی، دانستند و افزودند: ذلت و تحقیری كه حكومت مصر در طول سالهای گذشته به دلیل وابستگی به امریكا و رژیم صهیونیستی بر مردم تحمیل كرد، سرانجام ملت و جوانان مصر را به ستوه آورد و اینگونه بصورت ناگهانی بروز كرد.

رهبر انقلاب اسلامی، نقش جوانان مصری و ایمان و عزم راسخ آنها را در حركت عظیم مردم، تعیین كننده خواندند و خاطرنشان كردند: حركت مردم مصر با پیشتازی جوانان از مساجد و نمازهای جمعه آغاز و سرانجام به یك حركت عمومی تبدیل شد.

آیت الله خامنه ای حضور مردم در صحنه را موجب ناكارآمد شدن ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی قدرتهای زورگو دانستند و افزودند: امریكاییها می توانند به دولتهای بدون پشتوانه مردمی به راحتی زور بگویند و هرگاه هم كه به سردمداران آنها نیاز نداشته باشند به آنها همچون محمدرضا پهلوی و بن علی بی محلی كنند اما هنگام حضور مردم در صحنه، در مقابل عزم راسخ آنها، نمی توانند كاری از پیش ببرند.

ایشان تأكید كردند: این اتفاق مهم امروز در مصر روی داده است البته امریكا تلاش دارد تا با منحرف كردن حركت مردم مصر و قانع كردن آنها به برخی دستاوردهای جزئی، مردم را به خانه هایشان بازگرداند ولی بعید است چنین ترفندهایی در مقابل مردمی كه بیدار شده و قدرت و توان تأثیرگذاری خود را متوجه شده است، به نتیجه برسد.

رهبر انقلاب اسلامی عامل اصلی عزت و پیشرفت ملت ایران را ایمان و اسلام دانستند و خاطرنشان كردند: تقویت ایمان، همت جوانان و تلاش برای تحقق بیشتر دستورات اسلام در جامعه، زمینه ساز عزت و پیشرفت روزافزون و اصلاح زندگی مادی و معنوی خواهد شد.

در ابتدای این دیدار آیت الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز در سخنانی با گرامیداشت حماسه 29 بهمن مردم تبریز در سال 56 و نقش آفرینی مردم آذربایجان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی بویژه 8 دی سال 88، گفت: مردم آذربایجان بویژه تبریز همواره بصیرت و ولایتمداری خود را نشان داده اند و در 22 بهمن امسال نیز همگام با اقیانوس عظیم ملت ایران، با شكوه تر از هر سال به میدان آمدند.
نظرات بینندگان