arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۳

کتاب مولانا پرفروش‌ترین کتاب شعر آمریکا بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 غلامعلی حداد عادل گفت: کتاب مولانا پرفروش‌ترین کتاب شعر در آمریکا بوده و این پیامی معنوی، انسانی و جهانگیر است.

رییس فرهنگستان و زبان فارسی که چهارشنبه دهم دی‌ماه در مراسم رونمایی از طرح آرامگاه شمس تبریزی همراه با بزرگداشت محمدعلی موحد در شهرستان خوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما امروز برای چه گرد هم آمده‌ایم و غرض از احداث بنایی به نام شمس تبریزی در خوی چیست؟بی‌شک این مجموعه به یک مجموعه باشکوه مبدل خواهد شد و بنده گمان می‌کنم در اینده خوی محل حضور مردم خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: ما نمی‌توانیم عظمت شمس را درک کنیم مگر آنکه مولانا را بشناسیم. مولانا و شمس دو روی یک سکه اند و باید برای شناخت یکی دیگری را شناخت.

حداد عادل همچنین گفت: وقتی شمس به مولانا رسید آتش در هستی او زد و همه اسباب و جلال ظاهری به هم ریخت و شاعری مولانا ار آن زمان که به شمس رسید آغاز شد. این دیوان بزرگ شمس نتیجه ان دلسوختگی بود. بعد که این آتش فرونشست و پختگی حاصل منجر به سروده شدن مثنوی شد.

رییس فرهنگستان و زبان فارسی افزود: مولانا به ما می گوید عالم بی معنا و بی هدف نیست و جهان در سوی یک مسیر تکاملی در حرکت است. آن وقت چنین مردی شیفته حالت درونی شمس تبریزی شده است. احوال شمس را باید خواند و گفت.

دکتر جلالی، نماینده ایران در یونسکو، نیز در این مراسم اظهار کرد: کسانی که در مسئولیت هستند اگر می خواهند کاری انجام دهند باید تا زمانی که وقت نگذشته و دیر نشده انجام دهند. دکتر ایوبی بنیاد شمس را بنیان نهادند و از آن موقع احیای شمس در ذهن ها افتاد. بنیاد شمس امکاناتی نداشت و بخشی از امکانات را دکتر ایوبی فراهم کردند.

او افزود: بزرگانی که می خواهند همت بگمارند هیچ‌گاه فکر نکنند که این تنها برای افتخار به گذشته است بلکه برای نسل های اینده و زندگی امروز ماست. تنها ایرادی که در یونسکو به ما وارد است این است که چرا تا حالا در این مورد غفلت شده است و باید از این پس این را جدی بگیریم و غفلت ها را جبران کنیم.

جلالی خاطرنشان کرد: در واقع با این کار یک پاسگاه بزرگ برای امنیت فرهنگی کشور ایجاد می کنید و کندن سنگر مقاومت فرهنگی برای نگه داشتن تمدن است و شما دارید یک دژ فرهنگی می سازید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان