arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۳

اما و اگرهای حضور چند فیلم در بخش سودای سیمرغ فجر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمع‌بندی برای انتخاب آثار سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در حالی روبه اتمام است که احتمال می‌رود برخی از فیلم‌هایی که به نظر می‌رسید حتما در جشنواره حضور دارند، امتیاز لازم را به دست نیاورند.

به گزارش خبرنگار مهر، هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر آخرین روزهای بازبینی آثار در بخش «سودای سیمرغ» را از سر می گذراند و جمع بندی این هیات امروز به پایان می رسد و نتیجه نظراتشان به علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فجر تحویل می شود و به زودی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ به طور رسمی و فراتر از گمانه‌زنی‌ها اعلام می شود.

این روزها برخی از آثار هستند که به دلیل محتوایی که دارند پیش از انتخاب نهایی هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر در فضای رسانه‌ای بسیار مطرح هستند اما احتمال می رود این آثار در لیست انتخابی ارزیابان این دوره از جشنواره نباشد.

آیا «نهنگ عنبر» شانس حضور در فجر را می‌یابد؟

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم یکی از آثاری است که شنیده شده در لیست نهایی هیات انتخاب جشنواره حضور ندارد. داستان این فیلم درباره شخصیتی به نام «ارژنگ صنوبر» است که رضا عطاران نقش او را بازی می‌کند. به این ترتیب زندگی شش دهه از زندگی صنوبر که مردی میان سال است تعریف می شود و مخاطب در فیلم با تجربه های متفاوت و پیچیده این کاراکتر از عشق و مصائبی که در زندگی دچارش می‌شود همراه می شود.

از «مادر قلب اتمی» چه خبر

و اما علی احمدزاده پیش از این فیلم «مهمونی کامی» را ساخته بود که در چند جشنواره خارجی حضور یافت ولی فرصت شرکت در هیچ رویداد سینمایی و یا محفل رسمی در سینمای ایران را نیافت. حال این کارگردان جوان با  فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» به تهیه کنندگی امیر سیدزاده برای حضور در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر فرم پر کرده است اما این فیلم سینمایی نیز امتیاز کافی برای حضور در این بخش از جشنواره را کسب نکرده است.

ناگفته نماند علی احمدزاده و امیر سیدزاده روز گذشته جمعی از اهالی رسانه را برای دیدن این فیلم سینمایی دعوت کرده اند. داستان فیلم «مادر قلب اتمی» از میهمانی‌ای که کامی برای سفر همیشگی از ایران به مقصد تونس گرفته آغاز می شود.

«بوفالو» شاید در بخش دیگر

«بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و تهیه کنندگی همایون اسعدیان از دیگر فیلم هایی است که شنیده شده از بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر بازمانده است.

فیلم «بوفالو» ابتدا با نام «ضدنور» پروانه ساخت گرفته بود.

سجادی حسینی «بوفالو» را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود پس از «شب، بیرون» به دبیرخانه جشنواره سی و سوم ارائه کرده است که این فیلم به دلیل تشکیک در نظر هیات انتخاب مبنی بر فیلم اول و یا دوم این کارگردان همچنان مورد بحث و نظر است.

البته کارگردان فیلم «بوفالو» چندی پیش از این اعلام کرده بود که فیلم «شب،بیرون» را فیلم اول خود می‌داند و توضیح داده بود که برای این فیلم پروانه نمایش ویدیویی صادر شده بود اما در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد چون مسئولان گفته بودند اول پروانه نمایش ویدیویی آن را دریافت کنید و بعد پروانه نمایش این فیلم سینمایی صادر می شود.

فیلم سینمایی«بوفالو» داستان شکوفه و پیمان زوج جوانی است که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند. پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی، هومن سیدی و پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب و محمدرضا فتحی در این فیلم سینمایی بازی کرده اند.

«بهمن» جا می‌ماند؟

فیلم سینمایی «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف به این دلیل در بخش فیلم‌اولی‌های جشنواره فجر انتخاب نشد که این فیلم دومین تجربه سینمایی این کارگردان از سوی هیات انتخاب به شمار آمد و جواد نورزبیگی هم در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرده بود که مرتضی فرشباف پیش از این فیلم «سوگ» را کارگردانی کرده بود که به دلیل نداشتن پروانه نمایش موفق به اکران در ایران نشد. این فیلم در جشنواره های مختلف بین المللی از جمله چهاردهمین دوره جشنواره دوویل فرانسه شرکت کرد و جوایز بهترین فیلم (LOTUS DU MEILLEUR FILM) و نگاه ویژه (Mention spéciale) را بدست آورد.

فاطمه معتمدآریا در این فیلم سینمایی در نقش یک پرستار بازی می کند و احمد حامد که در دنیای واقعی همسر این بازیگر است در فیلم «بهمن» هم نقش همسر معتمدآریا را ایفا می‌کند.

ناگفته نماند «بهمن» که فاطمه معتمد آریا در آن بازی کرده است پس از «یحیی سکوت نکرد» دومین فیلم با بازی وی است که از جشنواره کنار گذاشته شد.

نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از این آثار ممکن است به بخش «هنر و تجربه» سی و سومین جشنواره فیلم فجر راه یابند. البته وقتی بخش جدیدی در جشنواره در نظر گرفته می شود فیلمسازان در ابتدا چندان تمایلی به حضور در آن بخش ندارند.

نظرات بینندگان