arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

اصرار والدین بر بی سوادی فرزندان در خراسان شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 27 تن از والدین در استان خراسان شمالی بر نفرستادن فرزندانشان به مدرسه اصرار می ورزند.

 معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: وقتی این اولیا در مهرماه فرزندان خود را نامنویسی نکردند، توسط این اداره کل شناسایی و به آنان مراجعه شد که باز هم بر نفرستادن آنان به مدرسه پای فشردند.

'عصمت بدخشان' افزود: طبق آمار باید 16 هزار و 911 نفر کودک شش سال تمام در سال تحصیلی جاری در مدارس این استان در پایه اول ابتدایی ثبت نام می کردند اما بررسی ما نشان داد که 479 نفر تا پایان مهر ثبت نام نکرده اند.

وی گفت: آموزش و پرورش اقدام برای شناسایی این کودکان را آغاز کرد که از این تعداد 288 نفر شناسایی شدند ولی 191 نفر دیگر هنوز شناسایی نشده اند.

وی افزود: به جز 27 کودکی که والدین آنان همچنان بر عدم ثبت نام آنان در مدارس پافشاری دارند، با پیگیری این اداره کل مابقی کودکان اکنون در پایه اول تحصیل می کنند.

وی گفت: هم اکنون این اداره کل سعی در شناسایی مابقی کودکان بازمانده از تحصیل در استان دارد.

بدخشان افزود: مناطق آموزشی فاروج، اسفراین و بام و صفی آباد برای تعیین تکلیف افراد بازمانده از تحصیل به خوبی عمل کرده و 100 درصد کودکان این مناطق شناسایی و جذب شده اند.

وی اصلی ترین علل بازماندگی از تحصیل کودکان در این استان را بد یا بی سرپرستی، فقر فرهنگی و اقتصادی و یا استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار عنوان کرد.

مدیر آموزش و پرورش بجنورد نیز گفت: بیشتر مشکلات سوادآموزی و ممانعت از تحصیل در این شهرستان به فقر فرهنگی و ضعف اقتصادی والدین برمی گردد.

'محمدرضا معنوی' افزود: اداره حقوقی آموزش و پرورش در این خصوص باید راهکاری قانونی را بررسی کند تا والدین نتوانند از حضور کودکان خود در مدارس جلوگیری کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: تمام توان این اداره کل شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تعیین تکلیف آنان است.

'سیدمحمد لنگری' افزود: این اداره برای جذب کودکانی که والدین آنان را از تحصیل محروم می کنند، با جدیت وارد عمل خواهد شد و از تمامی راهکارهای قانونی و قضایی در این زمینه استفاده خواهد کرد.

خراسان شمالی با جمعیت 867 هزار نفری 164 هزار دانش آموز دارد که در بیش از دو هزار آموزشگاه زیر نظر 14 هزار فرهنگی تحصیل می کنند. ک/2
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان