arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۳
رییس سازمان امور اراضی تشریح کرد

اعلام تخلف پدیده شاندیز و توقف فعالیت آن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان امور اراضی از اعلام تخلفات پدیده شاندیز و شهرداری شهر شاندیز در شورای عالی شهرسازی خبر داد و گفت: صدا و سیما هم در تخلفات پدیده شاندیز مقصر است، چرا که مجموعه‌ای که کتبا اعلام شده و مجوزی برای ساخت و ساز نداشته اند چگونه به آن‌ها اجازه تبلیغات داده می شود؟
 
قباد افشار اظهار کرد: مجموعه پدیده شاندیز تغییر کاربری غیر مجاز اراضی خود را در حدود 50 هکتار انجام داده که در این میان تغییر کاربری در سطح 41.5 هکتار از این اراضی خارج از محدوده و در حریم شهر شاندیز قرار داشته و غیر قانونی است.
 
وی افزود: شهرداری شاندیز نیز دراین پرونده دچار تخلف شده که تخلف آن نیز در حال پیگیری و اقدام است. چرا که از سویی در مصوبه شاندیز آمده است "تا پنج سال مجوز ساخت و ساز در این 50 هکتار به آن ها داده شود" که شهرداری شاندیز در همان سال اول این مجوز را به آن ها داده است و تخلف دوم شهرداری شاندیز این بوده که در این اراضی به آن‌ها پروانه ساخت داده است.
 
شاندیز هر جا زمینی دیده به دنبال تخلف در آن بوده است
رییس سازمان امور اراضی اعلام کرد: باید اراضی که پدیده شاندیز در آن به صورت غیر قانونی در آن اقدام به ساخت و ساز کرده قلع و قمع شود. چرا که مجموعه شاندیز در هر جا زمینی دیده به دنبال رایزی و تغییر کاربری غیر مجاز آن بوده است.
 
افشار ادامه داد: این مجموعه در شمال کشور نیز به دنبال زمین رفتند و حتی تبلیغات خود را در صدا و سیما برای جذب سرمایه‌گذاری مردم گسترش دادند که البته صدا و سیما هم در تخلفات پدیده شاندیز مقصر است چرا که مجموعه‌ای که کتبا اعلام شده و مجوزی برای ساخت و ساز نداشته اند چگونه به آن‌ها اجازه تبلیغات داده می شود؟
 
وی تصریح کرد: دادستان کل کشور تبلیغات پدیده شاندیز را در حوزه سرمایه‌گذاری ممنوع اعلام کرده اما سوال اینجاست چرا باید به مجموعه‌ای که تخلفات آن محرز بوده و پیش از این اعلام شده است که در این زمینه برای اجازه تحقیقات باید استعلام‌های لازم از سازمان‌های نظارتی مانند سازمان امور اراضی گرفته شود، اجازه تبلیغات در صدا و سیما، رسانه‌های مختلف، سطح شهر، فرودگاه‌ها و ... داده می‌شود تا مردم این گونه گرفتار شوند.
 
رییس سازمان امور اراضی گفت: مجموعه پدیده شاندیز هم از نظر تخلفات ارضی و تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زیر سوال هستند هم تخلفات مالی دیگری نیز داشته‌اند. چرا که در گزارش شورای عالی شهرسازی آمده است که پدیده شاندیز از نظر تغییر غیر مجاز کاربری اراضی مورد نیاز و هم از نظر رعایت کردن ضوابط شهرسازی، زیست محیطی و سرمایه‌گذاری فروش سهام دچار تخلف شده است که البته تخلف شهرداری شاندیز نیز در دست پیگیری است و باید با همه متخلفان در چنین پرونده‌هایی برخورد شود.
 
افشار اظهار کرد: طی نامه‌ای که به رییس سازمان صدا و سیما نوشته شده آمده است تا دستور داده شود که تبلیغات در رسانه ملی به چنین متخلفانی اختصاص پیدا نکند و از سوی دیگر باید تبلیغات آنها در سطح شهر و رسانه ها جمع شود.
 
وی تصریح کرد: بهترین سرمایه‌گذاری برای مردم، سرمایه‌گذاری در بورس، بانک و یا شرکت‌هایی است که از این طریق اقدام به فروش سهام و جذب سرمایه‌گذاری هستند، است چرا که شرکتی اگر مشکل نداشته باشد نیازی به عرضه سهام خود خارج از بورس ندارد.
 
رییس سازمان امور اراضی ادامه داد: اگر مردم تبلیغات شرکتی را از طریق پیامک یا رسانه‌های مختلف مشاهده کردند که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری برای ساخت و ساز در زمینی بود حتما پیش از اقدام برای سرمایه‌گذاری با سازمان امور اراضی و یا سازمان‌های جهاد کشاورزی استان و یا شهرستان خود مشورت کنند تا گرفتار چنین متخلفانی نشوند.
 
افشار تاکید کرد: دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های موثر در گسترش چنین تخلفاتی مانند مخابرات نیز نباید به چنین مجموعه‌هایی بدون گرفتن استعلام سازمان نظارتی اجازه تبلیغات دهند چرا که مردم با مشاهده کردن چنین تبلیغاتی تصور می کنند فعالیت این شرکت‌ها قانونی است و چنین مجموعه‌های متخلفی از صداقت مردم و بستر بوجود آمده برای سوء استفاده و اخلال در نظام اقتصادی کشور بهره می برند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان