arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۳

ابداع روش جدیدی برای مهار سرطان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محققان آمریکایی با هدف گرفتن ساعت بیولوژیک بدن، روش جدیدی برای از بین بردن سلول های سرطانی ابداع کرده اند.

به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشگاه «ساوت وسترن» ایالت تگزاس آمریکا می گویند:تلومرهای سلولی، مولکول کوچکی به نام 6-thiodG دارند که در کنترل ساعت بیولوژیک سلولی نقش مهمی دارد.

6-thiodG با هدف قرار دادن یک مکانیسم منحصر به فرد عمل می کند بطوریکه تصور می شود طول مدت زنده ماندن سلول ها را تنظیم می کند و مانند یک نوع ساعت بیولوژیکی نمایانگر پیر شدن سلول ها عمل می کند.

این ساعت بیولوژیکی توسط ساختارهای دی.ان.ای به نام «تلومرها» شناخته می شود؛ تلومرها به انتهای کروموزوم های سلول چسبیده اند و از آنها در برابر آسیب محافظت می کنند.

این کروموزوم ها هر دفعه که سلول تقسیم می شود کوتاه تر می شوند.

زمانی که تلومرها تا یک حد بحرانی کوتاه شوند، سلول دیگر نمی تواند تقسیم شود و می میرد که به این رویه آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول می گویند.

دکتر «جری شی» و همکارانش در بخش بیولوژی سلولی و دکتر «ودرینگ رایت» از بخش طب داخلی دانشگاه ساوت وسترن آمریکا می گویند: این مولکول (6-thiodG) می تواند رشد و نمو سلول های سرطانی را متوقف کند.

به گفته محققان دانشگاه تکزاس، اکنون می توان با ادامه مطالعه بر روی این مولکول مهم و حساس، راهکار جدیدی برای درمان سرطان و توقف رشد و نمو سلول های سرطانی ارائه داد.

این مطالعه در مجله Cancer Discovery منتشر شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان