arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۳

ماجرای «آقای سیگار» در جشنواره تئاتر فجر چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اصغر خطیب‌زاده می‌گوید باید شرایط اجرای طولانی مدت نمایش‌های خیابانی توسط مراکز و سازمان‌های مختلف همانند دانشگاه‌ها، شهرداری، مترو، اداره کل‌ ارشاد استان‌ها و ...فراهم شود.

این کارگردان که با نمایش «آقای سیگار» از شهرستان دامغان در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر امسال حضور دارد، با اشاره به اینکه دخانیات موضوع محوری اوست، گفت: « تنها جامعه ما به این مشکل مبتلا نیست، بلکه همه جهان با آن درگیر است. سالانه میلیون‌ها انسان با استعمال دخانیات با مرگ روبه‌رو می‌شوند و این اعتیاد میلیاردها دلار خرج روی دست دولت‌ها می‌گذارد.»

او ادامه داد: «برای پرداختن به این موضوع‌ها، باید نگاهی متفاوت داشته باشیم؛ دیگر نمی‌توانیم تنها بگوئیم سیگار نکش، خوب نیست یا تابلو علامت ممنوع برای آن رسم کنیم. این نوع نگاه سبب شده است تا حساسیت‌ها نسبت به چنین موضوعی از میان برود. برای همین احساس کردم پرداختن به این مشکل در یک قالب هنری بسیار اثرگذار است.»

این کارگردان با تاکید بر این‌که نگاه او به تئاتر، جشنواره‌ای نیست، افزود: «معتقدم تئاتر باید برای مردم تولید شود. اگر تنها گروهی اثری را در یک دوره خاص اجرا کند، جایزه بگیرد و کارش به اتمام برسد، رسالت هنرمند محقق نمی‌شود. شاید اجرای اولیه این نمایش در جشنواره باشد، اما بعداً آن را در شهر دامغان و سایر استان‌ها و جشنواره‌های تئاتر خیابانی اجرا خواهم کرد. لطف اجرای یک نمایش خیابانی در این است که جمع زیادی از مردم کار را ببینند.»

او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «این نمایش در پنج اپیزود، داستانش را روایت می‌کند؛ داستان فردی که مسخ و تبدیل به سیگار می‌شود. در این پنج بخش، روند درگیر شدن شخصیت اصلی نمایش با این مسئله را نشان می‌دهیم. اپیزود اول، دلیل سیگاری شدن این فرد را که ناشی از تماشای یک فیلم وسترن و تقلید سیگار کشیدن از کابوی‌ها بوده است را مطرح می‌کند. این یک جرقه اولیه است. این مسئله در اپیزودهای دیگر ادامه و گسترش می‌یابد.»

خطیب‌زاده در مورد شیوه‌های اجرایی نمایش «آقای سیگار» توضیح داد: «ویژگی خاصی وجود ندارد. ابزاری داریم که به واسطه آن با تماشاگران ارتباط برقرار می‌کنیم. سیگار و پاکت‌هایی را بزرگ‌تر از حد معمول ساخته‌ایم و با این تاکید قصد داریم توجه بیشتری را جلب کنیم.»

این هنرمند که از سال 76 تاکنون در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضوری فعال داشته است، گفت: «در دهه 70 که پا به جشنواره تئاتر فجر گذاشتیم، اجراهای‌مان با سختی‌های بسیاری روبه‌رو بود، زیرا مردم با تئاتر خیابانی آشنا نبودند و حتی زمان اجرا، دردسرهای بسیاری برای‌مان به وجود می‌آمد. با گذشت زمان مردم متوجه شدند تئاتر خیابانی تاثیرگذار است و با آن خو گرفتند. تماشاگرانی که با تئاتر غریبه‌اند و به ندرت برایشان پیش آمده است که بلیت بخرند و ذر یک سالن به تماشای نمایشی بنشینند، اکنون تئاتر خیابانی را می‌شناسند و منتظر آنند که کاری برایشان اجرا شود.»

اصغر خطیب‌زاده تاکید کرد: «با سیاست‌گذاری‌های مرکزهنرهای نمایشی در سال‌های گذشته، تئاتر خیابانی مخاطبان خود را یافته است، اما ادامه این روند مستلزم آنست که فعالان این حوزه حمایت شوند و شرایط اجرایی طولانی مدت برایشان توسط مراکز و سازمان‌های مختلف همانند دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، مترو، اداره‌های کل ارشاد استان‌ها... فراهم آید.»

سی ‌و سومین جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر از یکم تا 12 بهمن ماه به دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان