arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۳

ازدواج سایبری داعشی‌ها مقامات مالزی را به دردسر انداخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ازدواج سایبری برخی دختران مالزیایی با اعضای گروه تروریستی داعش در سوریه با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند 'اسکایپ' به مساله روز این کشور جنوب شرق آسیا تبدیل شد.

 این مساله از زمانی به بررسی کارشناسی رسید که یک دختر دانشجوی مالزیایی هفته گذشته در فرودگاه بین المللی کوالالامپور به اتهام سفر به سوریه برای ازدواج با عضو مراکشی داعش دستگیر شد.

این زن پس از دیدن فیلم های تبلیغاتی گروه تروریستی داعش متقاعد به ازدواج با یکی از افراد این گروه شد و از طریق اسکایپ با وی ازدواج کرد و قصد پیوستن به وی در سوریه را داشت.

هم اکنون مقامات و کارشناسان مالزی به فکر بررسی شرعی و قانونی بودن یا نبودن این ازدواج ها افتاده اند و تارنمای 'مالیزیا دایجست' روز دوشنبه نوشت: ازدواج سایبری یک اتفاق نادر و غیرمعمول است و به نظر می رسد اگر براساس قوانین اسلامی و شرع انجام شود، معتبر است.

به نوشته این روزنامه، ثبت نشدن این ازدواج ها به وسیله مقامات اسلامی محلی به نظر می رسد، جرم باشد.

جذب دختران مالزیایی طی ماه های گذشته مورد توجه گروه تروریستی داعش قرار گرفته است. «آکل زینال» از خوانندگان گروه راک مالزی نیز چندی پیش با پیوستن به گروه تروریستی داعش با استفاده از شبکه های اجتماعی تلاش کرد دختران جوان مالزیایی را وارد این گروه تکفیری کند.

«شمیمی فایقا» یکی از دانشجویان دختر دانشگاه بین المللی اسلامی این کشور نیز چندی پیش به گروه تروریستی داعش پیوست.

«ایوب خان مایدین» معاون بخش ویژه مبارزه با تروریسم پلیس مالزی معتقد است چندین زن از اتباع این کشور تحت تاثیر تفکرات گروه تروریستی داعش قرار گرفته و در سوریه شناسایی شده اند و بسیاری از مالایی های فارغ التحصیل دانشگاه های مالزی و خارج از این کشور امکان دارد در این گروه باشند.

برخی گزارش ها نشان می دهد دستکم 60 زن از فرانسه، 50 زن از انگستان، 40 زن از آلمان و 14 زن از اتریش که بین 16 تا 24 سال دارند با تروریست های داعش همکاری دارند و به ازدواج آن ها در آمده اند.

از سوی دیگر شمار دختران استرالیایی که برای ازدواج با تروریست های داعش به سوریه و عراق سفر می کنند، رو به افزایش گذاشته است.

روزنامه دیلی تلگراف استرالیا نیز روز شنبه نوشت: دختران استرالیایی پس از تماس با بعضی از اعضای گروه تروریستی داعش با تهیه لباس هایی که در سوریه امکان تهیه آنها به سختی وجود دارد عازم عراق و سوریه می شوند تا با تروریست های داعش ازدواج کنند.

شبکه اجتماعی اسکایپ، توییتر، فیسبوک و «اسک.اف ام» از جمله پایگاه های اینترنتی است که در ازدواج دختران منطقه جنوب شرق آسیا و استرالیا با اعضای گروه داعش نقش دارند.

روزنامه «مالیزیا دایجست» روز دوشنبه با بررسی ازدواج دختران مالایی با اعضای گروه تروریستی داعش و شرایط اسلام برای ازدواج، نوشت: در صورتی که پنج شرط اسلامی وجود داشته باشد ازدواج ها معتبر است.

«اکبر دین عبدالقادر» یک وکیل مالزیایی معتقد است این ازدواج ها از نظر شرعی معتبر است، هر چند برخی ممکن است استدلال کنند به دلیل در کنار یکدیگر قرار نگرفتن عروس و داماد، ازدواج معتبر نیست.

وی گفت اکنون یک مرد همسر خود را از طریق یک پیام متنی طلاق می دهد پس ازدواج از طریق اسکایپ معتبر است. با این حال، ازدواج باید در دادگاه شریعت مالزی ثبت شود تا اعتبار یابد.

برخی دیگر از کارشناسان مالزی از جمله فخرالعظمان ابوحسن وکیل دادگستری معتقدند «شاهدان عروس و داماد باید به وضوح قادر به شنیدن اظهارات دو طرف باشند» پس این ازدواج ها را زیر سوال می برند.

این گروه معتقدند کسب مجوزهای لازم از مقامات مذهبی برای این ازدواج ها ضروری است، درغیر این صورت یک خطا محسوب می شود.

این کارشناسان این نوع ازدواج ها را از نظر شرعی و قانونی «مشکوک» دانسته و معتقدند ازدواج هایی که از طریق شبکه های اجتماعی انجام می شود نمی تواند به سادگی معتبر شود و باید مجوزهای لازم کسب شود.

از سوی دیگر روزنامه اسپانیایی«لافانگواردیا» چندی پیش نوشت: مراکز امنیتی در اروپا نگران موج بازگشت دختران و زنان حامله اروپایی تبار از پدرانی داعشی می باشند که در چارچوب قوانین اروپایی فرزندانشان هم باید از تابعیت این کشورها برخوردار شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان