arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۳

نفت ۵۵ دلاری شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 قیمت جهانی نفت در معاملات امروز دوشنبه نزدیک به یک دلار کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۵۵ دلار و ۵۸ سنت معامله شد.
 
  قیمت نفت خام آمریکا و نفت برنت امروز و به دلیل نگرانی ها در مورد فزونی عرضه و ضعیف بودن تقاضا در بازار، رکورد جدیدی در پایین ترین رقم ۵ سال و نیم اخیر به ثبت رساند.

تصمیم ماه نوامبر اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید که به کاهش قیمت نفت شدت بخشیده است، در کنار رسیدن تولید نفت روسیه به رقمی تاریخی و ثبت بالاترین میزان صادرات نفت عراق از سال ۱۹۸۰ تاکنون، بر نگرانی ها در مورد فزونی عرضه افزوده است. این دو شاخص نفتی، از اواسط سال گذشته میلادی تاکنون بیش از نیمی از قیمت خود را از دست داده اند.

قیمت نفت خام آمریکا امروز تا رقم ۵۱ دلار و ۴۰ سنت پایین آمد که پایین ترین رقم از می ۲۰۰۹ تاکنون بود، و سپس با ۹۰ سنت کاهش نسبت به جلسه قبل به ۵۱ دلار و ۷۹ سنت رسید.
قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه امروز تا ۵۵ دلار و ۳۶ سنت رسید که پایین ترین قیمت این شاخص نفتی از می ۲۰۰۹ تاکنون بود. اما سپس با ۸۴ سنت کاهش نسبت به جلسه پیشین به ۵۵ دلار و ۵۸ سنت رسید.

آمارهای بی رمق از اقتصاد آمریکا در روز جمعه نگرانی ها در مورد اقتصاد جهانی و تقویت تقاضا برای نفت را بیشتر کرد.

یوسوکه ستا، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «نگاهی به وضعیت اقتصادی در چین، ژاپن و اروپا ما را به این نتیجه می رساند که بعید است تقاضا برای نفت امسال رشد قابل توجهی را تجربه کند.»

کاهش ارزش یورو نیز احتمالا در کاهش قیمت نفت موثر بوده است. پایین آمدن ارزش یورو قدرت خرید دارندگان یورو برای خرید نفت قیمت گذاری شده به دلار را کاهش می دهد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان