arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۳

زندگی توام با آرامش مسیحیان درایران/ نقش بزرگ ایران درایجاد امنیت و ثبات منطقه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 « امین الجمیل» رییس حزب کتائب لبنان وعضو گروه 14مارس با تاکید به اینکه نقش کشوری بزرگ مانند جمهوری اسلامی ایران را در ایجاد ثبات و امنیت منطقه نمی توان نادیده گرفت ، گفت که از ایران خواستار مساعدت در انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان هستیم.

به گزارش ایرنا، الجمیل روز دوشنبه در دیدار با « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تاکید کرد: ایران کشوری مهم و قدرتمند درمنطقه است و خانواده ما و مسیحیان سال هاست که درایران با آرامش و امنیت کامل زندگی می کنند.

رییس جمهوراسبق لبنان، وضعیت منطقه را بسیار حساس توصیف کرد و افزود: راه حل مسائل منطقه صرفا گفت وگوست و نقش کشور بزرگی مثل ایران را نمی توان در ایجاد ثبات و امنیت منطقه نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: مساله سوریه نیز از موضوعاتی است که باید از راه مسالمت آمیز حل وفصل شود.

الجمیل تاکید کرد: ما به عنوان حزب کتائب بارها اعلام کرده ایم لبنان کشورکوچکی است و بشدت از اطراف خود تاثیر می پذیرد بنابراین لازم است هرچه سریع تر راه حلی مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه ایجاد شود تا زمینه بازسازی خرابی های ایجاد شده در آن فراهم شود و مردم به خانه های خود بازگردند.

فتحعلی نیز در این دیدار اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران از گفت وگوهای لبنانی - لبنانی که اکنون جریان دارد، استقبال می کند و معتقد است مساله انتخاب رییس جمهوری یک موضوع داخلی است که با همکاری ومشورت همه گروه های سیاسی خصوصا رهبران مسیحی لبنان قابل حل است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران دراین دیدار ضمن تبریک فرارسیدن سال نو میلادی به جامعه مسیحیان لبنان ابراز امیدواری کرد که سال جدید، سال خیر و برکت و آرامش وامنیت برای همه مردم لبنان باشد.

وی بعداز این دیدار که در ویلای شخصی الجمیل در ارتفاعات جبل لبنان و زادگاهش شهر « بکفیا» از توابع متن شمالی بیروت برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگاران نیز خاطرنشان کرد: با آقای الجمیل در باره مسائل منطقه و لبنان گفت وگو کردیم و دو طرف بطور مشترک توافق کردند که منطقه در حال عبور از یک پیچ حساس و خطرناک است.

فتحعلی گفت: امیدواری مشترک ما این بود که ملت ها وحکومت های منطقه با کمک قدرت ذاتی خود و بدون دخالت خارجی ها بتوانند به ساحل امن برسند و این صلاحیت و شایستگی در آنها وجود دارد.

سفیر ایران در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع تهران درقبال انتخابات ریاست جمهوری لبنان تصریح کرد: ایران یک موضع ثابت و اصولی دارد و آن عدم مداخله در امور داخلی لبنان است بویژه اینکه نخبگان سیاسی، احزاب و جریان های این کشور می توانند بدون دخالت خارجی اصول قانون اساسی از جمله انتخاب رییس جمهوری را تحقق بخشند.

وی در پاسخ به سئوالی در باره گفت وگوی ایران و عربستان اظهارداشت: تهران تلاش می کند تماس ها را تقویت کند و گفت وگوها به مرحله ای باثبات و متوازن برسد زیرا باور داریم که از هرگونه خلل در روابط کشورهای اسلامی تنها رژیم صهیونیستی سود می برد.
نظرات بینندگان