arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۳

طرح آمریکا برای تشکیل ارتش جدید عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 افزایش روند اعزام مشاوران و کارشناسان نظامی آمریکا به عراق بیانگر آغاز جنگ نرم و بی‌سروصدای واشنگتن در این کشور است، بدون اینکه حساسیت مذهبی و ملی عراقی‌ها را تحریک کند.

 پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط در مطلبی تحت عنوان «در عراق چه می‌گذرد؟» نوشت: آمریکا و برخی متحدان آن همچنان سرگرم اعزام مشاوران و کارشناسان نظامی به عراق هستند، تا جایی که پیش‌بینی می‌شود تعداد این افراد که به‌بهانه آموزش و رایزنی و حمایت از عراق در برابر تروریست‌های داعش به این کشور اعزام می‌شود، تا بهار سال آینده به ده‌هزار نفر برسد و البته این اقدام به‌درخواست دولت عراق صورت گرفته است.

به این ترتیب آمریکا به‌منظور جلوگیری از تحریک حساسیت‌های مذهبی و ملی در عراق با استفاده از اعزام مشاوران نظامی وارد جنگ نرم علیه بغداد شده است.

در واقع واشنگتن، عراق را منطقه حفاظت شده خود می‌داند و مسئولان نظامی و غیرنظامی آن در پنج پایگاه نظامی مستقر شده و مسئولان آمریکایی در فواصل زمانی مختلف نیز به‌طور غیرمنتظره عازم عراق شده و بین بغداد و اربیل به‌راحتی رفت و آمد می‌کنند و به‌طور جداگانه با مسئولان دولت عراق و سران عشایر ملاقات دارند.

در همین ارتباط تعدادی از سران عشایر و فرماندهان گروه‌های تروریستی چندی پیش عازم واشنگتن شده در خصوص تشکیل و تسلیح ارتش سنی 100هزارنفری از آمریکا تضمین‌هایی را دریافت کردند، بدون اینکه به موضع دولت عراق در این زمینه توجهی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، سران عشایر همچنین در واشنگتن در مورد تشکیل اقلیم سنی ضمانت گرفته و آمریکا از آنان خواست تا پایان آموزش نخستین گروه نیروهای عراقی که در پایگاه الحبانیه و به‌دست مشاوران آمریکایی در جریان است، صبر کنند.

تشکیل ارتش جدید با چه‌هدفی در عراق دنبال می‌شود؟

این در حالی است که هزاران نیروی داوطلب موسوم به ارتش عشایر تحت نظارت آمریکا در عراق آموزش می‌بینند و قرار است هر 6 هفته، آموزش پنج‌هزار نفر از آنان پایان یابد و گفته می‌شود هدف از آموزش این افراد بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال داعش است.

در واقع هدف آمریکا از حضور مستقیم و روزافزون در عراق آموزش و بهسازی ارتش عراق  و یا آماده کردن آنان برای مقابله با حملات داعش نیست بلکه همان‌طور که به نظر می‌رسد هدف اصلی تشکیل نیروی سنی‌مذهب به‌جای داعش و با مشارکت شبه‌نظامیان سنی عراق و بازماندگان رژیم صدام است.

آمریکا این نقشه را رهبری کرده و در صدد ترسیم مرزهای اقلیم سنی در عراق است تا زمینه شعله‌ور شدن جنگ طایفه‌ای جدیدی را در این کشور فراهم کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان