arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۱۷ دی ۱۳۹۳

سنگین‌ترین برف چند ماه اخیر در راه شمال و غرب!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نیک پژوهشگر علم هواشناسی از تغییرات شدید جوی و بارش سنگین برف طی روزهای آینده در برخی مناطق کشورمان خبر داد.

 احسان مرادی در این باره گفت: از امشب (سه شنبه شب) اولین امواج ناپایدار ناشی از سامانه کم فشار بارش زایی که از سمت غرب کشور وارد می‌شود، از راه خواهد رسید و در برخی مناطق غربی و دامنه‌های زاگرس مرکزی سبب بارش خواهد شد که البته بارشهای ابتدایی خیلی چشمگیر نیست ولی از صبح فردا بر میزان بارش در غرب و دامنه‌های زاگرس افزوده می‌شود.

این پژوهشگر درباره ادامه بارش طی روزهای آینده افزود: به تدریج از چهارشنبه بعدازظهر به بعد علاوه بر نیمه غربی در سواحل دریای خزر و دامنه های البرز هم بارش برف و باران آغاز می‌شود که همزمان با نفوذ هوای سرد عرض‌های شمالی بیشتر بارشها به برف تبدیل خواهد شد. این بارشها از اواخر چهارشنبه شب تقویت می‌شود و روز پنجشنبه هم در سراسر نیمه غربی، دامنه‌های زاگرس، دامنه‌های البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق بارش برف ادامه دارد.

وی درباره بارش طی روزهای آخر هفته و ابتدای هفته آینده اضافه کرد: حتی روز جمعه این هفته و شنبه هفته آینده هم بارش در نیمه غربی و شمالی ادامه خواهد داشت، اما از روز شنبه بتدریج بارشها کمتر خواهد شد.

مرادی با هشدار جدی به هموطنان گفت: طی روزهای آینده در نیمه غربی، شمالی، دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های البرز شاهد بارش سنگین و پیاپی برفی خواهیم بود که به احتمال زیاد در سال جدید بی‌سابقه است. این بارشها با کاهش شدید و ناگهانی دما و وزش باد نسبتا شدید نیز همراه خواهد بود که سبب کولاک شدید خواهد شد. اگرچه در مناطق مرکزی و جنوبی بارش چندانی نخواهیم داشت، اما کاهش محسوس دما و وزش باد نسبتا شدید در بیشتر مناطق کشور رخ می‌دهد.

این پژوهشگر در پایان گفت: اگر عازم سفر هستید آگاه باشید که بی شک طی روزهای آینده بسیاری از راههای کوهستانی در نیمه غربی، شمالی، دامنه‌های البرز و زاگرس، اگر بسته هم نشوند، دچار اختلال شدید در رفت و آمد خواهند شد؛ پس زنجیر چرخ، غذای گرم، لباسهای گرم و سایر تجهیزات زمستانی را فراموش نکنید و مطمئن باشید هوای سرد و سوز و سرما طی روزهای ابتدایی هفته آینده هم میهمانمان خواهد بود. به هر حال زمستان هم باید خودی نشان دهد، ولو دیر شده باشد!

منبع : تابناک
نظرات بینندگان