arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۳

65 درصد زندانیان کشور معتادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: در حال حاضر 65 درصد زندانیان در زندان‌های سراسر کشور به موادمخدر اعتیاد دارند که این آمار نشانگر ارتباط مستقیم اعتیاد با دیگر جرائم به ویژه سرقت دارد.

  اصغر جهانگیر، ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی استان یزد با اشاره به اینکه حضور اتباع بیگانه در استان یزد، رتبه جرائم به وقوع پیوسته در این استان را افزایش داده است، اظهار داشت: یزد اکنون در زمینه جرائم رتبه 9 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: مهاجرت در مجموع همواره به آمار جرائم افزوده و علاوه بر اتباع بیگانه، مهاجرت‌هایی که از روستاها به شهرها یا از شهری به شهر دیگر صورت می‌گیرد، سبب گسترش حاشیه‌نشینی شده و این امر نیز مشکلات خاص خود را به دنبال دارد.

جهانگیر تصریح کرد: حاشیه‌نشینی بیش از 9 میلیون نفر در کشور، میراثی است که از زمان طاغوت به جا مانده و بررسی آمار زندانیان در شهرهای مختلف نیز نشان می‌دهد که حاشیه‌نشینی ارتباط مستقیمی با جرم‌خیزی برخی مناطق دارد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینی به دنبال توزیع ناعادلانه امکانات در سطح کشور شکل گرفته و متاسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی، بروز برخی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه اکنون 75 درصد کسانی که در زندان‌ها به سر می‌برند، افرادی هستند که یا در مناطق حاشیه شهرها زندگی می‌کنند یا در مناطق محروم روستایی که این خود یک هشدار و زنگ خطر است.

این مسئول همچنین ضمن ارائه آماری از زندانیان کشور بیان کرد: نیمی از زندانیانی که اکنون در زندان‌های کشور به سر می‌برند، به دلیل جرائم مرتبط با موادمخدر در زندان هستند و متاسفانه بیش از 65 درصد زندانیان نیز به موادمخدر اعتیاد دارند.

وی تاکید کرد:  این آ‌مار نشان می‌دهد که موادمخدر ارتباط مستقیمی با بروز جرائم دیگر نظیر سرقت و ... دارد و آمارهای استان یزد نیز به همین شکل است.

جهانگیر با بیان اینکه در گذشته مردان بیشترین زندانیان موادمخدر بودند و آمار زندان در این حوزه اندک بود، افزود: متاسفانه اکنون این رابطه آماری برعکس شده و اکنون 54 درصد زندانیان اعتیاد به موادمخدر را زنان و 34 درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور همچنین با بیان اینکه جمعیت زندان‌های کشور را جمعیتی جوان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: اکنون 70 درصد زندانیان کشور را جوانان زیر 40 سال تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: 40 درصد زندانیان کشور را نیز افراد مدرک سیکل تشکیل می‌دهند که این آمار نیز نشان از ارتباط ترک تحصیل و ارتکاب جرم دارد.

جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یزد در زمره استان‌هایی است که آمار زندانیان آن نسبت به سایر استان‌ها کمتر است، خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه دستگاه قضایی در راستای کاهش آمار زندانیان و جایگزینی مجازات‌های مشابه است اما با این وجود هنوز آمار ورودی زندان‌ها به نسبت بالاست.

این مسئول با اشاره به آسیب‌هایی که خانواده‌های زندانیان متحمل می‌شوند، تصریح کرد: اکنون درآمده خانواده‌هایی 44.5 درصد افرادی که در زندان‌های کشور به سر می‌برند، ماهانه کمتر از 500هزار تومان است که این امر به سهم خود سبب بروز برخی ناهنجاری‌ها پس از زندانی شدن سرپرستان خانوارها دارد.

در این مراسم از تلاش‌های حشمت‌الله حیات‌الغیب تجلیل و موسی احمدی به عنوان مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان یزد منصوب شد.

حیات‌الغیب از این پس در سمت مدیرکلی زندان‌های استان فارس به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

موسی احمدی نیز پیش از این مدیرکل زندان‌های استان فارس بوده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان