arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۳

جان کری به عیادت سلطان قابوس رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه وارد مونیخ شد و با سلطان قابوس پادشاه بیمار عمان دیدار کرد.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد هدف از این دیدار خصوصی، «ابراز قدردانی وی (کری) از دوستی محکم و قدیمی آنها» است.

سلطان قابوس از زمان سفر شش ماه پیش به خارج برای آزمایش های پزشکی به علت احتمال ابتلا به سرطان، به عمان بازنگشته و به نگرانیها درباره ثبات این کشور دامن زده است.

فقط یکی از دستیاران کری وی را در این گفتگوهای خصوصی همراهی می کند و خبرنگاران همراه دیپلمات ارشد آمریکا در مسیر عزیمت به هند اجازه دسترسی یا تصویربرداری از این دیدار را پیدا نکردند.

حاکم 74 ساله عمان نه فقط سلطان بلکه همچنین نخست وزیر، وزیر امور خارجه، وزیر دارایی، وزیر دفاع و وزیر کشور است.
با این حال، قابوس، بدون فرزند یا حتی برادر، هیچ وارث مستقیمی ندارد و غیبت وی، پرسش هایی درباره این که چه‌کسی جانشین وی خواهد شد، به وجود می آورد.

قابوس که به مدت 44 سال صاحب تاج و تخت بوده است، در ماه ژوئیه برای آزمایش های پزشکی به آلمان سفر کرد و یک دیپلمات اعلام کرد وی از سرطان روده بزرگ رنج می برد.

از آن زمان تاکنون، قابوس فقط یک بار در یک فیلم کوتاه که پنجم ماه نوامبر از تلویزیون ملی عمان پخش شد، در انظار ظاهر شده است.

در این فیلم، سلطان عمان که ضعیف به نظر می آمد، از «نتایج خوب» درمان خود خبر داد ولی افزود شرایط وی مستلزم تحت نظر بودن است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مونیخ نوشت عمان با میزبانی گفتگوهای مخفی بین آمریکا و ایران در سال های 2012 و 2013، نقش مهمی در بازگرداندن تهران به میز مذاکره بر سر برنامه هسته ای‌اش ایفا کرد.

مسقط روابط نزدیکی با تهران دارد و اغلب به عنوان کانالی برای آمریکا عمل کرده است که روابط دیپلماتیک با ایران ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا آخرین بار در ماه مه سال 2013 در جریان سفری رسمی به مسقط، با سلطان عمان دیدار کرد.

منبع : واحد مرکزی خبر
نظرات بینندگان