arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۳

مصرف بی‌رویه نمک منجربه سرطان معده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف زیاد نمک سرطان معده را به همراه می‌آورد.

سوسن خدام اظهار کرد: از نظر شیوع، سرطان معده چهارمین سرطان در سطح جهان است و مطالعات نشان می‌دهد که افزایش استفاده از غذای شور، این سرطان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده، خشکبار بو داده شده و پنیر که میزان شوری بیشتری دارند را در بروز سرطان معده موثر عنوان کرد.

خدام بهترین راهکار برای کاهش مصرف نمک را تغییر عادت غذایی در دوران کودکی دانست و افزود: می‌توان آرام آرام با الگوسازی درست غذایی در کودکان کاهش مصرف نمک را دنبال کرد و تا کمتر از پنج گرم در روز رساند.

وی تصریح کرد: باید به نمک پنهان موجود در غذاها نیز توجه داشت. برای مثال انواع کنسروها، شورها، ترشی‌ها و تنقلات شور غذاهای آماده و سالادها خود حاوی نمک‌هایی هستند که مصرف آنها نیز میزان نمک رسیده به بدن را افزایش می‌دهد. قطعاً بهترین راه این است که مصرف چنین مواد غذایی را کاهش داده و نمکدان‌ها را از سفره خود دور کنیم.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: استفاده از ادویه‌های معطر، سبزیجات خشک مثل آویشن، نعنا و شوید خشک و حتی آب لیمو، آب نارنج، رب انار و رب نارنج بهترین گزینه برای طعم دادن به غذاها و کاهش مصرف نمک است.

وی با اشاره به آمار 10 سال گذشته کشور و بابیان اینکه براساس این آمار کم خونی و فقرآهن رقم بسیار بالایی داشته اما به واسطه غنی‌سازی آرد با آهن و همچنین اجری آهن‌یاری‌ها این میزان تا 50 درصد بهبود یافت، گفت: هنوز مصرف نمک کاهش نیافته و حتی لازم است که نانوایی‌ها نیز در بعد استفاده از نمک الزاماتی را رعایت کنند. بیشتر انرژی مردم از طریق نان دریافت می‌شود و مصرف یک نان 180 گرمی عملاً 10گرم نمک وارد بدن می‌کند، در صورتی که بدن روزانه کمتر از پنج گرم نمک نیاز دارد.

خدام افزود: اگر در کنار این 10 گرم دریافتی از نانٰ نمک‌های پنهان درون غذاها را نیز در نظر بگیریم، وضعیت فعلی رخ می‌دهد که در آن سه برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌شود.

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اراک، راهکار کاهش مصرف نمک را چنین عنوان کرد: کاهش مصرف تنقلات، آجیل‌ها و مغزهای شور و به حداقل رساندن مصرف پفک و چیپس می‌تواند تاثیر بزرگی در کاهش مصرف نمک داشته باشد. همچنین جایگزین کردن میان وعده‌های سالم برای کودکان همچون میوه تازه و حتی میوه خشک و استفاده از دوغ و ماست خانگی، در کاهش مصرف نمک پنهان تاثیر مهمی خواهد داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان